در فوتبال اروپا چه می‌‏گذرد؟

شیمی درمانی بی‏ حاصل در قاره سبز

انگار جرایم یوفا و فیفا عاملی است که تحریکات را دو برابر می کند. اینجا دیگر جریمه هم فایده ای ندارد. حالا دیگر همه خوب می دانند برای جلوگیری از این وضعیت باید یک اقدام شدید انجام داد، اقدامی به قیمت تعطیلی فوتبال.
کد خبر: ۱۲۳۳۲۷۶
شیمی درمانی بی‏ حاصل در  قاره سبز

به گزارش جام جم آنلاین ، در فوتبال اروپا بلوایی به پا است. هر روز از گوشه و کنارش یک خبر جدید به گوش می رسد؛ یک خبر جدید، منفی و انتقادبرانگیز. خبری که مدام در گوشه و کنار این قاره می پیچد و باز هم تاکید می کند اوضاع خیلی بد است، به اندازه ای که فعلا امیدی به بهبود آن نیست.

در اینور قاره برخی بازیکنان کشت و کشتار را به چشم خود می بینند اما در کمال وقاحت سلام نظامی دهند. در آن ور قاره هم کلی ترس و نگرانی در رابطه با امنیت دیدنی ترین مسابقه فوتبال باشگاهی جهان به وجود آمده است. در جای دیگر قاره هم تماشاگران می ایستد و ابتدا سیاه پوست را مورد توهین و تمسخر قرار می دهند و سپس گستاخانه سلام نظامی می دهند. در فوتبال اروپا چه خبر است؟ چرا دیگر با جریمه و محرومیت هم نمی توان این لکه های ننگ را پاک کرد.

استامبول، تعطیل!

شب گذشته وب سایت دیلی میل انگلیس خبر داد احتمالا میزبانی استامبول برای فینال لیگ قهرمانان اروپا سلب می شود و این میزبانی به شهر دیگری منتقل شد، شهری که حداقل در آن هیچ خبری از جنجال نباشد. دلیل این سلب میزبانی احتمالی ترکیه هم چیزی نیست جز سلام های نظامی پی در پی هواداران و بازیکنان تیم ملی فوتبال این کشور. در واقع آنها در حمایت از ارتش کشور خود که به نبرد با کردهای سوریه رفته‎اند این حرکت را از خود نشان می‌دهند، حرکتی که مورد انتقاد شدید گسترده‌ای در سراسر جهان قرار گرفته است. بازیکنان تیم ملی فوتبال ترکیه ابتدا در دیدار با فرانسه در انتخابی یورو 2020 سلام نظامی دادند. این دیدار با تساوی یک بر یک تمام شد. این در حالی است که در هفته گذشته پس از بازی ترکیه مقابل آلبانی، یوفا (اتحادیه فوتبال اروپا) در پی اعتراض‌های گسترده در شبکه‌های اجتماعی نسبت به سلام نظامی بازیکنان ترکیه اعلام کرده بود که این مسئله را مورد بررسی قرار می‌دهد.

پیش از دیدار ترکیه با فرانسه در پاریس بسیاری از سیاستمداران فرانسوی گفتند که این مسابقه باید به تعویق بیفتد اما چنین نشد.

اما حالا نه تنها بازیکنان که هواداران فوتبال ترکیه هم چنین عملی را مرتکب می‎شوند. شب گذشته هم خبری منتشر شد مبنی بر اینکه احتمالا شهر استامبول به دلیل این سلام های نظامی ممکن است میزبانی فینال لیگ قهرمانان اروپا را از دست بدهد.

به هر حال حمایت این بازیکنان و هوادار از کشت و کشتار و خونریزی باعث انتقادهای شدیدی در سراسر جهان شده است. وجهه فوتبال ترکیه هم اکنون در اروپا به شدت مخدوش شده است و به نظر نمی رسد به این زودی بهبود یابد.

جنجال به وقت کاتالان

چهارم آبان تیم بارسلونا در هفته دهم لالیگا میزبان تیم رئال مادرید است. تقابل این دو تیم همواره مهم ترین و جذاب ترین دیدار فوتبال باشگاهی جهان است. یک تیم از قلب پایتخت اسپانیا که تیم محبوب دربار سلطنتی هم به شمار می رود و تیم دیگر از ایالت جدایی طلب کاتالونیا. دیدار این دو تیم همین طور در حالت عادی هم پتاسیل زیادی برای جار و جنجال دارد چه برسد به اینکه در ایالت کاتالونیا سران جدایی طلب را به مدت 10 سال به زندان بیندازند و تنش ها به اوج برسد و البته باشگاه بارسلونا هم حمایت خود را از این جدایی طلب ها اعلام کند. در شرایطی که تنش در کاتالونیا به اوج رسیده حالا بارسلونا در خانه خودش باید به مصاف دشمن همیشگی یعنی رئال مادرید برود. گفته می شود که قرار است این مسابقه به تعویق بیفتد اما منتفی شد. به هر حال ال کلاسیکوی چهارم آبان در حالی که به شدت رنگ و بوی سیاسی قرار گرفته تحت تدابیر شدید امنیتی برگزار خواهد شد.

در تمام سال های اخیر هیچ وقت تقابل دو تیم تا این اندازه سیاسی نبوده است. با اینکه پیش بینی می شود ممکن است اقداماتی در راستای از بین بردن امنیت مسابقه رخ دهد اما حتی خودِ سران رئال هم با تعویق مسابقه به شدت مخالف هستند.

نقره داغ هیتلری ها

تیم ملی فوتبال انگلیس در انتخابی یورو 2020 به مصاف تیم ملی بلغارستان می‎رود و شش گل هم می‎زند. اما آنچه که اهمیت دارد نه این پیروزی پرگل است و نه تاثیر نتیجه آن بر روی سرنوشت دو تیم. چیزی که اهمیت دارد این است که بازیکنان سیاه پوست تیم ملی انگلیس به شدت از سوی هواداران تیم ملی فوتبال بلغارستان مورد اهانت های نژادپرستانه قرار می گیرند. اما کار فقط به شعارها و حرکات نژادپرستانه ختم نشد. برخی از هواداران بلغاری در ورزشگاه سلام هیتلری دادند تا ساعاتی پس از پایان این مسابقه نخست وزیر بلغارستان از رئیس فدراسیون فوتبال این کشور بخواهد در اسرع وقت استعفای خود را تقدیم کند!

دیدار رفت دو تیم نیز با همین شرایط تمام شد. شعارهای نژادپرستانه شنیده شد هر چند شدت آن شعارها به پای فجایع دیدار برگشت نرسید. پیش از مسابقه سرمربیان دو تیم به اوج تنش با یکدیگر رسیده بودند.

یوفا اما به دقت این مسابقه را زیر نظر داشت. قرار است جرایم بسیار سنگینی را هم برای فوتبال بلغارستان در نظر بگیرد. محرومیت های شدید در راه است اما دیگر همه در فوتبال اروپا خوب می دانند دوای درد فوتبال این قاره جریمه نیست.

تعلیق و تعطیل

بر اساس آخرین احتمالات ، یوفا قرار است طرحی را تصویب کند که در صورت مشاهده هرگونه شعار نژادپرستانه در یک ورزشگاه بی بروبرگرد آن مسابقه تعلیق شود و به صورت نیمه کاره رها شود. این کار باید اینقدر تکرار شود تا نژادپرستی در فوتبال این قاره ریشه کن شود. اکنون فوتبال اروپا با ناخالصی های زیادی ترکیب شده است، ناخالصی های پلیدی مثل نژادپرستی و تداخل مسائل سیاسی به دیدارهای مهم فوتبال. به نظر نمی آید در شرایط کنونی حتی شیمی درمانی هم سرطان قاره سبز را خوب کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها