واهمه تکرار داستان شفر اینبار با «استراماچونی»

آندره‎آ در سرزمین عجایب

آندره‌آ استراماچونی 43 ساله است و اهل شهر رم. او حالا ششمین مربی خارجی تاریخ باشگاه استقلال تهران محسوب می شود. رایکوف( 1348 تا 1355)، جکیچ (1355 تا 1357)، سکوموروخوف دو دوره؛در سال های 1372 و 1378، رولاند کخ؛ ( 81 تا 82) و وینفرد شفر (96 تا 98) سرمربیان خارجی استقلال تهران بودند. استراماچونی اکنون رسما ششمین مربی خارجی تاریخ آبی پوشان است و ماموریتی بسیار سخت هم در پیش روی خود می بیند؛ قهرمان کردن استقلال در لیگ برتر فوتبال ایران و رقم زدن یک دستاورد بزرگ.
کد خبر: ۱۲۱۰۴۳۰
آندره‎آ در سرزمین عجایب

به گزارش جام جم آنلاین ، انتخاب سرمربی استقلال پس از اخراج وینفرد شفر آلمانی یکی از سخت ترین کارها برای باشگاه آبی پوش تهرانی بود. پس از انتخاب فرهاد مجیدی به عنوان سرمربی موقت استقلال تصور می شد که او فصل آینده هم سرمربی استقلال خواهد بود اما اینگونه نشد. در رابطه با ادامه سرمربی گری مجیدی در استقلال اطمینان زیادی وجود داشت چرا که این اسطوره آبی های پایتخت از مدت ها پیش برای نیمکت استقلال برنامه ریزی کرده بود و به نظر نمی‏رسید که به این راحتی بخواهد دست از آن بکشد اما بنا به دلایل فراوانی که تیم ملی فوتبال امید و سرمربی گری در آن یکی از آنهاست بر روی نیمکت این تیم ماندگاری پیدا نکرد.

باشگاه استقلال در حالی که مشکل تحریم و موضوع انتقال پول به مانعی جدی برای استخدام سرمربی خارجی تبدیل شده بود پس از رایزنی های فراوان در نهایت با آندره آ استراماچونی به توافق رسید و شب گذشته هم برگه امضای قرارداد برای او ایمیل شد. استراماچونی قرار است تا آخر این هفته به ایران بیاید. او در لیگ پیش رو سرمربی استقلال خواهد بود، ضمن اینکه این مربی ایتالیایی دو میدان بزرگ دیگر به نام های جام حذفی و البته لیگ قهرمانان آسیا را در پیش رو دارد.

آندره‎آ، بازیکن درجه 2

استراماچونی هرگز یک ستاره بود و هرگز به تیم ملی فوتبال ایتالیا هم نرسید. او حتی بازیکنی درجه یک هم محسوب نمی شد. بزرگ ترین دستاورد فوتبالی او به عنوان یک بازیکن حضور در تیم مطرح و ریشه دار بولونیا بود که البته فقط و فقط یک فصل طول کشید. استراماچونی در دنیای فوتبال فعالیت چندانی نداشت چرا که مصدومیت های متوالی و بسیار جدی از ناحیه زانو در نهایت او را مجبور به خداحافظی کرد آن هم در حالی که فقط 19 سال داشت. اما آندره‎آ آنقدر به فوتبال علاقه داشت که تصمیم گرفت وارد دنیای مربی گری شود. او خیلی زود دوره های مربی گری را آغاز کرد و در سال 2003 نیز نخستین مدرک معتبر مربی گری را گرفت.

آغاز به کار مربی جوان

استراماچونی به سرعت دوره های مربی گری را آغاز کرد و تا قبل از 25 سالگی در تعدادی از تیم های مختلف آماتور مربی گری کرد. او که تحصیل کرده رشته حقوق در دانشگاه رم هم هست در 25 سالگی فعالیت های خود را در رده های سنی جوانان بیشتر کرد. از سال 2012 کار استراماچونی در دنیای مربی گری جدی تر شد. او از این سال تا پایان 2018 هدایت تیم هایی نظیر اینترمیلان، اودینزه، پاناتیناکوس یونان و اسپارتاپراگ چک را در دست داشت. نکته بسیار مهم دیگر این است استراماچونی در شرایطی به عنوان سرمربی گری استقلال می رسد که از سال 2018 یعنی سال گذشته تا همین امسال هدایت هیچ تیمی را در دست نداشته است. دلیل آن مشخص نیست. شاید پیشنهاد چشمگیری نداشته و شاید هم تمایلی برای هدایت تیم های غیر ایتالیایی در خود دیگر نمی دیده است. نکته حائز اهمیت دیگر این است که آندره‎آ در مجموع 181 مرتبه با تیم های مختلف مربی گری کرده که از این تعداد به میزان 41.44 درصد به برد دست یافته است. تیم های تحت هدایت او 64 بار باخته اند، 42 بار مساوی کرده اند و 75 مرتبه نیز به پیروزی دست یافته اند.

چالش‎های پیش روی آندره‎آ

استراماچونی انتخاب درستی برای استقلال است؟ یک دوره دیگر مشابه دوره وینفرد شفر برای آبی های پایتخت در راه است؟ سوال مهم تر این است که مهم‎ترین چالش های استراماچونی چه چیزی خواهد بود و در مجموع چه عواملی موجب خواهند شد او در ادامه کار خود با مشکلات متعددی روبرو شود؟

مهم ترین چالش می تواند فرهاد مجیدی باشد! خوب می دانیم استراماچونی معجزه‎گر نیست، او مربی جوانی به شمار می رود که اگر پایین تر از شفر نباشد بالاتر از او هم نیست. کافی است استقلال چند هفته نتیجه نگیرد آنگاه کم‎کم شعارها شروع می شود و هواداران با تمام وجود نام فرهاد مجیدی را فریاد خواهند کشید و او را روی نیمکت استقلال طلب می کنند. تجربه کوتاه مدت فرهاد مجیدی بر روی نیمکت استقلال توام با معجزه نبود اما به هر حال حضورش به عنوان سرمربی برای هواداران تجربه دلنشینی است. این نخستین و جدی ترین چالش پیش روی استراماچونی به شمار می رود. در این میان نباید شرایط حاکم بر فوتبال ایران را نیز از یاد برد. حواشی، درگیری، اختلاف و باندبازی. او با چنین شرایطی آشنایی دارد؟ استراماچونی می داند درگیری های شبیه دیدار سپاهان و پرسپولیس و یا حاشیه های دیدار فینال جام حذفی می تواند دوباره پیش بیاید؟ او می داند مهدی رحمتی به خودی خود می تواند پتانسیلی برای ایجاد اصطحکاک در استقلال باشد؟ می داند تمام مربیان و بازیکنان خارجی شاغل در ایران پس از ترک ایران به شدت در زمینه دریافت مطالبات خود با مشکل مواجه خواهند شد؟ مسلما استراماچونی از بخش مهم این شرایط بی‎اطلاع است و این بی اطلاعتی خود می‎تواند باعث دردسرهای زیادی شود. او نیمکت دردسرسازی را که چشم های زیادی به دنبالش است را پذیرفته.

بله را گفت و تمام شد

با تمام این اوصاف باید دیگر آندره‎آ استراماچونی را سرمربی جدید استقلال بدانیم. او دو روز پیش با باشگاه آبی پوش پایتخت توافق کامل حاصل کرد و شب گذشته نیز قرارداد برای امضا به او ایمیل شد. مشکل انتقال پول هم برای او رفع شده است. از سویی قرار است استراماچونی ظرف روزهای آینده به ایران بیاید تا ضمن امضای نهایی و رسمی قرارداد جلسه معارفه خود را با حضور خبرنگاران برگزار کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها