توپ طلای آسیا امشب به چه کسی می رسد؟

علی بیرو وارد می شود

امشب مراسم معرفی برترین های فوتبال آسیا در مالزی برگزار می شود.
کد خبر: ۱۲۴۰۱۴۶
علی بیرو وارد می شود

به گزارش جام جم آنلاین ، علیرضا بیرانوند یکی از سه کاندیدای دریافت جایزه برترین بازیکن آسیاست. اگر دروازه بان پرسپولیس جایزه امشب را ببرد به پنجمین بازیکن تاریخ ایران تبدیل می شود که دستش به چنین عنوانی می رسد.

1996 – خداداد عزیزی

آن سال دایی و عزیزی زوج خطرناک و رویایی فوتبال آسیا را تشکیل داده بودند، زوجی هجومی و آتشین که لرزه به اندام تمام تیم های آسیایی می انداخت. این دو به خصوص در جام ملت های 96 امارات کولاک کردند. جایی که خداداد پاس می‎داد و دایی می زد. هر دو بازیکن ایرانی در همان سال نامزد دریافت بازیکن سال آسیا شدند. واقعیت این است که شانس هر دو برابر بود اما این عنوان در نهایت به خداداد عزیزی رسید. هاشمی طبا رئیس اسبق سازمان تربیت بدنی بعدا در مصاحبه‏ای گفت که این جایزه باید به علی دایی می رسید تا حسابی خشم خداداد را برانگیزد. خداداد همیشه می گوید بابت آن حرف واقعا از هاشمی طبا بدش آمده است.

1999- علی دایی

دایی در آن سال ها نه فقط طلایه دار فوتبال ایران که آسیا بود. بازی در تیم های بزرگی همچون بایرن مونیخ و البته درخشش در تیم ملی فوتبال ایران. او بعد از جدایی از بایرن مونیخ به تیم هرتابرلین پیوست و در همان سال اول حضورش در این تیم کاری کرد کارستان. او در لیگ قهرمانان اروپا یک گل به میلان و دو گل به چلسی زد. همین سه گل برای اثبات اینکه توپ طلای مرد سال فوتبال آسیا باید به او برسد کافی بود. این اتفاق هم افتاد و او در نهایت این جایزه را دریافت کرد و به دومین بازیکن ایرانی تاریخ تبدیل شد که چنین افتخار بزرگی را به دست می آورد.

2003- مهدی مهدوی کیا

او آن روزها موشک محبوب هامبورگی ها و سلطان پاس گل بوندسلیگا بود. تیم های خواهان بزرگی داشت. از بایرن مونیخ و منچستریونایتد گرفته تا لیورپول. اما مهدوی کیا که محبوبیت بسیار زیادی در هامبورگ داشت این تیم را ترک نکرد چرا که می ترسید موقعیت بسیار خوبش به مخاطره بیفتد و در تیم های جدیدش نیمکت نشین شود. او تصمیم درستی گرفت. مهدوی کیا آنقدر درخشید که در سال 2003 نامزد دریافت جایزه برترین بازیکن سال آسیا شد و در نهایت هم این عنوان فردی و ارزشمند را به دست آورد. البته اگر مهدوی کیا با همان درخشش و کیفیت این روزها همچنان فوتبال بازی می کرد و همچنان در یک تیم بوندسلیگایی می درخشید این جایزه را به دست نمی آورد. دلیلش هم این است که توپ طلای فوتبال آسیا دیگر به بازیکنان شاغل خارج از قاره آسیا تعلق نمی گیرد. در واقع لژیونرهای آسیایی یک جایزه جداگانه به نام «جایزه بهترین لژیونر آسیایی» دارند.

2004- علی کریمی

بازیکن اسبق پرسپولیس و تیم ملی فوتبال ایران آخرین ایرانی است که این جایزه را می برد، البته امیدواریم علیرضا بیرانوند امشب این جایزه را از آن خود کند تا فردا باز هم ننویسیم که علی کریمی آخرین ایرانی است که توپ طلا را برده.

کریمی در آن سال در الاهلی امارات بازی می کرد و البته درخشش فوق العاده ای هم در جام ملت های 2003 چین داشت. او آنقدر در تیم ملی ایران و در جام ملت های آسیا و البته در لیگ امارات درخشید که چاره ای جز این برای مسئولان کنفدراسیون فوتبال آسیا باقی نگذاشت که جایزه ارزشمند را به او بدهند. به این ترتیب او چهارمین ایرانی تاریخ فوتبال ایران لقب گرفت که مرد سال فوتبال آسیا می شود. کریمی در آن سال در اوج فوتبال خود قرار داشت و از تیم های بزرگی مثل بایرن مونیخ پیشنهاد دریافت کرد.

و اکنون علی بیرو

امشب لحظات بسیار مهمی برای فوتبال ایران است. علیرضا بیرانوند که در سه سال اخیر بی شک یکی از سه گلر برتر قاره کهن بوده شاید مرد سال فوتبال آسیا شود که در اینصورت اتفاقی تاریخی رخ داده است. او نخستین دروازه بان تاریخ فوتبال آسیا خواهد بود که به چنین افتخار بزرگی دست یافته است. امیدواریم این اتفاق بیفتد. امشب اکرم عفیف که یکی از سه گزینه نهایی بود غیبت دارد. غیبت در مراسم به معنای آن است که جایزه به طور قطع به او نمی رسد. حالا رقیب اصلی او ماکینو ستاره ژاپنی هاست. برخی از همین الان می گویند حتی با وجود حذف عفیف این جایزه باز هم به بیرانوند نمی رسد چرا که قطری ها حسابی لابی کرده اند و نمی خواهند حالا که بازیکنی از کشورشان به این عنوان نمی رسد یک ایرانی جایزه را ببرد. به عبارت ساده تر قطری ها ترجیح می دهند یک ژاپنی جایزه را ببرد تا یک ایرانی. در اینباره هم حسابی رایزنی کرده اند. البته از سویی هم خبر می رسد که اکرم عفیف با وجود غیبت این عنوان را می برد.

اما به هر حال به قول علی دایی علیرضا بیرانوند چه جایزه را ببرد چه نبرد مرد سال آسیا. هر چند امیدواریم این عنوان کاملا رسمی باشد و امشب توپ طلای مرد سال فوتبال آسیا را در دستان گلر پرسپولیس ببینیم.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها