در هیچ زمانی به اندازه سال 2019 اهدای توپ طلا تا این اندازه پر رمز و راز و پیچیده نبوده است. این جایزه که معتبرترین جایزه انفرادی دنیای فوتبال به شمار می رود بالاخره به چه کسی می رسد؟
کد خبر: ۱۲۳۶۹۲۶
پیچیده‎ ترین طلایی تاریخ!

به گزارش جام جم آنلاین ، توپ طلای امسال هنوز مشخص نیست که دقیقا به چه کسی می رسد این در حالی است که هر سال یک ماه قبل از برگزاری مراسم کاملا مشخص بود که این توپ طلای با ارزش و تاریخی سهم کدام ستاره خواهد شد. البته در تمام سال های اخیر این جایزه یا به مسی رسیده یا به رونالدو. در این میان لوکاس مودریچ یک استثنا بود. امسال اما اوضاع متفاوت است. در حالی که چیزی تا آغاز مراسم توپ طلا باقی نمانده و کاندیداها باید راهی سوئیس یعنی مقر فیفا شوند هنوز برنده بعدی مشخص نیست و این نشان می دهد مجله فرانس‎فوتبال که هر ساله متولی اهدای این جایزه به برترین بازیکن جهان است امسال اهداف دیگری را دنبال می کند. سران مجله فرانس فوتبال ابتدا می خواهند ثابت کنند که حرف اول را در انتخاب برترین های فوتبال جهان می زنند. شاید هم با تغییر مداوم کاندیدای نهایی می خواهند توجهات زیادی را پیش از آغاز مراسم به خود جلب کنند. به هر حال آنچه که امسال در رابطه با این جایزه معتبر رخ داده اصلا عادی نیست و حاکی از آن است که یک جای کار می لنگد.

یک: حتما به لیونل مسی می رسد

اوایل اکتبر بود که اعلام شد لیونل مسی برنده توپ طلای امسال است. به این ترتیب او ششمین توپ طلای خود را دشت خواهد کرد و از کریستیانو رونالدو که دارنده پنج توپ طلاست عبور می کند و به تنهایی رکورددار می شود. دلیل ترجیح مسی به رونالدو هم منطقی بود. این فوق ستاره آرژانتینی نسبت به رونالدو سال بهتری را پشت سر گذاشت و عملکرد بهتری هم داشت. برخی از رسانه های معتبر دنیا نیز اعلام کردند که توپ طلای امسال به مسی می رسد. او بر اساس رای‎گیری انتخاب خواهد شد اما اینکه چند ماه پیش از اعلام نهایی نام او به عنوان برنده اعلام می شود نشان می دهد همه چیز بر اساس رای گیری پیش نمی رود. لیونل مسی در حالی به عنوان برنده توپ طلا معرفی شد که در مراسم the best که از سوی فیفا برای معرفی برترین بازیکن سال فوتبال جهان معرفی می شود نیز جایزه را برد. در فصل 2020-2019 مسی درخشش فوق العاده سال های گذشته خود را ندارد اما هنوز هم یک ستاره بزرگ در بارسلونا به شمار می رود و سران این باشگاه هر کاری می کنند تا رضایت بزرگ ترین اسطوره تاریخ خود را جلب کنند.

در حالی که مسی به عنوان برنده قطعی توپ طلا معرفی می شد اتفاق دیگری افتاد...

دو: مسی نه، رونالدو جایزه را می بَرَد

هنوز سه هفته از این موضوع که قطعا مسی جایزه را می برد نگذشته بود که ناگهان اعلام شد کسی که جایزه را می‏بَرَد کریستیانو رونالدوست نه لیونل مسی. این برای نخستین بار در تاریخ 63 ساله این جایزه بود که نام برنده در رسانه‎ها تغییر می کند. چرا چنین اتفاقی افتاد؟ گویا به دلیل لجبازی مسئولان مجله فرانس فوتبال با فیفا است. فرانس فوتبال جایزه خودش را دارد و فیفا هم همین طور. جایزه این مجله توپ طلا نام دارد و جایزه فیفا the best (بهترین) لقب گرفته است. مجله فرانس فوتبال با انتخاب رونالدو می خواهد نشان بدهد که دنباله‏رو و پیرو فیفا نیست و هنوز هم معتبرترین جوایز انفرادی دنیای فوتبال متعلق به همین مجله است.

اما به هر حال تغییر نظر در رابطه با انتخاب برترین بازیکن فوتبال جهان انتقادات زیادی را برانگیخت چرا که رونالدو به اندازه مسی سال خوبی نداشت. هر چند مسی هم چندان ایده آل نبود به خصوص آنکه با تیمش بارسلونا به آن شکل تحقیرآمیز از دور رقابت های لیگ قهرمانان اروپا کنار رفت.

به هر حال مصاحبه مجله فرانس فوتبال با کریستیانو رونالدو نیز نشانه دیگری از بردن توپ طلا توسط این ستاره پرتغالی بود. رونالدو در صورتی که جایزه را ببرد ششمین توپ طلا را به دست می آورد و از مسی سبقت خواهد گرفت. تا همین امروز انتقادهای زیادی نسبت به انتخاب احتمالی او به وجود آمده است. بنابر عقیده بسیاری از کارشناسان او یکی از بدترین فصل های فوتبالی خود را پشت سر گذاشته است و دلیلی ندارد امسال هم توپ طلا را لمس کند. در حالی که انتقادها نسبت به این انتخاب احتمالی ادامه دارد یک احتمال جدید دیگر هم کلید خورد.

سه: نه مسی نه رونالدو، فن‎دایک جایزه را می برد

ویرجیل فن‎دایک هلندی شاید دیگر هرگز این فرصت را پیدا نکند. این هلندی سال بسیار درخشانی را پشت سر گذاشت و یکی از سه کاندیدای نهایی برای دریافت توپ طلا خواهد بود.

یک بار اعلام شد مسی توپ طلا را می برد، سپس رونالدو به عنوان برنده اعلام شد و حالا فن دایک به عنوان گزینه نهایی معرفی می شود. از سه روز پیش تاکنون بسیاری از رسانه ها اعلام کرده اند که ویرجیل فن دایک افتخار دریافت توپ طلای فوتبال جهان را در مقر فیفا در زوریخ سوئیس به دست می آورد و دست رونالدو و مسی را از رسیدن به این جایزه کوتاه می کند. فن دایک یک مدافع است. آخرین باری که یک مدافع توپ طلای فوتبال جهان را برد به 13 سال پیش برمی‎گردد. در آن سال فابیو کاناوارو مدافع تیم ملی فوتبال ایتالیا که با تیم ملی کشورش قهرمانی در جام جهانی آلمان را به دست آورده بود با سبقت از تمام رقیبان از جمله زین الدین زیدان اسطوره ای این جایزه گرانبها را به دست آورد و به خانه برد. حالا بعد از 13 سال قرار است نوبت به یک مدافع دیگر برسد یا اینکه مثل همیشه پای مسی و رونالدو در میان است؟

صرف نظر از بحث پیرامون اینکه چه کسی جایزه توپ طلا را می برد یک واقعیت غیرقابل انکار برای متولیان مجله فرانس فوتبال وجود دارد و آن هم این است که این مجله کم‎کم نفوذ و اهمیت خود را در تصمیمات بزرگ دنیای فوتبال از دست داده است. نگاهی به روال انتخاب برترین بازیکن فوتبال جهان طی امسال نشان می دهد که این ادعا نادرست نیست.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها