تراکتورسازی و استقلال در هفته نهم لیگ برتر در تبریز مقابل هم قرار می‎گیرند. عده‎ ای تماشاگرنما شروع به سر دادن شعارهای قومیتی و تجزیه ‎طلبانه و نژادپرستانه می‎کنند و ساعاتی بعد از پایان این بازی مالک باشگاه تراکتور بیانیه صادر می‎کند و می‎نویسد:‌«عیبی یوخ»! (یعنی عیب ندارد!)
کد خبر: ۱۲۳۵۲۳۹
کمیته اخلاق با اتفاقات دیدار استقلال و تراکتور چه می کند؟‌/ نژادپرستی، عیبی یوخ؟!

به گزارش جام جم آنلاین ، برای نخستین بار نیست که تماشاگران طرفدار تیم تراکتور در مواجهه تیم محبوبشان با یک تیم پرطرفدار دیگر ایران شعارهای قومیتی سر می دهند و جنجال سازی می کنند. هنوز فراموش نشده که سر دادن شعارهایی مربوط به نام جعلی برای خلیج فارس از سوی همین هواداران تیم تبریزی چه ذوق و شوقی را در میان رسانه های عربی فراهم آورد، رسانه هایی که مدعی شدند مردم ایران آنقدر عاقل هستند که می دانند نام واقعی این خلیج چیست و آن را در ورزشگاهها هم سر می دهند! اما حالا پرده جدیدی از بیاخلاقیها برداشته شده؛ سر دادن شعارهایی در رابطه با تجزیه طلبی و حمایت از ارتش کشور دیگر. قطعا این یکی هم خوراک خوبی برای رسانه های دشمن خواهد بود.

نمونه و مشابه اتفاقی که روز گذشته در دیدار استقلال و تراکتور افتاد بی اغراق در هیچ کشور دیگری مشاهده نمی شود. اگر این اتفاق با اتفاقات و تحولات منطقه کاتالونیا و یا شعارها و پلاکاردهای هواداران بارسلونا مقایسه می شود باز هم باید نکاتی را گوشزد کرد. ایالت جدایی طلب کاتالونیا زمین تا آسمان با اینجا متفاوت است. قیاس این دو در واقع قیاس مع الفارق است و بسیار بی منطق به نظر میرسد. ماجرای جدایی کاتالونیا از خاک اسپانیا سابقه ای تاریخی دارد و محدود به چند سال اخیر نیست. موضوع جدایی کاتالونیا از خاک این کشور اروپایی به بیش از 50 سال پیش برمی گردد. دیدن پلاکاردهایی در این رابطه در ورزشگاه نیوکمپ شهر بارسلونا دیگر عادی شده است و اتفاقی فوق العاده قلمداد نمی شود اما در رابطه با شعارهای ورزشگاه یادگار امام در جریان برگزاری دیدار تیم های تراکتور و استقلال چه می توان گفت؟

روز گذشته برخی از تماشاگران حاضر در ورزشگاه یادگار امام تا توانستند شعارهای قومیتی و تجزیه طلبانه سر دادند و تا توانستند بذر نفرت در فوتبال ایران کاشتند. بدتر از آن اینکه زنوزی مالک باشگاه تبریزی بعد از شکست سنگین تیم تحت مالکیتش بیانیه سر می دهد و عبارت «عیبی یوخ» را به کار می برد و کلمهای از اتفاقات روز گذشته نمی گوید. او از فرهنگ بالای تماشاگران حاضر در ورزشگاه می گوید که با وجود شکست تلخ تراکتور از تیم خود طرفداری می کنند. اما طرفداری برای زنوزی به چه معناست؟

انگار نه انگار که بحث تمامیت ارضی یک بحث ملی است و باید در رابطه با آن حساسیت به خرج داد. اکنون کسی هست که از او بپرسد آیا شعارهای تجزیه طلبی و قومیتی و احترام نظامی به ارتش ترکیه را در ورزشگاه را دیده و شنیده یا خیر؟ هیچ یک از مسئولان بلندپایه تبریز به خاطر اتفاقات دیروز به این باشگاه و مالکش تذکر داده است؟ اصلا باید دید که واکنش کمیته اخلاق نسبت به این مسئله چه چیزی خواهد بود. البته واضح به نظر می رسد که در نظر گرفتن جرایم بسیار سنگین بخشی از کار است هر چند همان جرایم سنگین هم کافی نیست.

دستور کار ویژه برای اتفاقات دیدار استقلال و تراکتور

آخرین اخبار حاکی از این است که دستور کار ویژه برای بررسی این اتفاقات شکل گرفته و کمیته اخلاق در حال بررسی آن است هر چند زوایای مختلف آن قرار است تا اطلاع ثانوی محفوظ بماند.

عبدالله سمامی عضو کمیته اخلاق فدراسیون فوتبال به جام جم آنلاین می گوید که قرار نیست فعلا دراینباره صحبتی کند و باید از رئیس کمیته اخلاق سوال کنیم. اما مرتضی تورک رئیس کمیته اخلاق نیز حرفی برای گفتن ندارد و در پاسخ به سوال خبرنگار جام جم آنلاین تاکید می کند فعلا برنامه ای برای صحبت کردن دراینباره نیست و باید در زمان مناسب در رابطه با آن صحبت شود.

اما از راهروهای فدراسیون فوتبال خبر می رسد که قرار است جلسه ای در رابطه با این اتفاقات هر چه سریع تر تشکیل شود. فوریت در رابطه با رسیدگی به این موضوع حاکی از این است که محرومیت سنگینی در راه است. معمولا فوریت در برگزاری جلساتی از این دست حاکی از چنین جرایمی است.

سعید جمشیدیان کارشناس فوتبال ایران در این رابطه به جام جم آنلاین گفت: حکمی که صادر می شود نباید کمتر از پنج جلسه باشد. پنج جلسه محرومیت از حضور تماشاگران در دیدارهای خانگی بالاخره این موضوع را تفهیم می کند که سردادن هر شعاری در ورزشگاه شوخی بردار نیست و نباید به هیچ عنوان با آن کنار آمد.

وی تاکید کرد: در این هفته از رقابت های لیگ برتر فوتبال ایران توهین شدید به سرمربی تیم ماشین سازی را در دیدار با پرسپولیس هم شاهد بودیم. یک بار برای همیشه باید این مسئله را حل کرد. ناهنجاری هایی از این دست نباید با بخشش و استیناف و مماشات روبرو شود وگرنه دفعه بعد شعارهای بدتر از تجزیه طلبی می‌شنویم.

تماس فدراسیون با باشگاه تراکتور

در پی اتفاقات روز گذشته تیم های تراکتور و استقلال ، فدراسیون فوتبال تماسهایی را با باشگاه تبریزی برقرار کرده و توضیحاتی را خواسته است. شناسایی کسانی که شعارهای تجزیه طلبانه را سر داده اند گویا یکی از محورهای تماسهای فدراسیون فوتبال با باشگاه تراکتور بوده است. در صورتی که روند تحقیق فدراسیون فوتبال به همین منوال پیش برود باید به این نتیجه رسید که علاوه بر محرومیت تراکتور از حضور تماشاگران در دیدارهای خانگی ، گویا قرار است افرادی که آن شعارها را هم سر داده اند از حضور در ورزشگاه ها منع شوند.

همین چند هفته پیش در فوتبال انگلیس یک تماشاگر به صورت مادام العمر از حضور در ورزشگاه خانگی تیم چلسی محروم شد. این هوادار تیم چلسی به دلیل توهین های نژادپرستانه با این حکم روبرو شد. ای کاش محرومیت مادام العمر در فوتبال ایران هم معنا داشت. البته روال در فوتبال ایران به این گونه است که معمولا محرومیت های سنگین بعد از مدتی انگار به صورت خودکار لغو می شود. نمونه اش تخلف مالی یکی از مقام های بلندپایه فدراسیون فوتبال و یا یکی از چهره های شاخص پرسپولیس. آنها با محرومیت های بلندمدتی روبرو شده بودند اما الان همچنان در فوتبال فعالیت می کنند. ولی بحث تجزیه طلبی و نژادپرستانه متفاوت است. باز هم قرار است با آن مماشات شود؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها