تحلیلی بر عملکرد تیم ملی والیبال ایران در بلغارستان

هفته پنجم، حضور غرور انگیز در شیکاگو با چاشنی جوانگرایی

تیم ملی والیبال کشورمان در آوردگاه هفته پنجم دور مقدماتی لیگ ملت های والیبال در شهر پلاودیو بلغارستان رو در روی دو قدرت شناخته شده والیبال دنیا، صربستان، امریکا و البته میزبان سختکوش یعنی بلغارستان قرار گرفت که از این سه تیم تنها امریکا آنهم به یمن میزبانی مرحله نهایی در شهر شیکاگو، امکان حضور قطعی در جمع شش تیم برتر جهان را داشت.
کد خبر: ۱۲۱۴۶۹۳
هفته پنجم، حضور غرور انگیز در شیکاگو با چاشنی جوانگرایی

تیم ملی کشورمان که تا انتهای هفته چهارم به اتکای برنامه ریزی صحیح فدراسیون و هدایت مثال زدنی کادر فنی و عملکرد شگفت انگیز و فوق تصور بازیکنان توانمند خود توانسته بود با غلبه بر بسیاری از تیمهای صاحب نام و پر آوازه، زنگ خطر را برای غولهای سنتی والیبال دنیا بصدا درآورد، در هفته پنجم تنها به یک پیروزی برای حضور در جمع شش تیم برتر نهایی نیاز داشت که با توجه به حضور امریکا با تیم دوم و بدون سرمربی اصلی! و پوست اندازی و جوانگرایی تیم مطرح اما بدون شانس صربستان، قهرمان اسبق اروپا و ضعف مشهود تیم بلغارستان، کسب این برد و بردهای بعدی نیز بسیار محتمل نشان می داد. هر چند که علی رغم پیش بینی ها، پس از بردهای نسبتاً آسان در برابر تیمهای صربستان و بلغارستان، در مقابل امریکا بدلایل عدم هماهنگی مشهود میان بازیکنان درون زمین شکست خورد و با کسب 36 امتیاز از 12 برد و 3 باخت، چمدان خود را به عنوان یکی از 6 تیم برتر دور پایانی بست.

تحلیل عملکرد تیم ملی در این سه بازی اخیر و بازیهای قبل تر، نشان می دهد که خوشبختانه کادر فنی تیم ملی والیبال کشورمان برای هر بازی استراتژی خاص و متناسب با توان و عملکرد تیم مقابل را اتخاذ می نماید.

ضمن اینکه شناخت عمیق و آنالیز دقیق حریفان و نقاط قوت و ضعف عملکرد بازیکنان تیم ملی، دست ایشان را برای تغییرات لحظه ای و به میدان آوردن گاه و بیگاه سرمایه های روی نیمکت و تغییر جریان بازی باز گذاشته است.

نکته مبهمی که در خصوص عملکرد فنی تیم ملی مطرح است و در بازی با امریکا نیز اذهان هواداران پر شور تیم ملی والیبال را بیش از پیش درگیر کرد، این است که بازیکنان تیم بعضاً دچار نوسانات و ضعفهای عملکردی عجیبی می شوند که به احتمال قریب به یقین ناشی از ضعف نسبی اعتماد بنفس و عدم کفایت تمرینات مستمر و پر فشار است که در نوشتارهای قبلی هم به آنها مفصلاً اشاره شده است.

از جمله این نقاط ضعف می توان به دریافت پر نوسان و پر افت و خیز سرویس های حریف، عدم استمرار در نواخت سرویسهای پر سرعت، ضعف نسبی توپگیری (Digging) اسپکهای دریافتی و حمایتهای ناکافی از توپهای برگشتی اسپک و دفاع در منطقه جلو اشاره کرد.

از طرف دیگر باید اذعان کرد که اگر چه بازیکنان تیم ملی تا اینجای کار بسیار خوب و جنگنده ظاهر شده اند، اما در زمانهای معدودی از بازیها نشانه هایی از ناهماهنگی را به شکل دفاع ناقص و باز ناشی از نرسیدن دفاع وسط به دفاع کناری در مناطق 2 و 4 زمین خودی، عدم تقسیم کار در دریافت توپهای برگشتی از اسپک/دفاع و جا ماندن دفاع وسط از دفاع اسپک سرعتی حریف (مخصوصاً در هنگام نیمکت نشینی سید محمد موسوی) از خود نشان می دهند.

در مقابل، تیم ملی کشورمان نقاط قوت بسیاری مخصوصاً در اجرای طرحهای متعدد و متنوع حمله در بخشهای مختلف تور و همچنین حملات پشت خط بواسطه سازماندهی مناسب و برخورداری از پاسوری هوشمند و خوش فکر و اسپک زنانی پر توان و با انگیزه دارد.

نگارنده لازم میداند که خوشحالی بی حد و حصر خود را از مشاهده درایت فدراسیون و کادر فنی تیم در میدان دادن به سرمایه های جوان نیمکت تیم ملی و پشتوانه سازی برای ترکیب اصلی تیم ملی در آینده متذکر شود.

مطمئناً اهالی والیبال اذعان دارند که ترکیب اصلی کنونی تیم ملی، سالهاست که در کنار هم بازی کرده و اکنون این ترکیب توانمند هم به مرز پختگی کامل رسیده و هم اینکه تقریباً پای به سن گذارده است لذا بمنظور تداوم شگفتی سازی و حضور در جمع غولهای والیبال دنیا، جایگزین کردن و پشتوانه سازی برای مهره های استثنایی تیم ملی والیبال کشورمان، وظیفه ایست که اهمیت ایفای آن هر روز بیش از پیش نمایان تر می شود.

همانگونه که شاهد هستیم تیمهای صاحب نامی چون امریکا، صربستان، ایتالیا، فرانسه، برزیل، لهستان، آرژانتین و ... در این دوره از لیگ ملت‌ها، دست به جوانگرایی گسترده ای زده و بعضاً با ترکیبی جدید و بسیار جوان پای به این رقابتها گذارده اند زیرا که چشم به مسابقات انتخابی المپیک و قهرمانی جهان داشته و در تلاشند تا این جوانان آینده دار را برای مسابقات مهم پیش رو آماده نمایند.

در تیم ملی امروز ما، عملکرد پاسور بی نظیرمان، کاپیتان سعید معروف، به گونه ای است که تمام تیمهای بزرگ دنیا در آرزوی داشتن چنین پاسوری هستند، اما هم خود سعید عزیز و هم کادر فنی تیم ملی و هم مجموعه مدیریت فدراسیون والیبال به خوبی واقفند که ایشان تقریباً به مرز تخلیه انگیزشی و بازنشستگی رسیده است لذا جایگزینی او با جواد کریمی جوان و با انگیزه که علاوه بر هوش کافی و پنجه های توانمند، از قد و قامت دفاعی مناسب و سرویسی در خور توجه برخوردار است، نویدی است برای استمرار موفقیت ها در آینده.

علاوه بر این، بکار گیری بیشتر پوریا یلی جوان بلند بالا، خوش آتیه و اما کم تجربه، صابر کاظمی لژیونر پشت خط زن توانمند و با انگیزه، علی اصغر مجرد دفاع وسط سریع الضربه و با انگیزه، مسعود غلامی دفاع وسط پر تلاش و البته محمد رضا موذن لیبرویی که در بازی با بلغارستان نشان داد که در صورت میدان یافتن، آینده ای بس درخشان در انتظار اوست، می تواند موفقیت و آینده درخشان تیم ملی را تضمین نماید البته نگارنده هنوز هم بر این اعتقاد است که با توجه به جوانگرایی صورت گرفته در تیمهای شناخته شده دنیا و روی آوردن آنها به قطر وسط بعضاً 210 سانتی متری و بالاتر، استعدادیابی و پرورش یک قطر دفاع وسط جوان و بلند قامت بالای 205 یا 208سانتی متری و دو دریافت کننده قدرتی دیگر در حد و اندازه های پوریا یلی از ضرورتهای آینده تیم ملی است. امید می رود که در مرحله پایانی لیگ ملتها در شهر شیکاگو که آوردگاه اصلی نبرد میان تیمهای صاحب نام والیبال دنیا است، با حضور این جوانان شایسته، شاهد استمرار موفقیتهای شگفت آور و غرور انگیز تیم ملی والیبال و دست یابی به مدالی خوشرنگ بر سکوی نهایی مسابقات و اهتزاز پرچم مقدس ایران و خوشحالی و شور و شعف مردم عزیز کشورمان باشیم. انشاا...

هومن ستاره آسمان

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها