روان شناس ورزشی در گفت و گو با جام جم آنلاین مطرح کرد؛

فالوئر به معنای طرفدار نیست / سلبریتی ها باید توجیه شوند

تاثیرگذاری در فوتبال فقط به خاطر به ثمر رساندن گل و یا درخشش به عنوان یک بازیکن نیست. تاثیرگذاری از جهات دیگری هم می تواند رخ دهد اما یکی مثل وریا غفوری وارد راه اشتباهی شده و گمان می کند آنچه از خود نشان می دهد یک نوع تاثیرگذاری مثبت است.
کد خبر: ۱۲۴۱۶۵۵
آفت های مخرب تازه به دوران رسیدگی در سلبریتی ها / یک جامعه شناس : رفتارهای وریا غفوری متوجه باشگاه است

به گزارش جام جم آنلاین ، واژه سلبریتی از آن دست واژه هایی است که به لطف بچه معروف های هنر و ورزش ایران به تدریج بار منفی پیدا کرده است، واژه ای که ذاتا بار منفی ندارد اما برخی از رفتارها، واکنش ها و تصمیمات غلط از سوی همین معروف ها باعث شده است تا به محض اینکه نام سلبریتی به گوشمان خورد مواردی منفی به ذهنمان خطور کند.

اکنون سلبریتی ها برای عموم مردم ایران افرادی تلقی می شوند که درآمد بالا اما سواد و درک کمی دارند. آنها بنا به دلایل مختلفی که اکثر مواقع منفعت طلبی و درک نادرست از یک موضوع است سعی بر جریان سازی می کنند. از این بگذریم که واکنش آنها در رابطه با یک موضوع گاهی اوقات صد در صد نادرست است و از این هم بگذریم که نیت آقا یا خانم سلبریتی فقط این است که بتواند برای یک مقطع کوتاه هم که شده جلب توجه کند تا به قول رسانه ای ها مدتی روی «بورس» باشد.

به رفتارهای برخی از سلبریتی ها توجه کنید. در حالی که در دو سال اخیر رفتار سلبریتی ها و میکروسلبریتی ها بیشتر در جامعه دیده می شود بازخوردهای بیشتری هم دارد حالا واکنش های جدیدی در ورزش و فوتبال دیده شده است. آخرین مورد مربوط می شود به وریا غفوری. کاپیتان استقلال خوب یاد گرفته در بزنگاه خود را همسوی عموم مردم نشان بدهد. هر چند وقت یکبار اظهارنظر می‎کند و در اینستاگرامش درباره موضوعاتی نظر می دهد که اشراف کامل به آنها ندارد.

او نمونه مشت خرواری است که می خواهند قهرمان مردم باشند اما راهش را نمی دانند.

سعید رضاوند جامعه شناس ورزشی در رابطه با تاثیر جامعه شناس ورزشی بر جامعه گفت: کسب شهرت و محبوبیت برای یک فرد مسئولیت سختی ایجاد می کند. او باید بداند از این پس رفتار او زیر ذره بین است و تاثیر خود را می گذارد پس باید با بینش عمیق تری نسبت به مسائل مختلف نگاه کند.

این جامعه شناس ورزشی عنوان کرد: متاسفانه بسیاری از چهره های ورزشی و هنری ایران نسبت به این مسئله آگاهی ندارند. آنها با عدم آگاهی از اینکه رفتار و گفتار آنها چه عواقبی می تواند داشته باشد نسبت به برخی از مسائل واکنش های کورکورانه نشان می دهند.

رضاوند در رابطه با اینکه رفتارهای ستاره هایی مثل وریا غفوری در برابر رسانه ها و حضورشان در شبکه های اجتماعی چگونه باید باشد نیز اظهار داشت: یک ستاره، یک سلبریتی و یک فرد مشهور را باید توجیه کرد. در رابطه با فوتبال این توجیه کردن متوجه باشگاه هاست. چطور یک باشگاه بزرگ نمی تواند به ستاره خود یاد بدهد در تقابل با رسانه ها چگونه رفتار کند؟ آیا فقط نحوه تمرین کردن او باید مورد توجه قرار بگیرد؟ سایر مسائل در درجه اهمیت قرار ندارد؟

وی یادآور شد: وقتی یک سلبریتی با رفتارهای خود باعث هنجارشکنی می شود پیش از سرزنش کردن او باید به وضعیت فرهنگی باشگاه او توجه کرد.

رضاوند افزود: هر سخنی که از سوی یک سلبریتی و یا ستاره ورزشی مطرح می‎شود لزوما درست نیست و حتی ممکن است آثار مخرب و زیانباری داشته باشد. نمی خواهم اشاره مستقیم به موضوعی داشته باشم اما در مدت اخیر شاهد این بوده‎ایم که برخی از سلبریتی ها چگونه با اظهارنظر نسنجیده و خام خود باعث گمراهی و حتی آسیب جانی به دیگران شده اند.

این جامعه شناس ورزشی تاکید کرد: وریا غفوری ستاره قابل توجهی در فوتبال ایران است. او باید رفتارهای سنجیده تری از خود نشان بدهد. البته این وظیفه باشگاه است که در رابطه با موضوعات فرهنگی اجتماعی نقش مشاور را برای بازیکنان تحت قرارداد خود داشته باشد.

وی در پایان گفت: باید برای سلبریتی تعریف جدیدی داشته باشیم، فرد مشهوری که می داند چگونه تاثیرگذاری شایسته و مثبتی در جامعه از خود نشان بدهد. با در نظر گرفتن این مفهوم به خوبی متوجه می شویم که بسیاری از «مشهورها» از جمله همین وریا غفوری سلبریتی نیستند.

یادت نرود از کجا مشهور شدی؟!

«اون دوربین تلویزیونه؟ من با تلویزیون حرف نمی‌زنم! دوربین رو خاموش کن!». این دیالوگ وریا غفوری، کاپیتان تیم استقلال است که بعد از دیدار با پیکان مقابل خبرنگاران به زبان می آید. ای کاش یکی همان موقع از او می پرسید چطور وقتی هنوز مشهور نشده بود به خبرنگاران صدا و سیما نگفت دوربین را خاموش کن؟! آن موقع منفعتش در این بود که تمام و کمال پاسخگوی آنها باشد و حالا دیگر به آنها نیازی ندارد؟! وریا غفوری هم بازی را خوب یاد گرفته. او حالا می داند در جامعه چه حساسیت هایی به وجود آمده است تا با سوءاستفاده از این حساسیت‌ها خودی نشان بدهد و قهرمان مردم شود. او می خواهد محبوب باشد و خود را یک ستاره مدنی در جامعه معرفی کند. اما او نباید چند نکته بسیار مهم را فراموش کند. نخست اینکه اگر وریا غفوری امروز شهرت دارد دلیل عمده اش یک موضوع است:‌«رسانه». او نباید فراموش کند در روزگاری که نامش را بسیاری از کاربران امروزی شبکه های اجتماعی حتی نمی دانستند، رسانه بزرگی مثل صدا و سیما باعث شهرت امثال او شد. این رویه هنوز هم ادامه دارد. غفوری بدون رسانه ملی چگونه می تواند خودش را به مردم نشان بدهد و دلبری کند؟! چه کسی امروز او را می شناخت؟ مگر نه اینکه خبرنگاران ورزشی همین رسانه نقش بزرگی در مشهور شدنش ایفا کردند؟ اگر بازی های او از همین رسانه پخش نشود بسیاری از مردم ایران چگونه می خواهند کاپیتان استقلال را ببینند؟ بد نیست سلبریتی‎های تازه به دوران رسیده جامعه ایران کمی بیشتر به گذشته، حال و آینده خود نگاه کنند. گمان نکنند که همه گیر شدن شبکه های اجتماعی و مانور و دلبری در آن باعث ماندگاری می شود. در ضمن همین سلبریتی ها یادشان نرود چگونه مشهور شوند. اما به هر حال این را بسیاری از سلبریتی ها از جمله وریا غفوری فراموش کرده اند و یا اینکه خودشان را به آن راه می زنند. هر چه باشد حالا کاملا مشخص است که بازی با افکار عمومی و کسب محبوبیت کاذب نزد مردم چه راه و روشی دارد. شاید با استفاده از همین راه و روش بتوان دکانی هم فراهم آورد و از کنارش نفعی برد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها