سبک تیم ملی فوتبال ایران با یک بازی تغییر کرد؟!

هیجان کاذب برای 5 گلِ یوزها

حتی اگر ایران مقابل سوریه به جای پنج گل، هشت گل می‎زد باز هم پیروزی پرگل مقابل این تیم دستاورد درخشانی محسوب نمی‎شود اما به هر حال سبک بازی تیم ملی و طراوت مهاجمان ایران نوید روزهای بهتری را برای تیم ملی داد، البته این نظری است که بسیاری از کارشناسان دارند. آنها می گویند تیم ملی فوتبال ایران با فاصله گرفتن از تیمی سراسر دفاعی به معیارهای فوتبال هجومی نزدیک می‎شود.
کد خبر: ۱۲۱۰۲۲۳
هیجان کاذب برای 5 گلِ یوزها

به گزارش جام جم آنلاین ، تقابل با سوریه و زدن پنج گل به این تیم نخستین حضور مارک ویلموتس بر روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران بود، مرد بلژیکی که حالا به تیم ملی اضافه شده تا تیمی آماده برای دوران پس از کی‎روش بسازد. ویلموتس قرار است تیمی آماده برای ماه های آینده بسازد و سبکی جدید را در تیم ملی فوتبال ایران به وجود بیاورد. اما بسیاری شتابزده قضاوت می کنند. همه چیز از دیدار با سوریه و گلباران این تیم آغاز شد، دیداری که توام با هت تریک مهدی طارمی بود، بازیکنی که گل زیبایی هم به ثمر رساند.

صد البته یک مسابقه آن هم مقابل تیمی درجه سه به نام سوریه به هیچ عنوان ملاک قضاوت فنی درباره تاکتیک و اندیشه های ویلموتس نیست اما با این وجود بسیاری شتابزده از راه رسیدند و آینده ای را برای تیم ملی ساختند که این آینده‎نگری فقط بر اساس پنج تایی کردن سوریه به وجود آمد. تیمی که مقابل سوریه هجومی بازی کرد و پنج گل هم به ثمر رساند می تواند مقابل تیم های قدرتمند هم اینگونه هجومی و زیبا بازی کند و گل های متعددی به ثمر برساند؟!

خروج از لاک دفاعی؟

تیم ملی فوتبال ایران مقابل سوریه سر و پا هجومی بود. بسیاری به وجد آمدند و گفتند که این تیم شباهتی به تیم سراسر دفاعی کی‎روش نخواهد داشت. اما این یک فرضیه کاملا اشتباه است. تیم کی‎روش نیز گاهی اوقات از لاک دفاعی بیرون می آمد و هجومی می شد به خصوص وقتی پای تیم های درجه سه به عنوان حریف رسمی یا تدارکاتی به میان می آمد. حالا ایران پنج گل به سوریه زده است. مهدی طارمی هت تریک کرد و دو گل دیگر تیم ملی را علیرضا جهانبخش و الهیار صیادمنش زدند. حالا پنج گل مقابل سوریه آنقدر مهم است که بلافاصله از افزایش قدرت هجومی ایران مقابل سوریه بگوییم و تیتر بزنیم «تند و تیز؛ دور از چشم کی‎روش». خیر؛ این مقایسه درست نیست. تیم ملی فوتبال ایران به وقتش دوباره در لاک دفاعی فرو می رود و دوباره تمامی رکوردها را در زمینه دفاعی بودن می‎زند و در آسیا و جهان رکورددار می شود. کارلوس کی روش هشت سال تمام وقت صرف کرد تا برای تیم ملی یک نقطه قوت بسازد و چه چیزی بهتر از دفاعی بودن. این دفاعی بودن برگ برنده کی روش بود. ویلموتس به عنوان یک مربی حرفه ای خوب می داند از بین بردن نقطه قوت یک تیم تا چه اندازه خطرناک و ساده لوحانه است. ایران دفاعی است و دفاعی باقی خواهد ماند. همین دفاعی بودن باز هم تعداد کلین شیت‎های علیرضا بیرانوند را بیشتر خواهد کرد. تصور کنید حریف ایران نه سوریه که تیمی مثل ژاپن یا کره جنوبی در یک دیدار کاملا رسمی و حساس بود. تصور پنج گل، هت تریک از سوی مهدی طارمی و یا قیچی برگردان های همین بازیکن چقدر محتمل است؟ قطعا تیمی که مقابل سوریه بازی می کند زمین تا آسمان با تیمی که رو در روی کره جنوبی قرار می‎گیرد، تفاوت دارد.

ایران به وقتش دوباره دفاعی می شود. کافی است مقابل یک تیم قدرتمند قرار بگیرد، آنگاه اتوبوس به یادگار مانده از کی‎روش دوباره جلوی دروازه بیرانوند می‎رود و حتی مهدی طارمی هم مدافع می شود. این تیم قرار نیست به این زودی از زیر سایه کی‌روش و سبکی که در هشت سال اخیر به آن عادت کرده بود بیرون بیاید. این کار نه تنها غیر ممکن است که حتی غیرمنطقی هم به شمار می رود. تغییر ناگهانی سبک بازی منجر به دریافت گل های متعدد و شکست های سنگین می‎شود.

فقط کمی هجومی‎تر

تیم تحت هدایت کی روش اینگونه بود که سخت گل می خورد و سخت گل می‎زد. ویلموتس حالا می خواهد نه تنها رکورد دفاع خوب تیم ملی فوتبال ایران را حفظ کند که در طرف دیگر باعث شود قدرت تهاجمی تیم افزایش یابد. خواسته هواداران تیم ملی فوتبال ایران این است که تیم کمی هجومی تر شود نه اینکه قدرت دفاعی آن از بین برود. اشتباه فاحش بسیاری از منتقدان این است که اعتقاد دارند تیم تحت هدایت ویلموتس باید به صورت کامل از لاک دفاعی دربیاید و سرتا پا هجومی شود. منطق فوتبال این را برنمی تابد و آن را کاملا مردود می کند. منطقی این است که ویلموتس تیم را کمی هجومی تر کند نه اینکه تنها نقطه قوت آن یعنی دفاع را نادیده بگیرد.

سرمربی بلژیکی تیم ملی فوتبال ایران در نخستین نشست خبری خود تاکید کرد که می خواهد تیمش هجومی بازی کند اما هرگز نگفت که می خواهد دست به آرایش دفاعی تیمش بزند.

دیدار بعدی تیم ملی فوتبال ایران برابر کره جنوبی است و چشم بادامی ها به مراتب حریف سرسخت تری نسبت به سوریه هستند و باید دید که این بار شاگردان ویلموتس در این محک سخت چه نتیجه ای را به دست می آورند و آیا بازهم می توانند به مانند دیدار با سوریه بازی خوب و تماشاگر پسندی را به نمایش بگذارند یا خیر.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها