آشنایی بیشتر با گابریل کالدرون سرمربی جدید تیم پرسپولیس؛

مردی برای انتظارات بی پایان

پس از کش و قوس های فراوان بالاخره سرمربی جدید پرسپولیس انتخاب شد و این سرمربی گابریل کالدرون است. مربی آرژانتینی که اوج عصر طلایی پرسپولیس سرمربی این تیم شده است.
کد خبر: ۱۲۱۴۹۴۷
مردی برای انتظارات بی پایان

به گزارش جام جم آنلاین ، کالدرون به ایران آمده است. توافق انجام شده و او حالا سرمربی رسمی تیم پرسپولیس است. قطعا او یکی از گران ترین مربیان تاریخ لیگ برتر فوتبال ایران به شمار می رود. این مرد آرژانتینی خوب به روند سه سال اخیر پرسپولیس نگاه کرده، می داند سرخپوشان پایتخت سه بار پشت سر هم قهرمان لیگ شده اند، به فینال آسیا رسیده اند، قهرمانی در جام حذفی را جشن گرفته اند و سوپرجام را هم فتح کرده اند. در نگاه اول این کارنامه به شدت درخشان آن هم در شرایطی که پرسپولیس در اوج عصر طلایی خود قرار دارد برای کالدرون ترسناک است. مرد آرژانتینی خوب می داند چقدر توقع از او بالاست، توقع ادامه قهرمانی ها و حفظ ستاره ها.

ستاره سال‎های دور

گابریل همبرتو کالدرون در فوریه 1960 برابر با سال 1339 شمسی در راوسون آرژانتین به دنیا آمده است. کالدرون از 14 سالگی فوتبال را شروع کرد و به سرعت به بازیکن موفقی تبدیل شد. پست او هافبک بود و در کارنامه اش به عنوان یک بازیکن ، حضور در تیم های مختلف و کوچک و بزرگی دیده می شود. این آرژانتینی سابقه بازی در تیم های ریسینگ کلاب، اتکتیکو ایندپندینته، رئال بتیس، پاری سن ژرمن، سیون، کان و لوزان اسپورت را دارد.

کالدرون در تیم ملی فوتبال آرژانتین هم 23 مرتبه به میدان رفت و یک گل زد. حضور در جام جهانی 82 اسپانیا و 90 ایتالیا از بزرگ ترین تجارب او در عرصه ملی به شمار می رود. او در فینال جام جهانی 90 مقابل آلمان بازی کرد و با سایر هم تیمی هایش در راه رسیدن به جام قهرمانی ناکام بود. کالدرون خیلی بدشانس است چرا که به دلیل مصدومیت جام جهانی 1986 را از دست داده بود و نتوانست طعم قهرمانی در جهان را بچشد. در جام جهانی 90 هم که با تیم ملی کشور در فینال مغلوب آلمان شد.

اما داستان مربی گری کالدرون از سال 1997 آغاز شد، یعنی وقتی که 37 سال داشت. تیم «کان» فرانسه جایی بود که او کار خود را به عنوان مربی آغاز کرد و پس از آن هدایت تیم های مختلفی را در دست گرفت؛ چه در رده ملی و چه در رده باشگاهی. به مسیر مربی گری او نگاه کنید: لوزان-اسپورت ، تیم های ملی عربستان سعودی و عمان، الاتحاد، الهلال، بنی یاس، بحرین، رئال بتیس، الوصل امارات، القطر و حالا پرسپولیس. آنچه که در کارنامه این مربی مشخص به نظر می‎رسد این است که تیم های عربی و حوزه خلیج فارس علاقه زیادی به او داشتند. در تمام این سال ها او پنج افتخار به دست آورده، قهرمانی با الاتحاد در کینگ کاپ (2010) و لیگ عربستان ( 2009-2008) و همچنین نایب قهرمانی با همین تیم در آسیا در سال 2009. با تیم الهلال نیز یکبار در فصل 2011-2010 قهرمان لیگ عربستان شده و در سال 2011 نیز قهرمان جام پادشاهی شد.

آخرین تیمی که مربیگری اش را کالدرون بر عهده داشته، القطر بوده است. کالدرون سال ۲۰۱۷ با کارنامه‌ای ضعیف از این تیم جدا شد. او دو سال فعالیت مربیگری ندشته است و حالا به پرسپولیس آمده است. او در پرسپولیس کار بسیار دشواری دارد. جالب است بدانید هفت سال پیش نیز او در معرض انتخاب شدنش به عنوان سرمربی پرسپولیس قرار داشت اما درخواست بالای مالی او مانع انعقاد قرارداد شد. به جای کالدرون، مانوئل ژوزه به پرسپولیس آمد که بزرگ ترین دردسرهای مالی را برای این تیم بعدا رقم زد و از سویی عملکرد بسیار ناموفقی هم داشت.

به هر حال آنچه که مشخص به نظر می رسد این است که کالدرون مربی پرافتخار، بزرگ و یا صاحب سبکی نیست اما به هر حال تجربه بالایی دارد. این تجربه به او کمک می کند تا جانشین مناسبی برای پروفسور برانکو ایوانکوویچ باشد؟

چند گرفتی مربی شدی؟!

همانطور که سطور پیشین ذکر شد این مربی آرژانتینی به احتمال فراوان یکی از گران ترین مربیان تاریخ فوتبال خواهد بود. هنوز جزئیات بیشتری از رقم قرارداد پرسپولیس با کالدرون اعلام شده اما بر اساس آخرین اخبار او برای یک فصل 600 هزار یورو خواهد گرفت.

موج مثبت برای کالدرون

با اینکه کالدرون مربی صاحب سبک جهانی محسوب نمی شود اما نگاهی به واکنش های پرسپولیسی ها و البته هواداران نشان می دهد نگرش ها به او بر پایه بدبینی و منفی بافی نیست. البته هنوز زود است که او در اینباره قضاوت کند. کافی است پرسپولیس چند هفته ای نتیجه نگیرد تا کالدرون متوجه شود در برابر هجمه‎های متعدد چند مرده حلاج خواهد بود!

او بد اخلاق است؟

نکته مهم دیگر این است که کالدرون به عنوان یک مربی بد اخلاق معرفی می‎شود. گفته می شود او تندخو است و زود از کوره در می رود. این مشکل باعث فراری شدن ستاره ها از پرسپولیس نمی شود؟ دراینباره هم نمی توان به درستی قضاوت کرد. باید به انتظار اتفاقات و شرایط آینده بنشینیم.

مرد تنهای پرسپولیس

حالا او ناخدای تیم پرسپولیس است؛ پرسپولیسی که در سال های اخیر اتفاقات عجیب و غریب را کم تحمل نکرده است. چه وقتی که علی پروین از پرسپولیس رفت اما آنچنان سایه سنگین خودش و اظهارات عجیب و غریبش را بر سر پرسپولیس انداخت که باعث ناکامی چند ساله این تیم شد و چه وقتی که مربیان ناکامی مثل استیلی ، ژوزه و البته حمید درخشان هدایت این تیم را در دست گرفتند.

او خوب می داند هواداران هیچ چیزی را جز کسب چهارمین قهرمانی پیاپی قبول نمی کنند و هر گونه ناکامی در این راه باعث فریاد کشیدن نام برانکو بر روی سکوهای ورزشگاه می شود. برانکو اکنون در الاهلی است و کالدرون را به جای خود می بیند. کالدرون حالا با جدی ترین چالش فوتبالی خود مواجه شده است و مسلما فشار موجود در این فضا را در هیچ جای دیگری ندیده و تجربه نکرده است. او در پرسپولیس موفق خواهد شد یا اینکه پروژه ناکام شفر اینبار در پرسپولیس با حضور یک آرژانتینی به نام کالدرون تکرار می شود؟

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها