اشکان مهریار کارگردان مستند ورزشی «آیدین»:

این فیلم یک کار «دلی» است

بسکتبال و سینما یکی از حوزه های مورد بحث در محافل ورزشی است که بعد از ساخت مستند «آیدین» مطرح شد. این مستند، روایتی درام تراژیک است و براساس زندگی تا مرگ «آیدین نیکخواه بهرامی» ملی پوش فقید بسکتبال ایران ساخته شده است. وی با تیم ملی، بعد از تصاحب اولین جام قهرمانی آسیا در تاریخ بسکتبال ایران و کسب سهمیه المپیک 2008 پکن بعد از 60 سال، روز هفتم دی ماه 1386 در یک سانحه رانندگی درگذشت.
کد خبر: ۱۲۱۶۷۳۵
این فیلم یک کار «دلی» است

به گزارش جام جم آنلاین ، اشکان مهریار عکاس تخصصی بسکتبال و کارگردان مستند «آیدین»، زندگی این ملی پوش فقید بسکتبال را با صدای «پرویز پرستویی» روایت کرده است. خاطره گویی از زبان خانواده و همبازی های آیدین نیز بخش های دیگر این مستند است که وی را به علاقه مندان و به خصوص نسل جدید بسکتبال معرفی می کند. این مستند شروع و رشد نسل طلایی بسکتبال در تاریخ این ورزش را بین سال های 1378 تا 1386 نشان می دهد و کارگردان موقعیت و فضای تاریخی نسل طلایی بسکتبال طی این دوره را طی شخصیت پردازی با آیدین نیکخواه بهرامی به روی پرده برده است.


گفتگو با اشکان مهریار را درباره مستند «آیدین» می خوانید.

*شما را به عنوان عکاس ورزشی به ویژه بسکتبال می شناسند. انگیزه اصلی تان از ساخت یک فیلم مستند چه بود؟

-من از نوجوانی تا جوانی بسکتبال بازی می کردم و این زمان مصادف شده بود با شکل گیری «نسل طلایی» در بسکتبال. به همین دلیل به بازیکنان آن دوره علاقۀ زیادی داشتم و در بین آنها چند نفر از جمله بازی آیدین نیکخواه بهرامی همیشه برای من قابل احترام بود. سبک بازی و نوع لباس پوشیدن و استایل خاص این بازیکن را دوست داشتم.

*عکاسی در بسکتبال چقدر نیروی محرکه شما برای ساخت این فیلم بود؟

-خب من از عکاسی و مطالعه در زمینه نسل طلایی و دورانی که بازیکنان این نسل در لیگ و تیم ملی بازی می کردند، شروع کردم اما آیدین، انگیزه اصلی من برای ساخت این مستند بود چون او بازیکن جوانی بود که در آغاز اوجگیری و موفقیت های بسکتبال درگذشت. اساس موفقیت های بعدی توسط آیدین به همراه سایر بازیکنان پایه ریزی شد اما بدون آیدین. در تمام این مدت آیدین همیشه گوشه ذهنم بود و دوست داشتم برایش کاری انجام بدهم.

*ساخت مستند ورزشی مشکلات خاصی دارد از جمله نفروختن فلیم در گیشه. آیا این موضوع در سرمایه گذاری برای این اثر تاثیر منفی نداشت؟

-ساخت مستند ورزشی ریسک بزرگی است اما در همه جای دنیا از تمام رویدادهای ورزشی مستند می سازند. پس از بازی هایی که جنبه ملی و دراماتیکی در هر رشته ای دارد یک فیلم مستند درباره بازیکنان و اسطوره های پدید آورنده آن اتفاق مهم ساخته می شود تا در تاریخ ماندگار شود. من هم چندین سال بود که به فکر ساخت مستندهای ورزشی، به ویژه در بسکتبال بودم و در هنگام مطالعات اولیه خودم درباره ساخت این اثر اصلاً به مشکلات مالی فکر نکردم. رویداد مهم قهرمانی در آسیا و بازی کردن در المپیک توسط نسلی از بازیکنان که بعدها به نسل طلایی در تاریخ ورزش ایران تبدیل شدند، انگیزه های ساخت این مستند بود.

*این فیلم چه زمانی کلید خورد و مراحل تولید آن چگونه بود؟

همزمان با نهمین سالگرد فوت آیدین ( 2 سال و نیم پیش)، مراحل تحقیق و پژوهش برای ساخت مستند را آغاز کردم. در این مسیر سختی های زیادی را متحمل شدم که یکی از آنها مرحله جمع آوری آرشیو بود. ما در ایران به شدت فقر آرشیو داریم و دسترسی به اطلاعات از وقایع گذشته بسیار سخت است. از این رو آرشیومان برای مستند آیدین از گوشه گوشه ایران توسط مربیان، بازیکنان، برنامه های تلویزیونی صدا و سیما و... جمع آوری شد و سپس فیلمبرداری را آغاز کردیم که اینکار نیز به نوبه خود دشوار بود. ما علاوه بر فیلمبرداری از بازیکنان نسل طلایی و مربیان داخل کشور، از مربیانی که به کشورهای دیگر مهاجرت کرده اند، کاپیتان سابق تیم ملی قطر که آیدین مقابل وی بازی کرده بود و همچنین فادی الخطیب ستاره بسکتبال لبنان فیلمبرداری داشتیم. از این رو هماهنگی با این افراد و پیدا کردن فیلمبردارهایی که این کار را برای مان انجام بدهند، بر سختی های کار افزوده بود.

*راوی قصه «پرویز پرستویی»، چگونه حاضر به همکاری در این پروژه شد؟

در اواسط مراحل تولید آقای پرویز پرستویی به صورت افتخاری و به عنوان راوی داستان ، همکاری خود را با پروژه آغاز کردند که یکی از تجربه های بزرگ برای من کار کردن در کنار ایشان بود. همچنین «آمین» یکی از خوانندگان خوب موسیقی پاپ، زحمت خواندن موزیک تیتراژ مستند را در اثری با عنوان «رد پا» برعهده گرفت و این قطعه با صدای وی و شعر و ملودی امیرعلی بهادری به زیباتر شدن تیتراژ افزود.

*بعد از اکران خصوصی این مستند چه احساسی دارید؟

-ساخت مستند ورزشی آیدین یک کار دلی است و احساس رضایت در پایان این پروژه برایم اهمیت دارد. باید از خانواده نیکخواه بهرامی تشکر کنم همچنین از گروه بین المللی اکسون و شخص مهندس علی مُلک آرایی که سرمایه گذاری مستند آیدین را برعهده گرفتند. باید عاشق واقعی باشی تا کاری را که شروع می کنی به ثمر برسانی. بعد از اکران خصوصی مستند «آیدین» امیدوارم در نمایش عمومی نیز مردم از داستان زندگی یک قهرمان ملی استقبال کنند و حامی فیلم های مستند ورزشی باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها