تیم ملی فوتبال زنان آمریکا دوباره به فینال جام جهانی رسید؛

ایستاده در برابر کاخ سفید

فینال جام جهانی 2019 فوتبال زنان بین دو تیم آمریکا و هلند برگزار خواهد شد. این دیدار فردا یکشنبه 16 تیر ماه راس ساعت 19:30 در استادیوم پارک المپیک شهر لیون فرانسه برگزار می شود. حضور آمریکا در این فینال کاملا قابل پیش بینی به نظر می رسید، تیمی که عنوان قهرمانی دوره قبل یعنی جام جهانی 2015 کانادا را نیز در اختیار دارد و مدافع عنوان قهرمانی محسوب می شود.
کد خبر: ۱۲۱۵۶۴۸
ایستاده در برابر کاخ سفید

به گزارش جام جم آنلاین ، «من به کاخ سفید لعنتی نمی روم». این جمله ای بود که مگان راپینو کاپیتان 33 ساله تیم ملی فوتبال بانوان آمریکا توئیت زد. او در واکنش به دعوت ترامپ پس از قهرمانی احتمالی آمریکا در جام جهانی زنان به کاخ سفید این توئیت را زده بود تا نشان دهد به عنوان کاپیتان تیم آمریکا چقدر در رابطه با نرفتن به کاخ سفید مصمم است.

راپینو تقریبا تمامی افتخارات موجود در فوتبال زنان جهان را کسب کرده و حالا به دنبال کسب افتخار بزرگ دیگری است. قهرمانی در جام جهانی فوتبال زنان افتخار تکراری دیگری برای او و هم تیمی هایش خواهد بود.

آمریکا از لحاظ کسب عنوان قهرمانی در جام جهانی فوتبال زنان رکورددار است و پرافختارترین تیم به شمار می رود. آنها سه بار در سال های 1991،1999 و 2015 قهرمانی در جهان را کسب کرده اند و نزدیک ترین رقیب آنها در زمینه تعداد عنوان قهرمانی آلمان است، تیمی که دو بار در سال های 2003 و 2007 قهرمان جهان شد. آلمان البته در این دوره از رقابت ها حتی در رده بندی هم حضور ندارد.

به هر حال واقعیت این است که تیم ملی فوتبال زنان آمریکا خیلی وقت است که بر فوتبال زنان جهان تسلط دارد و قدرت هیچ تیمی در جهان به پای این تیم نمی‎رسد این در حالی است که تیم ملی فوتبال مردان آمریکا هرگز توفیق چندانی در رقابت‎های جام جهانی ندارد.

این دوره از رقابت های جام جهانی فوتبال زنان نیز جایی برای گرد و خاک زنان فوتبالیست آمریکایی است. آنها هم با صعود با فینال و هم با اصطحکاک شدید با کاخ سفید حسابی خبرساز شده اند. واقعیت این است که در این دوره از رقابت های جام جهانی فوتبال زنان ، تیم آمریکا حسابی با کاخ سفید تنش پیدا کرده است. مگان راپینو نخستین کسی بود که صریحا اعلام کرد در صورت قهرمانی تیم ملی کشورش پایش را به کاخ سفید نمی گذارد. اصولا وقتی یک تیم ملی ورزشی از آمریکا قهرمان رقابت های مختلف جهانی و یا المپیک می شود کلیه اعضایش به کاخ سفید دعوت می شود. این مورد در رابطه با ورزشکاران رشته های انفرادی نیز صدق می کند.

اما آنچه که مشخص به نظر می رسد این است که اعضای تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در صورت قهرمانی در جام جهانی یا اصلا پایشان را به کاخ سفید نمی گذارند و یا اگر بروند ستاره ها غایب این مراسم خواهند بود. در واقع تیمی نصفه و نیمه راهی کاخ سفید خواهد شد. راپینو که تکلیف خود را با «کاخ سفید لعنتی» مشخص کرده است. الکس مورگان، ستاره محبوب و مشهور تیم ملی فوتبال زنان آمریکا، نیز در اینباره اظهار نظر مشخصی دارد و او هم دنباله رو کاپیتان تیم خود یعنی راپینو است و قرار نیست که به کاخ سفید برود.

بقیه اعضای تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در روزهای اخیر نیز یکی پس از دیگری عدم تمایل خود را برای حضور در کاخ سفید و ملاقات با دونالدو ترامپ و همسرش ملانیا نشان داده اند.

نکته بسیار قابل توجه در رابطه با تیم ملی فوتبال زنان آمریکا تلاش های مدنی بازیکنان این تیم در راستای تحقق اهداف مختلف است.

آنها دو سال پیش در برابر تبعیض جنسیتی فدراسیون فوتبال این کشور در رابطه با پرداخت حقوق نابرابر بین بازیکنان زن و مرد اعتصاب کردند و حالا هم که برای نرفتن به کاخ سفید و اعتراض به سیاست های خصمانه و نژادپرستانه ترامپ دست به یکی می کنند.

تیم ملی فوتبال زنان آمریکا در این دوره از رقابت های جام جهانی حسابی «سیاسی» شده است. آنها علیه کاخ سفید به پا خاسته اند و حالا می خواهند اعتراض مردم آمریکا به سیاست های غلط ترامپ را اینگونه نشان بدهند. حساب بازیکنی همانند مگان راپینو نیز جداست. این بازیکن در هنگام خواندن سرود ملی آمریکا در ابتدای هر مسابقه حتی ادای احترام هم نمی کند. او عدم وابستگی خود را همانند سیاه پوست ها به این سرود نشان می دهد.

قهرمانی دیگر در انتظار آمریکا؟

تیم زنان آمریکا در فینال فردا بعدازظهر مقابل هلند قرار می گیرد. بسیاری پیش‌بینی می کنند زنان فوتبالیست آمریکایی برای کسب چهارمین قهرمانی تاریخ فوتبال کشورشان در جام جهانی کار مشکلی ندارند البته به شرط اینکه لاله های نارنجی اروپا شگفتی ساز نشوند.

تیم ملی آمریکا در مرحله گروهی با نتیجه خرد کننده و تحقیرآمیز 13 بر صفر تایلند را شکست داد و سپس با سه گل از سد شیلی گذشت. آنها سوئد را هم با دو گل شکست دادند تا به عنوان صدرنشین مقتدرانه صعود کنند. آمریکایی ها در یک هشتم نهایی دو بر یک اسپانیا را بردند، در یک چهارم نهایی با همین نتیجه فرانسه را شکست دادند و در نهایت در نیمه نهایی باز هم یک نتیجه دو بر یک دیگر به دست آورند؛ اینبار مقابل تیم ملی فوتبال انگلیس. حالا آنها در فینالی هستند که قهرمانی در آن تنش تیم ملی فوتبال زنان آمریکا با کاخ سفید را بیشتر می کنند چون تمایلی برای رفتن به آنجا ندارند.

هلند نیز در مرحله مقدماتی با یک گل از سد نیوزلند گذشت. زنان سرزمین لاله‎های نارنجی در دومین مسابقه سه بر یک کامرون را شکست دادند و در سومین مسابقه نیز دو بر یک کانادا را بردند و صدرنشین به یک هشتم رفتند جایی که در آن با نتیجه دو بر یک ژاپن را شکست دادند. هلند در سپس در یک چهارم نهایی دو بر صفر ایتالیا را شکست داد و در نیمه نهایی نیز با یک گل از سد سوئد گذشت تا فینالیست شود. در فینال آمریکا انتظار آنها را می کشد.

هلند با شکست دادن آمریکا در فینال شگفتی ساز می شود یا اینکه زنانِ ضدِ کاخ سفید بار دیگر قهرمانی در جهان را جشن می گیرند؟!

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها