طلسمی که بعد از 15 سال شکسته شد؛

پوکربازان تاریخ فوتبال ایران

تقریبا سال های زیادی از گلباران تیم ملی فوتبال مالدیو و گوام به دست تیم ملی ایران می گذرد.
کد خبر: ۱۲۳۲۵۰۸
پوکربازان تاریخ فوتبال ایران

به گزارش جام جم آنلاین، توسعه فوتبال جهان به خصوص فوتبال آسیا آنقدری نبوده که فاصله های قابل توجه بین فوتبال کشورها را از بین ببرد.

اکنون در فوتبال جهان تیمی مثل لوکزامبورگ و یا لیتوانی تسلیم پرتغال می شود و یا اینکه تیم‎های ملی دیگری مانند جزایر فارو و آندورا و یا مالت مقابل حریفانشان تا می توانند گل می خورند.

در هفته ای که گذشت شاهد گلباران یکی دیگر از تیم های ضعیف جهان بودیم، تیم ملی فوتبال کامبوج. این تیم در شرایطی در مقدماتی جام جهانی 2022 مقابل تیم ملی فوتبال ایران به میدان رفت که گفته می شود فوتبال بازی کردن در این کشور ممنوع است.

با صرف نظر از صحت و سقم این ادعا می توان به یک جنبه دیگر این مسابقه هم نگاه کرد. تیم ملی فوتبال ایران در حالی در ورزشگاه آزادی مقابل تیم ضعیف کامبوج قرار گرفت که بانوان برای نخستین بار فرصت حضور در این ورزشگاه برای دیدن بازی تیم ملی فوتبال ایران را پیدا کرده بودند. اما با تمام اهمیتی که حضور بانوان در این مسابقه داشت باز هم اتفاقات دیگری بودند که باید مورد توجه قرار بگیرند.

در روزی که تیم ملی فوتبال ایران به راحتی در دیداری نه چندان حساس حریف ضعیف شرق آسیایی خود را با 14 گل شکست داد کریم انصاری‎فرد کاری کرد که آخرین بار علی دایی آن را انجام داده بود؛ پوکر!

مردان گلزن، تیم‎های ضعیف

در تاریخ فوتبال ایران تا به حال هفت بازیکن در تیم ملی ایران دست به کار بزرگی زده اند، به این ترتیب که در یک مسابقه ملی چهار یا بیشتر گلزنی کرده اند.

نخستین بازیکنی که در تاریخ فوتبال ایران موفق به ثبت رکورد بیش از چهار گل برای تیم ملی فوتبال ایران شد کسی نبود جز کریم باقری.

او گلزن ترین هافبک فوتبال جهان است و زمانی در کنار علی دایی و خداداد عزیزی مثلث طلایی و زهردار فوتبال آسیا را تشکیل داده بودند که لرزه به اندام هر حریف آسیایی می‎انداخت.

در سال 1980 تیم ملی فوتبال ایران در دیداری نه چندان حساس مقابل بنگلادش قرار گرفت. در آن دیدار بهتاش فریبا چهار گل زد و به این ترتیب به نخستین بازیکنی در تاریخ فوتبال ایران تبدیل شد که در یک مسابقه رسمی پوکر می‎کند.

چهار سال بعد یعنی در سال 1984 نوبت به ناصر محمدخانی بود که در یک مسابقه پوکر کند. او هم مثل بهتاش فریبا مقابل بنگلادش این کار را انجام داد.

علی اصغر مدیرروستا در سال 1993 به عنوان سومین پوکرباز تاریخ تیم ملی فوتبال ایران وارد فهرست شد. او در مسابقه ای به تایوان چهار گل زد.

فهرست پوکر بازان با علی دایی طوفانی تر شد. دایی در سال 1996 جوان اول و ستاره بی نظیر فوتبال آسیا بود. در آن سال تا توانست گل زد و آمار گل های ملی اش را از همان زمان بالا برد تا بعدا تبدیل به آقای گل جهان شود، رکوردی که هم اکنون به شدت از سوی کریستیانو رونالدو تهدید می شود. به هر حال علی دایی در همان سال در یک مسابقه مقابل سریلانکا پنج گل به ثمر رساند.

او تنها فوتبالیستی در تاریخ ایران است که موفق به زدن پنج گل در یک مسابقه شده است. درخشش دایی مقابل تیم های ملی فوتبال نپال و به خصوص کره جنوبی ادامه پیدا کرد و به ترتیب مقابل هر یک از این تیم ها چهار گل به ثمر رساند.

گل های تاریخی او مقابل تیم کره جنوبی و اشک های سرمربی این تیم هنوز از یادها نرفته است. نام او در فهرست پوکربازهای فوتبال ایران بیشتر از هر بازیکن دیگری تکرار شده است. در این فهرست نام او را چهار بار می بینید.

بعد از علی دایی نوبت به کریم باقری بود. در سال 1997 میلادی تیم ملی فوتبال ایران در مرحله نخست مقدماتی جام جهانی 1998 فرانسه مقابل تیم گمنام مالدیو به میدان رفت.

ملی پوشان فوتبال ایران در آن مسابقه تا توانستند گل زدند و با نتیجه 17 بر صفر این تیم را با شکستی تاریخی و تحقیرآمیز روبرو کردند.

در آن دیدار کریم باقری کاری کرد کارستان و با زدن هفت گل رکوردی تاریخی از خود بر جای گذاشت. تا به حال هیچ بازیکن دیگری در تاریخ فوتبال ایران به غیر از او موفق نشده در یک دیدار هفت گل بزند.

کریم باقری در سال 2000 نیز مقابل تیم بسیار ضعیف گوام شش گل به ثمر رساند. علی کریمی هم در سال 2000 مقابل گوام چهار گل زد تا وارد فهرست پوکربازها شود.

علی دایی در سال 2004 مجددا یک بار دیگر نام خود را وارد فهرست کرد. او مقابل تیم ملی فوتبال لائوس چهار گل به ثمر رساند.

فهرست پوکربازها از همان زمان متوقف شد تا اینکه پنج شنبه هفته گذشته تیم ملی فوتبال ایران در دیداری نه چندان حساس در مقدماتی جام جهانی 2022 مقابل تیم ضعیف کامبوج به میدان رفت و 14 گل زد.

سهم کریم انصاری فرد از دیگر ملی پوشان ایران بیشتر بود و چهار بار پایش به گلزنی باز شد تا بعد از 15 سال یک بازیکن دیگر در فوتبال ایران پیدا شود که پوکر می کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها