هرچند مدیران ورزش پیش‌بینی دقیقی از میزان مدال‌آوری ورزشکاران ایران در بازیهای المپیک ندارند اما این گمانه‌زنی وجود دارد که کاروان کشورمان با حدود ۹۲ ورزشکار به توکیو برود.
کد خبر: ۱۲۳۸۶۷۴
ایران با چند ورزشکار به توکیو می‌رود؟

به گزارش جام جم آنلاین ، مهر نوشت: اینگونه پیش بینی شده که بیش از ۱۱ هزار ورزشکار از ۲۰۶ کشور عضو کمیته بین المللی المپیک (IOC) برگزار کننده سی و دومین دوره بازی های المپیک تابستانی خواهند بود؛ رویدادی که از سوم مردادماه سال آینده به میزبانی ژاپن آغاز می شود و دو هفته کانون توجهات ورزش جهان خواهد بود.

برای حضور در این آوردگاه بزرگ ورزشی، کاروان ایران اردیبهشت ماه گذشته با کسب اولین سهمیه توسط نجمه خدمتی (تیراندازی) شکل گرفت و تا به امروز به ترکیب نصف و نیمه ای از آنچه در رابطه با این کاروان و ساختار کلی آن پیش بینی می شود، رسیده است اما کماکان این سوال مطرح است که «از مجموع ورزشکاران حاضر در المپیک ۲۰۲۰ توکیو چند نفر ایرانی هستند و با پرچم جمهوری اسلامی ایران در این آوردگاه به میدان خواهند رفت؟»

اعزامی کاروانی بزرگ تر از ریو به توکیو


لازمه حضور در میادین المپیک، کسب سهمیه در قالب رویدادهای گزینشی برگزار شده زیر نظر فدراسیون های جهانی و تایید آن از طرف کمیته بین المللی المپیک است. همین مسئله است که ورود به المپیک را سخت تر از هر رویداد ورزشیِ دیگری کرده به خصوص که در برخی رشته ها حضور در چند رویداد و چگونگی عملکرد در آنها، تعیین کننده وضعیت المپیکی ورزشکار خواهد بود. با این حال و با لحاظ کردن شرایط نمایندگان اعزامی کشورهای مختلف به این رقابت ها و به خصوص وضعیتی که ملی پوشان ایران دارند می توان به پیش بینی اولیه از آن دسته ورزشکارانی که می توانند کسب سهمیه کنند، دست یافت. موضوع مهمی که برگزاری بسیاری از نشست های اخیر میان مسئولان وزارت ورزش، کمیته ملی المپیک و فدراسیون های مختلف پیرامون آن بوده است.

تا به امروز البته هیچ یک از این مسئولان اشاره ای به نتایج این نشست ها و اینکه «طبق پیش بینی های انجام شده، کاروان ایران با چه تعداد ورزشکار در المپیک حاضر خواهد شد؟»، نداشته اند. علی رغبتی یکی از مسئولان همیشه حاضر در نشست های المپیکی البته تاکید دارد این کاروان قطعا بزرگ تر از کاروان ریو خواهد بود. اینکه کاروان ایران با چند ورزشکار راهی توکیو می شود، در گِرو اتفاقات زیادی است اما طبق پیش بینی ها قطعا این کاروان بزرگ تر از کاروان المپیک ریو خواهد بود.

وضعیت فعلی کاروان المپیک؛ ۲۶ سهمیه در ۵ رشته
از اردیبهشت ماه که اولین سهمیه ورزش ایران برای المپیک توکیو به دست آمد تا به امروز ورزشکارانی از دیگر رشته ها به این مهم دست پیدا کردند به گونه ای که فعلا ۲۶ سهمیه ورزش ایران مورد تایید IOC قرار گرفته است. این تعداد سهمیه که شامل ۲۲ سهمیه در بخش مردان و ۴ سهمیه در بخش بانوان است در رشته های کشتی (آزاد و فرنگی)، دوومیدانی، تیراندازی، دوچرخه سواری به دست آمده است.

وضعیت کاروان ورزش ایران در فاصله هشت ماه مانده تا المپیک ۲۰۲۰ توکیو

رشته وزن - ماده ورزشکار محل کسب سهمیه
دوومیدانی پرتاب دیسک احسان حدادی لیگ جهانی ۲۰۱۹ الماس - قطر
دوومیدانی ۱۰۰ متر سرعت حسن تفتیان لیگ جهانی ۲۰۱۹ الماس - فرانسه
تیراندازی ۱۰ متر تفنگ بادی زنان نجمه خدمتی جام جهانی ۲۰۱۹ چین
تیراندازی ۱۰ متر تفنگ بادی زنان آرمینا صادقیان جام جهانی ۲۰۱۹ چین
تیراندازی ۱۰ متر تفنگ بادی زنان هانیه رستمیان قهرمانی ۲۰۱۹ آسیا - قطر
تیراندازی ۵۰ متر تفنگ سه وضعیت زنان فاطمه کرم زاده قهرمانی ۲۰۱۹ آسیا - قطر
تیراندازی ۵۰ متر تفنگ سه وضعیت مردان مهیار صداقت قهرمانی ۲۰۱۹ آسیا - قطر
تیراندازی ۱۰ متر تپانچه بادی مردان جواد فروغی قهرمانی ۲۰۱۹ آسیا - قطر
کشتی آزاد ۵۷- کیلوگرم رضا اطری قهرمانی ۲۰۱۹ جهان - قزاقستان
کشتی آزاد ۸۶- کیلوگرم حسن یزدانی قهرمانی ۲۰۱۹ جهان - قزاقستان
کشتی فرنگی ۶۰- کیلوگرم علیرضا نجاتی قهرمانی ۲۰۱۹ جهان - قزاقستان
کشتی فرنگی ۷۷- کیلوگرم محمدعلی گرایی قهرمانی ۲۰۱۹ جهان - قزاقستان
کشتی فرنگی ۱۳۰- کیلوگرم امیرقاسمی منجزی قهرمانی ۲۰۱۹ جهان - قزاقستان
دوچرخه‌سواری جاده - تایم تریل by country رنکینگ جهانی - جایگاه ۳۹
بسکتبال ۱۲ نفر تیم مردان جام جهانی ۲۰۱۹ چین

ورزش ایران چند سهمیه دیگر کسب می کند؟/ در انتظار حداقل ۴۴ سهمیه دیگر
ورزش ایران برای المپیک ۲۰۱۶ ریو ۶۳ سهمیه در ۱۴ رشته به دست آورد و در نهایت با ۶۲ ورزشکار در این رویداد حاضر شد. اگرچه جودو به خاطر تصمیم فدراسیون جهانی از حضور در المپیک و میادین گزینشی آن محروم است اما پیش بینی صورت گرفته، ورزشکاران ایرنی برای المپیک توکیو در ۱۵ رشته - با لحاظ کردن رشته های صاحب سهمیه - کسب سهمیه خواهند داشت.

به جز بسکتبال که سهمیه آن قطعی شده، از میان رشته های تیمی امید زیادی به المپیکی شدن والیبال هم وجود دارد. کاراته که رشته های تازه وارد به بازی‌های المپیک توکیو است نیز جزو رشته هایی به حساب می آید که پیش بینی کسب قطعی مدال در مورد آن شده است. علاوه بر این ورزش ایران این شانس را دارد که برای المپیک توکیو در تمام رشته هایی که در آنها و در المپیک ۲۰۱۶ نماینده داشت - به جز جودویِ محروم - دوباره کسب سهمیه کند.

وضعیت رشته های شانسِ کسب سهمیه برای المپیک توکیو

* بسکتبال: ۱۲ سهمیه
* والیبال: ۱۲ سهمیه
* کشتی (آزاد و فرنگی): ۱۲ سهمیه
* تیراندازی: ۶ سهمیه
* کاراته: ۴ سهمیه (۲ سهمیه مردان و ۲ سهمیه بانوان)
* شمشیربازی: ۴ سهمیه (تیمی و انفرادی)
* تکواندو: ۳ سهمیه (۲ سهمیه مردان و یک سهمیه بانوان)
* تنیس روی میز: ۳ سهمیه (۲ سهمیه مردان و یک سهمیه بانوان)
* بوکس: ۳ سهمیه
* قایقرانی: ۳ سهمیه
* دوومیدانی: ۳ سهمیه
* وزنه برداری: ۲ سهمیه
* دوچرخه سواری: یک سهمیه
* تیروکمان: یک سهمیه
* شنا: یک سهمیه

با این شرایط ۷۰ سهمیه برای المپیک پیش بینی شده که البته ۲۶ مورد آن به دست آمده است. با این اوصاف باید منتظر ۴۴ سهمیه دیگر بود و کسب آن در میادین انتخابی متفاوت.

فوتبال معادلات را به هم زده است

وضعیت مبهم فوتبال و اینکه تیم امید می تواند طلسم ۴۴ ساله را شکسته و مجوز حضور در توکیو را به دست بیاورد یا نه، معادلات مدیران ورزش برای پیش بینی دقیق از تعداد سهمیه های المپیک را به هم زده است. در صورتیکه این مهم محقق شود ۲۲ سهمیه به سهمیه های پیش بینی شده اضافه خواهد و برای نخستین بار کاروان ایران در سه رشته تیمی وارد المپیک می شود.

بزرگترین کاروان المپیک شکل می گیرد؟

تجربه ۱۷ دوره حضور ایران در ادوار مختلف بازی های المپیک مربوط به برگزاری این بازی ها در قبل و بعد از انقلاب اسلامی است. در مجموع کاروان اعزامی به بازی های ۱۹۷۶ مونترال بزرگترین کاروان المپیک در تاریخ ورزش ایران به حساب می آید. آن کاروان با ۸۸ ورزشکار در ۱۰ رشته تیمی و انفرادی و از جمله فوتبال شکل گرفت. بعد از انقلاب اسلامی - المپیک ۱۹۸۸ سئول به بعد - اما بزرگترین کاروان المپیکی ایران برای بازی های ۲۰۱۶ ریو و با ترکیبی ۶۲ نفره تشکیل شد. حالا با پیش بینی که صورت گرفته باید منتظر یک رکوردشکنی دیگر باشیم و تشکیل کاروانی بزرگ تر برای توکیو. این اتفاق در صورتی رخ خواهد داد که فوتبال بتواند سهمیه حضور در المپیک را کسب کند. در این صورت با ۲۲ سهمیه ای که به فوتبالیست ها تعلق می گیرد، تعداد کاروان پیش بینی شده برای ورزش ایران ۹۲ نفر خواهد شد که رکورد بیشترین ورزشکار را به خود اختصاص خواهد داد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها