ژاوی هرناندز امشب به طور رسمی از فوتبال خداحافظی می‎کند؛

مهندسِ بی‎رقیب

ژاوی اسطوره است، بی رقیب است، یکی از برترین بازیکنان دنیای فوتبال در 10 سال اخیر به شمار می رود اما چقدر بد که در کنار تمام این ویژگی های منحصر به فرد بسیار بدشانس هم هست. چرا بدشانس؟ به این دلیل که بازیکنی شد هم عصر با لیونل مسی و کریستیانو رونالدو به همین دلیل هرگز دستش به توپ طلای فوتبال دنیا نرسید و حسرتش تا ابد بر دل او باقی ماند.
کد خبر: ۱۲۰۷۱۷۱
مهندسِ بی‎رقیب

به گزارش جام جم آنلاین ، ژاوی هرناندز کروئز در سال 1980 ( برابر با 1359 شمسی) در تراسای اسپانیا متولد شد. حالا او امشب که حوالی 39 سالگی است برای همیشه با دنیای فوتبال وداع می کند. ژاوی چگونه در دنیای فوتبال اسطوره شد؟

بارسلونایی شدن در 11 سالگی

ژاوی هرناندز یکی از بزرگ ترین محصولات آکادمی فوتبال بارسلونا یعنی لاماسیا است. او که پدری نظامی داشت کاملا با نظم و تربیت بار آمد و در سال 1991 وقتی که فقط 11 سال داشت با همین نظم و ترتیب به بارسلونا پیوست. او از سال 98 نیز وارد تیم دوم بارسلونا شد و با این تیم جواز صعود به دسته دوم اسپانیا را به دست آورد.

سال 98 میلادی برای ژاوی بسیار مهم است، او در این سال برای نخستین بار فرصت حضور در تیم اصلی بارسلونا را پیدا کرد و در سوپرجام اسپانیا نیز مقابل مایورکا به میدان رفت.

ژاوی در زمان مربی گری مربیانی همانند در زمان مربیگری فن خال، رکساچ، آنتیچ، رایکارد، ویلانووای فقید و .... بازی کرد و مهره قابل اتکای همه این مربیان بود.

او آرام آرام به مهندس دنیای فوتبال مشهور شد، در مدتی که در حالی اوج و شکوفایی بود گاهی اوقات با مصدومیت هایی دست و پنجه نرم کرد که بسیار سخت و سنگین بودند. ژاوی در تمامی این سال ها نشان داد که قابلیت این را دارد که به غیر از پست تخصصی خود یعنی هافبک در هر پست دیگری هم بازی کند.

دوره پرماجرای او در تیم ملی فوتبال اسپانیا هم از سال 2000 آغاز شد و تا 2014 هم طول کشید، ره آورد این حضور 14 ساله دو جام قهرمانی جام ملت های آسیا و یک قهرمانی تاریخی در جام جهانی بود.

مهندس دنیای فوتبال با بارسلونا نیز تمامی افتخارات ممکن در رده باشگاهی را نیز به دست آورد، از فتح لالیگا گرفته تا لیگ قهرمانان آسیا و جام باشگاه های جهان.

ژاوی زمانی که اولین بازی خود را در ۱۵ نوامبر سال ۲۰۰۰ برای اسپانیا انجام داد، ۲۰ سال و ۹ ماه و ۲۱ روز سن داشت و بعد از گذشت ۱۴ سال و انجام ۱۳۳ بازی در تاریخ ۵ آگوست سال ۲۰۱۴ از تیم ملی خداحافظی کرد. کناره گیری وی از تیم ملی اسپانیا یک پیام داشت و آن هم اینکه نسل طلایی تیم ملی اسپانیا به پایان راه خود رسیده است. در این ۱۴ سال حضور ژاوی در تیم ملی اسپانیا شاید بهترین دوران فوتبال اسپانیا بود و کسی چه می داند که چقدر اسپانیا باید صبر کنند تا دوباره اعجوبه ای مانند ژاوی در تیمش متولد شود.

بارسلونا، مهد اسطوره‎ها

تاریخ باشگاه کاتالونیایی پر از اسطوره هایی است که روی دست آنها کسی بلند نمی شود. از لیونل مسی گرفته تا ژاوی.

ژاوی در سال 2015 با چشمانی اشکبار برای همیشه با بارسلونا خداحافظی کرد و به تیم السد قطر پیوست تا سال های آخر فوتبالی خود را در آرامش سپری کند. اما او در بارسلونا آنچنان افتخارات بزرگ و بی همتایی کسب کرد که هرگز حسرت نمی‎خورد. کافی است نگاهی به افتخارات متعدد او با پیراهن آبی اناری کاتالان ها داشته باشیم: هفت قهرمانی در لالیگا، سه قهرمانی در لیگ قهرمانان اروپا، دو قهرمانی در کوپا دل ری ( جام حذفی)، دو قهرمانی در سوپرکاپ اروپا، شش قهرمانی در سوپر کاپ اسپانیا و دو قهرمانی در جام باشگاه های جهان کارنامه بسیار درخشان ژاوی در رده باشگاهی و با تیم فوتبال بارسلوناست. او حسرتی ندارد به جز...

توپ طلا

ژاوی هرناندز نگرفتن توپ طلای فوتبال دنیا را بزرگ ترین حسرت فوتبالی خود می داند. او هرگز دستش به این جایزه ارزشمند انفرادی دنیای فوتبال نرسید هر چند که بر خلاف رونالدو و مسی موفق به فتح جام جهانی شد. اما به هر حال مسی و رونالدو نسبت به او ستاره های پرزرق و برق تری بودند.

ژاوی بزرگ ترین بازیکنی است که تا به حال دستش به توپ طلا نرسیده است. هر چند او در دنیای فوتبال افتخارات متعددی را در دنیای فوتبال به دست آورد اما جای خالی توپ طلا هرگز برای او پر نمی شود.

ژاوی هنرپیشه می‎شود

فوتبال تنها مهارت زندگی ژاوی به شمار نمی رود. او که عاشق موسیقی شاد است در سال 2008 در یک مجموعه تلویزیونی به نام «قهرمانان» هم بازی کرد، سریالی که در واقع او در نقش خودش ظاهر شد. عنوان بهترین بازیکن جام یورو ۲۰۰۸ به او رسید. به آواز خواندن در داخل رختکن مشهور است و هم تیمی های خود را بعد از هر بازی به خواندن ترانه‌های دلخواه خودش مهمان می‌کند. اینیستا دوست صمیمی اوست تا جایی که همدیگر را برادر صدا می‌کنند. همچنین لیونل مسی، پویول و حتی ایکر کاسیاس هم دوست صمیمی وی هستند. مادرش را مشوق و حامی اصلی خود می‌داند. او از درس بیزار بوده و به خاطر دلخوشی خانواده اش به اجبار درس خوانده است وگرنه از همان ابتدا آن را رها می‌کرد. اصولا در هنگام بازی خیلی کم عصبانی می‌شود ولی زمانیکه این حالت برایش رخ دهد تقریبا غیرقابل کنترل می‌شود. چندان اهل مد و پوشیدن لباس های مختلف نیست و همیشه خیلی ساده و به گفته ی خودش مردانه لباس می‌پوشد.

امشب، ورزشگاه آزادی

ژاوی هرناندز امشب در ورزشگاه آزادی با فوتبال خداحافظی می کند بنابراین با خاطره ای ماندگار از دنیای فوتبال بیرون می رود. می توان این اتفاق را از خوش شانسی او قلمداد کرد چرا که تصور کنید این اتفاق قرار بود در قطر بیفتد. مسلما شکوه کمتری داشت اما این اسطوره امشب در بزرگ ترین ورزشگاه خاورمیانه و در شبی که احتمالا تماشاگران زیادی فقط به خاطر او به ورزشگاه می آیند برای همیشه خود را بازنشسته می کند.

ژاوی، این مهندس بی رقیب دنیای فوتبال هم رفت. مشخص نیست فوتبال اسپانیا چقدر باید انتظار بکشد تا یکی حداقل کمی شبیه ژاوی در فوتبال این کشور ظهور کند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها