بهترین کشورهای دنیا برای زنان شاغل کدام است؟

زنان پا به پای مردان

اشتغال زنان هنوز در بسیاری از نقاط جهان یک چالش به شمار می رود این در حالیست که در بسیاری از کشورها فاصله آمار زنان با مردان شاغل به سرعت در حال کاهش است.
کد خبر: ۱۲۳۲۱۸۶
زنان پا به پای مردان

به گزارش جام جم آنلاین ، اکنون در سراسر دنیا از جمله ایران شرایط بهتری جهت اشتغال زنان فراهم شده است، موقعیت های شغلی بیشتر شده و زمینه های کاری متنوعی نیز به وجود آمده است. زنان راحت تر استخدام می شوند و راحت‎تر به مشاغل مورد دلخواه خود دست می‎یابند.

نکته بسیار مهم این است که هم اکنون در برخی از نقاط جهان فاصله زیاد بین آمار مردان شاغل با زنان شاغل در حال کم شدن است هر چند این کم شدن به معنای مساوی شدن آمار نیست. البته هنوز مسائلی همچون تبعیض در پرداخت حقوق و اولویت قرار دادن مردان جز چالش های اشتغال زنان به شمار می رود اما آنچه که به نظر می رسد شرایط کاری در بسیاری از کشورها بهبود یافته و در برخی دیگر از کشورها نیز به حد عالی رسیده است.

حد عالی در این کشورها یعنی چه؟ یعنی اینکه بهترین شرایط برای زنان شاغل فراهم است، دستمزد برابری با مردان دارند و در استخدام نیروی مورد نیاز در اکثریت شغل ها جنسیت مهم نیست. همچنین ایده آل ترین شرایط برای زنانی که فرزندآوری می کنند وجود دارد، از تسهیلات و امکانات اختصاص یافته از سوی ارگان های مختلف گرفته تا ده‌ها امکانات و شرایط دیگر برای فرزند تازه متولد شده. این یک شرایط شغلی رویایی برای هر زنی است، رویایی که برای بسیاری از زنان شاغل در سراسر دنیا دست نیافتنی به نظر می رسد.

بر اساس گزارش سازمان همکاری اقتصادی و توسعه پروژه توانمندسازی زنان در بسیاری از مهارت های شغلی به طور جدی در برخی از کشورهای دنیا به صورت جدی دنبال می شود.

به هر حال بر اساس آنچه که این سازمان ارائه داده ایسلند بهترین کشور جهان برای کار کردن زنان است.

اما اگر به 9 رتبه بعدی جدول نگاه بیندازید به غیر از یک مورد هیچ کشوری به غیر از کشورهای اروپایی را نمی بینید. سوئد، نیوزلند، اسلوونی، نروژ، لوکزامبورگ، دانمارک، لهستان، فنلاند و بلژیک در رتبه های بعدی جای گرفته اند. در واقع این کشورها بهترین نقاط جهان برای زنان شاغل محسوب می شوند.

همانطور که در سطور پیشین ذکر شد در تعدادی از کشورهای جهان آمار مردان و زنان شاغل فاصله زیادی با هم ندارد اما همچنان به دلیل نیازهای اجتماعی و دیگر شرایط حاکم بر زندگی افراد این مردان هستند که بیشتر سر کار می روند و بیشتر موقعیت های شغلی را به دست می آورند. در کشورهایی که فاصله اشتغال زنان و مردان کم شده مولفه هایی رعایت شده است.

در رابطه با مسئله اشتغال زنان در سراسر جهان باید به این نکات توجه داشت:

*در اکثر کشورها مردان بیشتر از زنان تمایل دارند در بازارهای کار استخدام شوند.

*در سراسر جهان ، مشارکت نیروی کار در میان زنان در سن کار به میزان قابل توجهی در قرن گذشته افزایش یافته است.

*در برخی از نقاط جهان ، افزایش تاریخی مشارکت نیروی کار زنان در سال‌های اخیر کاهش یافته و حتی با رکورد مواجه شده است.

*زنان در سراسر جهان مقدار قابل توجهی از زمان را به فعالیتهایی اختصاص می‎دهند که معمولاً به عنوان "فعالیت های اقتصادی" ثبت نمی شوند. از این رو، مشارکت زنان در بازارهای کار وقتی افزایش می یابد که فعالیت ثبت شده ای داشته باشند که برای آن حق بیمه رد می شود.

مشارکت نیروی کار زنان در برخی از فقیرترین و ثروتمندترین کشورهای جهان بالا است. در واقع بنا به دلایل متعددی کشورهای ثروتمند و فقیر هر دو بالاترین میزان مشارکت زنان در بازار کار را دارند. اما باید بررسی کرد که این مشارکت چگونه است. مشارکت در بازار کار کشورهای ثروتمند از سوی زنان یعنی شرایطی عالی و تمام عیار که در چند سطر پیش به صورت مختصر به آن اشاره شد. اما شرایط کاری زنان در کشورهای فقیر بسیار اسف بار است. آنها با بیشترین ساعات کار کمترین دستمزد را دریافت می کند و هیچ امکاناتی برای آنها وجود ندارد. با اینکه نرخ زنان شاغل در کشورهای فقیر آفریقایی بسیار بالاست اما اصولا چیزی به نام ثبات شغلی وجود ندارد. فراهم آوردن بهترین شرایط جهت زایمان زنان شاغل هم در اکثر موارد معنایی ندارد.

از نظر تغییرات در طول زمان ، امروز میزان مشارکت نیروی کار زنان بالاتر از سه دهه قبل است.

البته برخی از کشورها داده های نامشخصی در رابطه با میزان اشتغال زنان در بازار کار دارند بنابراین آمارهایی که در رابطه با نرخ اشتغال زنان ارائه می شود دقیق نیست. با وجود این نقص بزرگ گزارش توسعه جهانی تخمین می زند که در دوره سال 1980 تا 2008 ، نرخ جهانی مشارکت نیروی کار زنان از 50.2 به 51.8 درصد افزایش یافته است ، در حالی که نرخ اشتغال مردان از 82.0 به 77.7 رسیده است. بنابراین فاصله جنسیتی از 32 درصد در سال 1980 به 26 درصد در سال 2008 کاهش یافته است. اما همانطور که ذکر شد آمار کنونی نامشخص است چرا که کشورهای زیادی داده های دقیقی در این رابطه ندارند.

نکته دیگری که در رابطه با اشتغال زنان وجود دارد این است که در کشورهای پیشرفته و مرفه نرخ اشتغال زنان پا به سن گذاشته و یا بالای 50 سال قابل توجه است این در حالی است که در کشورهای در حال توسعه آنچه که واضح به نظر می‌رسد این است که تعداد افراد زیر 21 سال و حتی زیر قانونی در بازار کار قابل توجه است. این را باید مد نظر داشت که نیروی کار بسیاری از کشورهای فقیر غیرقانونی است، بدان معنا که کودکان و نوجوانان زیر 18 سال به کار مشغول می‎شوند.

موانع اجتماعی مؤثر بر عرضه نیروی کار زنان در زمینه های مختلف متفاوت عمل می کنند. به ویژه ، سطح درآمد و متغیرهای کلان اقتصادی نقش مهمی دارند. به هر حال بازار کار زنان در سراسر جهان اکنون با تغییرات قابل توجهی روبرو شده است. زنان بیشتر کار می کنند و بیشتر مشارکت دارند، هر چند این وضعیت در برخی از نقاط جهان با وضعیت اسف باری روبرو است.

منبع: MSN

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها