چند روزی از برگزاری مراسم «THE BEST» می گذرد، مراسمی که در آن لیونل مسی به عنوان مرد سال فوتبال جهان در سال 2019 انتخاب شد.
کد خبر: ۱۲۳۰۲۲۲
مسی؟ تقلب؟ این داستان سر دراز دارد

به گزارش جام جم آنلاین ، مسی در تاریخ فوتبال جهان رکورددار شد. او شش بار جایزه برترین بازیکن فوتبال جهان را برده و از این لحاظ در تاریخ فوتبال هیچکس به پای او نمی‎رسد هر چند رونالدو درست پشت سر او قرار دارد. البته از همان لحظه انتخاب او به عنوان مرد سال فوتبال جهان انتقادها شروع شد. مسی برای چه باید این جایزه معتبر را به دست بیاورد آن هم در حالی که در سال 2019 زمین تا آسمان با آن مسی درخشان سال های گذشته تفاوت داشت؟ واقعیت همین است. مسی در سال 2019 آن ستاره درخشان همیشگی نبود. اما رقیبانش چه؟ گریزمان، رونالدو، امباپه و حتی همان فن دایک که این روزها بسیار از او تعریف وتمجید می شوند سوپراستارهایی بودند که دنیای فوتبال را تکان بدهند؟ با تمام این اوصاف هنوز بحث و جدل بر سر اینکه مسی لیاقت جایزه برترین بازیکن جهانِ امسال را داشت یا نه ادامه دارد. اما در حالی که این بحث ها ادامه داشت خبری دنیای فوتبال را تکان داد؛ تقلب در آرای مربوط به انتخاب برترین بازیکن جهان. تقلب چگونه صورت پذیرفت؟ به این شکل که کاپیتان تیم ملی فوتبال نیکاراگوئه مصاحبه کرد و گفت اصلا رای نداده که حالا به نام او یک رای برای مسی ثبت شده است!

روال انتخاب برترین بازیکنان جهان از سوی فیفا به این شکل است که سرمربیان و کاپیتان های تیم های ملی فوتبال هر کشور به بازیکن مورد نظر خود رای می‎دهند. ساعاتی از این نگذشته بود که کاپیتان نیکاراگوئه اینگونه افشاگری کرد،کاپیتان مصری ها هم چنین چیز مشابهی گفت. حالا باید این احتمال را بررسی کرد که آیا واقعا تقلب صورت گرفته است؟

سایت اسپورتولوژی احتمال تقلب را از بیخ و بن تکذیب می کند. این سایت در گزارشی نوشته که ابتدا باید به اعتبار فیفا پرداخت. در اینکه در تمام سال های اخیر انبوهی از فسادهای مالی در این نهاد فوتبالی رخ داده شکی نیست. در این هم هیچ جای شکی وجود ندارد که مدیران فاسد زیادی از سوی این نهاد به جهان معرفی شدند. اما بحث تقلب در انتخابات برترین بازیکن جهان چندان معتبر نیست هر چند در صورت بیشتر شدن شاهدان باید در رابطه با آن تامل بیشتری کرد. این نهاد اعتبار خود را برای یک بازیکن به مخاطره نمی اندازد به خصوص برای بازیکنی مثل مسی که پیش از این بدون نیاز به آرای تقلبی پنج بار این جایزه را برده بود و نیازی نمی دید که برای کسب یک جایزه دیگر اعتبار خود را از بین ببرد.

اما از سوی دیگر بسیاری از خبرگزاری ها و رسانه های ورزشی و غیرورزشی جهان متقلب بودن فیفا را مدام یادآور می شوند و بر این عقیده اند که مسی نباید به جایزه برترین بازیکن جهان می رسید.

اخبار مربوط به آرای تقلبی در این دوره از انتخاب برترین بازیکن جهان لحظه به لحظه پررنگ تر می شود. فعلا فقط کاپیتان های نیکاراگوئه و مصر افشاگری کرده‎اند و سرمربی سودان هم به آنها اضافه شده است.

نکته بسیار مهم این است که اصولا تقلب در انتخاب بازیکن برتر یک قاره و یا جهان مسبوق به سابقه است. این روند از سال های گذشته آغاز شد و تا امروز ادامه دارد. به خصوص کنفدراسیون فوتبال آسیا نمونه بسیار دم دست تری برای یادآوری داستان های تقلب در آراست. از روزی که حق دایی را خوردند تا ناکاتای ژاپنی به این عنوان برسد نزدیک به 20 سال می‎گذرد. در سال های بعد نیز جواد نکونام تا آستانه کسب این جایزه رفت اما در نهایت دستش کوتاه ماند تا مصاحبه ای انجام بدهد و بگوید مسئولان AFC از قبل می دانستند چه کسی نفر اول می شود. در سال های اخیر سعودی ها و اماراتی ها در انتخاب بازیکن سال آسیا دست بردند.

چه کسی می تواند تقلب را در این نهادها ثابت کند؟ مسلما هیچکس. اما در مقابل هیچکس هم نمی تواند این تخلف بارز را نهی کند. تقلب ها ادامه دارد، چه در قرعه کشی ها و چه در انتخاب برترین ها. در این میان کنفدراسیون فوتبال آسیا با نفوذی هایی که از میان سعودی ها و اماراتی ها دارد طلایه دار متقلبان بزرگ دنیای فوتبال به شمار می رود.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها