دیروز تیم الاهلی عربستان با هدایت برانکو ایوانکوویچ سرمربی اسبق پرسپولیس از دور رقابت‏های این فصل از لیگ قهرمانان آسیا کنار رفت تا این مرد کروات نخستین شکست بزرگ خود را در فوتبال عربستان ثبت کند. اما خبرهای جدیدی درباره او در راه است.
کد خبر: ۱۲۲۳۰۴۲
در انتظار بازگشت دو میلیون دلاری پروفسور اخراجی!

به گزارش جام‎جم آنلاین ، برانکو ایوانکوویچ حالا خاطره انگیزترین سرمربی تاریخ باشگاه پرسپولیس برای هواداران به شمار می‎رود. او سرخ‎های پایتخت را سه بار پشت سر هم قهرمان لیگ برتر ایران کرد و همین تیم را به فینال لیگ قهرمانان آسیا هم برد که البته در آنجا به مقام نایب قهرمانی رسیدند. اما درست پس از اتمام لیگ هجدهم برانکو از جمع سرخ‎ها جدا شد و راه عربستان سعودی را در پیش گرفت تا بدون دغدغه مالی سرمربی تیم الاهلی شود. واقعیت تلخ برای هواداران تیم پرسپولیس این بود که برانکو از مدت‎ها پیش حضور خود را در این تیم عربستانی مسجل کرده و اصلا مذاکرات از خیلی وقت پیش آغاز شده بود.

مسئولان الاهلی عربستان با بریز و بپاش‎های فراوان و توانایی مالی برای جذب ستاره‎های گران قیمت حالا یک مربی می‎خواستند که از جنس قهرمانی باشد؛ مردی به نام برانکو ایوانکوویچ که تبدیل به متخصصِ قهرمان کردن پرسپولیس شده بود. اما اوضاع آنطور که باید در این کشور عربی پیش نرفت. در واقع آنچه که تا امروز در الاهلی اتفاق افتاده نه باب طبع برانکو بود نه باب طبع مسئولان و هواداران تیم عربستانی. شکست پشت شکست و حالا حذف از آسیا که نسبت به موفقیت در آن خیلی حساب شده بود.

بر باد رفتن نخستین رویای فصل

الاهلی عربستان با هدایت برانکو ایوانکوویچ در دیدار برگشت برابر الهلال در دور برگشت یک هشتم نهایی لیگ قهرمانان آسیا توانست با یک گل به پیروزی برسد. با وجود پیروزی الاهلی در خانه الهلال این تیم نتوانست به خاطر شکست سنگین در دیدار رفت به دور بعد راه پیدا کند. شاگردان برانکو دیدار رفت را چهار بر دو باخته بودند.

برانکو پس از دیدار برگشت و حذف الاهلی از شانس بد تیمش گفت و اینکه بیرون رفتن از لیگ قهرمانان آسیا چقدر تلخ است. او ابراز امیدواری کرد که تیمش در آغاز فصل جدید اعتماد به نفس بیشتری داشته باشد.

به هر حال از تمامی صحبت‎های برانکو که بگذریم چیزی که مشخص به نظر می‎رسد این است که نخستین رویای فصل الاهلی با برانکو به باد رفته است. آنها برای حضور در نیمه‎ نهایی برنامه‎ریزی کرده بودند اما در همین مرحله یک هشتم نهایی پرونده شان بسته شد و جایی در میان تیم‎های صعود کننده به یک چهارم‎‏ نهایی پیدا نکردند.

واکنش مسئولان تیم عربستانی در قبال این حذف چه خواهد بود؟

داستان تکراری تیم های عربی

اخراج پشت اخراج. مسئولان تیم‎های عربی یک محوریت اساسی در کارشان دارند؛ نتیجه گیری و بس. هیچ چیز دیگری را هم به غیر از آن برنمی‏تابند. هر گونه اتفاق دیگری به غیر از نتیجه مطلوب آنها را به هم می‎ریزد و یک قانون نانوشته را به آنها یادآوری می‏کند: اخراج کردن متهم اصلی نتیجه نگرفتن. آنها نه به مربی رحم می‏کنند و نه به ستاره گران قیمت. چندین میلیون دلار صرف خرید یک مهاجم می‏کنند اما به محض اینکه گل نزدن‏های همان مهاجم صدای همه را دربیاورد برای فروش او حتی تا پایان فصل هم صبر نمی‏کنند و در همان نیم فصل پرونده حضورش در باشگاه را می‏بندند. در ادامه این دورِ باطل، فوتبال عربستان سعودی و کشورهای اطراف خلیج فارس باز هم سراغ یک مربی و یا یک بازیکن دیگر می‏روند و داستان از اول تکرار می‎شود. اگر مربی و بازیکن ضعیف باشد که دوباره به سرعت اخراج می‎شود اما اگر ستاره باشد و یا اینکه تبدیل به ستاره بزرگ نیمکت شود قطعا پاداش‏های کلانی دریافت می‏کند. البته این رویه تا زمانی ادامه دارد که به نتیجه گیری تیمش کمک کند.

حالا با یک مورد جدید و قابل پیش بینی دیگر در فوتبال عربستان روبرو هستیم؛ برانکو ایوانکوویچ. مسئولان الاهلی فکر می‏کردند پروفسور سرخ‎ها به همان اندازه‎ای که در پرسپولیس موفق بود در الاهلی هم می‎تواند باشد اما این طرز تفکر حداقل تا امروز اشتباه بوده است. مهم‎ترین سرمایه‎گذاری این باشگاه هم در زمینه موفقیت در آسیا به هدر رفته پس اصلا عجیب نیست که زمزمه‎های اخراج برانکو آغاز شود. واقعیت این است که شاید همین الان هم مسئولان این باشگاه به اخراج مربی پرهزینه خود فکر می‎کنند و البته این را هم در نظر می‎گیرند که این اخراج چقدر هزینه‌بر خواهد بود. با تمام این اوصاف در صورت روند کنونی اخراج برانکو بسیار نزدیک و محتمل است. پس این اخراج چه اتفاقی خواهد افتاد؟ پاسخ به این سوال بسیار به پیش‎بینی‎های فوتبالدوستان ایرانی نزدیک است؛ به خصوص هواداران پرسپولیس.

در انتظار بازگشت دو میلیون دلاری!

اخراج پوئن مثبتی در کارنامه هیچ مربی و بازیکنی محسوب نمی‎شود اما برانکو فرق دارد و با توجه به نتایجی که در ایران گرفته اصلا حساب جداگانه‏ای دارد. همین الان به راحتی قابل تصور است که به دنبال اخراج احتمالی او از الاهلی عربستان چه شبکه گسترده‏ای در ایران آغاز به فعالیت می‏کند، فعالیتی برای بازگشت این پروفسور اخراجی اما به شدت محبوب به فوتبال ایران. هواداران پرسپولیس او را بسیار دوست دارند اما موضوعی وجود دارد. کالدرون سرمربی جدید پرسپولیس حتی هنوز به مرحله این نرسیده که کار خود را به طور رسمی آغاز کند. هر چه دیدیم بازی دوستانه بوده و بس و نه یک بازی مهم در لیگ برتر فوتبال ایران. البته یک واقعیت هم وجود دارد. پیش‎بینی در رابطه با عملکرد ضعیف کالدرون در پرسپولیس، احتمال اخراج توام با خسارت سنگین او و البته مطرح کردن احتمال بازگشت برانکو از محتمل‏ترین شرایط فوتبال کشوری مانند ایران است. شاید بسیاری اصلا به این موضوع فکر نکردند اما واقعیت همین است که از الان تا چند سال دیگر برانکو تحت هر شرایطی از جدی‏ترین گزینه‎های جانشینی مربیان مختلف پرسپولیس محسوب می‎شود!

از سویی دیگر یک مسئله بسیار مهم وجود دارد. برانکو با وجود اخراج احتمالی از الاهلی در صورت بازگشت به ایران در بهترین و خوشبینانه‎ترین حالت ممکن حداقل دو میلیون دلار دستمزد خواهد داشت که از توان مالی بسیاری از باشگاه‎های ایرانی خارج است. اما برانکو در صورت بازگشت به فوتبال ایران به شدت زیاده‏خواه و جاه‏طلب خواهد بود. دیگر به کمتر از پرسپولیس و البته تیم ملی فوتبال ایران قانع نیست و البته کمتر از دو میلیون دلار نخواهد گرفت.

به هر حال اگر تصور کنیم حضور او در فوتبال ایران به پایان رسیده سخت در اشتباهیم. ماجراهای جدیدی از او در این فوتبال در راه است!

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها