تحلیلی بر عملکرد تیم ملی والیبال بانوان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا 2019

آینده دار و چشم انتظار برنامه ریزی و تدارکات بهتر!

والیبال بانوان در سطح آسیا از تاریخچه دیرینی برخوردار است و بعد از جنگ جهانی دوم و از اواخر دهه 50 میلادی همزمان با معرفی و فراگیری این ورزش مفرح در اقصی نقاط جهان، والیبال بانوان در آسیا بمدد الگو برداری از کشورهای صاحب نام اروپایی و امریکایی و بکارگیری مربیان و تمرین دهنده های برتر جهان، رشد شگفت انگیزی یافت.
کد خبر: ۱۲۲۵۷۹۴
آینده دار و چشم انتظار برنامه ریزی و تدارکات بهتر!

جام جم آنلاین - از آن زمان تاکنون، سکوهای اول تا چهارم مسابقات گوناگون والیبال بانوان آسیا، همواره در اختیار پیشگامان چشم بادامی شرق آسیا شامل ژاپن، کره و چین بوده و تلاش سایر کشورها از مناطق مرکزی و غرب آسیا برای خاتمه دادن به استیلای این کشورها ناکام مانده است. با این تفاصیل، بیستمین دوره مسابقات والیبال قهرمانی بانوان آسیا در سال 2019 در ماه آگوست و به میزبانی کشور کره جنوبی و شهر سئول برگزار و با قهرمانی ژاپن و نایب قهرمانی تایلند و مقام سومی کره جنوبی خاتمه یافت.

در همین راستا، تیم ملی والیبال بانوان کشورمان که چند سالی است با برنامه ریزی بهتر فدراسیون و استفاده از همه سرمایه های انسانی و امکانات نرم افزاری و سخت افزاری و شرکت در تورنمنتهای مختلف بین المللی، سعی در نشان دادن توانمندی بانوان ایرانی و کسب حداقل یکی از سکوهای آسیایی را دارد و با امیدواری بسیار بالایی در این مسابقات شرکت کرده بود، علی رغم تلاش ستودنی بازیکنان و کادر فنی، پس از انجام 6 بازی و کسب 2 برد در مقابل هنگ کنگ و اندونزی و 4 باخت در برابر کره جنوبی، تایلند، چین تایپه و قزاقستان، در نهایت با دو رتبه ارتقاء نسبت به دوره قبل، به مقام هفتم آسیا دست پیدا کرد. جدول شماره 1، عملکرد امتیازی تفصیلی تیم ملی بانوان ایران در این مسابقات را نشان می دهد:

همانگونه که در جدول فوق شاهد هستیم، تیم ایران در این مسابقات موفق به کسب 414 امتیاز مثبت ناشی از 219 حمله، 53 دفاع بلوکه، 37 سرویس بد دریافت یا بدون دریافت و 105 اشتباه فردی بازیکنان حریف گردید. ضمن اینکه 471 امتیاز ناشی از 241 حمله، 39 دفاع بلوکه، 41 سرویس بد دریافت یا بدون دریافت و 150 اشتباه فردی بازیکنان به شش حریف خود واگذار نمود. با بررسی و ارزیابی آمار امتیازات تیم ملی در طول 6 بازی و 21 ست یا دست انجام شده، و مشاهده دقیقتر جدول فوق درخواهیم یافت که بهترین عملکرد بچه های ما در زمینه حمله به بازی سه گیمه با هنگ کنگ مربوط می شود که 41 امتیاز کسب کردیم، ضمن اینکه 43 امتیاز هم از بابت عدم دفاع حمله حریف در بازی 4 گیمه با چین تایپه واگذار کردیم. در زمینه دفاع به استناد جدول امتیازات، ما 21 امتیاز از دفاع در طی بازی 5 گیمه با اندونزی کسب کردیم، حال آنکه در بازی سه گیمه با قزاقستان 12 امتیاز از بابت دفاع ناقص از حملات روی تورمان به حریف واگذار کردیم. در زمینه سرویس تیم ملی ما در طی بازی سه گیمه با هنگ کنگ 12 امتیاز کسب کرد که آمار خوبی است، در حالیکه طی بازی سه گیمه با قزاقستان نیز 13 امتیاز از بابت عدم دریافت یا بدی دریافت سرویس به حریف واگذار کردیم. در زمینه اشتباهات و خطاهای انفرادی بازیکنان اعم از سرویس به تور، سرویس به اوت، آبشار به تور، آبشار به اوت، خطای دو ضرب، لمس تور، خطای پای رد بازیکن و ..... ، در حالیکه در بازی سه گیمه با قزاقستان 18 امتیاز کسب کرده بودیم، 29 امتیاز نیز از این بابت در بازی سه گیمه با تایلند واگذار نمودیم.

بمنظور ارزیابی و تطبیق صحیح این عملکرد آماری، بایستی نیم نگاهی به عملکرد امتیازی سایر تیمهای مطرح و سرشناس در این مسابقات انداخته شود. لذا با توجه به دست نیافتنی بودن تیمهای اول و دوم یعنی ژاپن و تایلند، تیم ملی بانوان کره جنوبی مقام سوم این مسابقات که از قدرتهای سنتی و نامدار والیبال بانوان آسیا و جهان است و مدالهای برنز المپیک 1976، برنز قهرمانی جهان 1967 و 1974، برنز جام های جهانی 1973 و 1977 و جایزه بزرگ جهانی 1997 ژاپن را در ویترین افتخارات خود دارد، بعنوان پایین ترین سکو برای محک زنی انتخاب گردید. جدول شماره 2، مقایسه ای از عملکرد امتیازی تیم ملی بانوان ایران و کره جنوبی در این مسابقات را نشان می دهد:

با مشاهده دقیق این جدول مقایسه ای نکات بسیار مهمی را در می یابیم که حاکی از این موضوع است که تیم ملی کره جنوبی، مقام سوم این مسابقات، حتی با یک ست بازی کمتر نسبت به ما، در کلیه فاکتورهای هجومی و دفاعی، عملکردی بسیار بهتر و روانتر از تیم ملی ایران داشته است، ضمن اینکه بازیکنان این تیم اشتباهات انفرادی بمراتب کمتری نسبت به بازیکنان ما داشته اند که نشان دهنده اعتماد بنفس بالا و تسلط فوق العاده در اجرای مهارتهای فردی والیبال و ناشی از تمرین و ممارست بسیار زیاد این بازیکنان در خلال دوران آماده سازی می باشد. بعنوان مثال تیم ایران در طی این 6 بازی، 682 مرتبه اقدام به حمله به زمین حریفان نموده و تنها 219 امتیاز کسب کرده که حاکی از موفقیت کم اثر 32 درصدی در اجرای حمله می باشد. در مقابل، تیم کره 667 مرتبه اقدام به حمله داشته که با 296 امتیاز دریافتی، 44 درصد موفقیت کسب نموده است که نشان دهنده برتری محسوس تیم ملی کره در توان به ثمر رسانی حملات است. علاوه بر این، تیم ما در طی این 6 بازی، 281 مرتبه اقدام به دفاع نموده و تنها 53 امتیاز کسب نمود که بیانگر 19 درصد موفقیت و شکنندگی دفاع روی تور ما و تقریبا شبیه آقایان است یعنی ما از هر 5 دفاع یک امتیاز کسب کرده ایم! این در حالیست که تیم ملی کره با یک ست بازی کمتر و 272 اقدام به دفاع، 56 امتیاز، یا 21 درصد موفقیت کسب نموده است. در خصوص مهارت سرویس تفاوت محسوسی در موفقیت دو تیم دیده نمی شود، اما امتیاز منفی 24 تیم کره در مقابل 41 تیم ایران در مجموع شش بازی، نشان دهنده برتری محسوس کره ایها در دریافت اول سرویس می باشد. نکته مهم دیگری که نگارنده به یادآوری آن اصرار دارد و همین نکته در عملکرد تیم ملی مردان ایران نیز بوضوح قابل مشاهده است موضوع خطاهای فردی حریفان یا اصطلاحاً Opponents Errors است که بطور مستقیم با کیفیت تمرین بازیکنان و البته شرایط روحی و سطح اعتماد بنفس بازیکنان مرتبط است. با نگاه مجدد به جدول فوق در می یابیم که بچه های تیم ملی ما در این مسابقات 105 امتیاز مثبت از اشتباهات انفرادی حریفان بدست آورده و در مقابل 150 امتیاز منفی نیز از این بابت واگذار کرده اند!! در حالیکه این امتیازات برای تبم ملی کره 105 و 93 می باشد که نشاندهنده امتیازات مثبت مساوی اما اشتباهات انفرادی بسیار بسیار پایین تر بازیکنان کره است. بدون تعارف، تیمی که داعیه سرآمدی و نام آوری دارد با این سطح اشتباهات فردی به جایی نخواهد رسید!! بنابر این، کادر فنی زحمتکش و بازیکنان توانمند تیمهای ملی چه در رده مردان و چه در رده بانوان به این نکته باید دقت بیشتری داشته باشند.

جمع بندی پایانی:

در خاتمه این بازیها و کسب مقام هفتم، انتقاداتی به نحوه آماده سازی تیم و بهره گیری از سرمربی آقا برای تیم بانوان مطرح شد که بنظر نگارنده غیر منصفانه و بیرون از گود است! بی طرفانه و صادقانه باید اذعان کرد که علی رغم شباهتهای بصری و مهارتی اولیه بین والیبال مردان و زنان، مربیگری تیمی و مخصوصاً هدایت تمرینی در رده والیبال بانوان بدلایل مختلفی از جمله ظرافت های جسمی و روحی و البته توان فیزیکی پایینتر، بسیار سخت تر و کاملا متفاوت از آقایان است. نگارنده که تجربه کار در والیبال بانوان (در زمینه آماده سازی و تمرین و نه هدایت بازی) در خارج از کشور را دارد، اذعان می نماید که به دلایل فوق و محدودیت های فرهنگی از یکطرف و اشاعه کمتر و دیرتر والیبال و دانش بروز آن در میان بانوان کشورمان، فاصله و سطح کیفیت والیبال بانوان ما با کشورهای دیگر از جمله جنوب شرق آسیا بسیار زیاد است. بنابر این انتظار برد در مقابل تیمهای اول تا حتی پنجم یا ششم این مسابقات که در دنیا نیز حرف برای گفتن دارند، در حال حاضر گزافه گویی و رویایی بیش نیست. البته باید اعتراف کرد که حداقل انتظار اهالی والیبال این بود که با توجه به کیفیت تیم قزاقستان، بچه ها بازی بهتر و نسبتاً متعادل تری با این تیم داشته باشند که متاسفانه نشد ولی باز هم مهم نیست. مطمئناً استعدادیابی از درون کانونهای خانواده و مدارس و یافتن دختران کم سن و سال مستعد با قامتهای بلند و دستان کشیده که اخیراً تعداد آنها هم در جامعه زیاد شده، و سازماندهی آنها در قالب آکادمیها و مدارس والیبال و بهره گیری از مربیان و تمرین دهندگان مجرب و با دانش می تواند عملکرد والیبال بانوان کشورمان را در آینده ای نه چندان دور، بطور چشمگیری بهبود بخشد و در یک دورنمای کاری مستمر 5 الی 10 ساله به سکوهای آسیایی نزدیک نماید. نکته دیگری که در بررسی عملکرد تیم ملی لازم به یادآوری و طرح است، این است که قریب به 70 درصد تیمهای شاخص والیبال زنان در بخش باشگاهی و ملی، از سرمربی و یا تمرین دهنده آقا بهره می گیرند. نگارنده خود در مالزی شاهد این موضوع بود که اکثر تیمهای مطرح باشگاهی در رده زنان این کشور سرمربیان یا تمرین دهندگان مرد چینی، کره ای و بعضاً ژاپنی و صربستانی دارند! در همین مسابقات کره جنوبی 60 درصد تیمها از سرمربی آقا سود می جستند. مطمئناً بکارگیری مربی یا تمرین دهنده مرد با سابقه مربیگری برجسته برای بانوان با حفظ شنونات شرعی، می تواند علاوه بر آموزش صحیح مهارتها، به پرورش روحیه برتری جویانه و تلاش در جهت شباهت بیشتر آنها به بازیکنان و مربیان شاخص مرد کمک کند. بطور متقابل نیز در مسابقات اخیر قهرمانی جوانان پسر زیر 21 سال جهان در کشور بحرین، سرمربی تیم ملی ایتالیا، خانم کرستا مونیکا بود که بعنوان کمک سه مربی آقا را نیز در کنار خود داشت و توانست تیم ایتالیا را به مقام نایب قهرمانی جهان برساند!! نگارنده معتقد است که با توجه به کیفیات بازی والیبال حرفه ای آقایان و قدرت و سرعت بالاتر آن نسبت به والیبال بانوان، بکارگیری و تجربه اندوزی مربی خانم در آن حتی برای محدوده زمانی کوتاه می تواند نتایج مثبت زیادی برای عملکرد انفرادی و تیمی بانوان کشور عزیزمان ایران در بر داشته یاشد. امید اینکه این نوشتار بی طرفانه توانسته باشد بقدر ممکن ذهن اهالی والیبال را به عملکرد تیم ملی والیبال بانوان و افق پیش روی آن معطوف نماید.

هومن ستاره آسمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها