شمارش معکوس برای انتخاب ویلموتس به عنوان سرمربی تیم ملی فوتبال ایران ؛

دیپلماسی بلژیکی در اردوی یوزها

زمانی که کارلوس کی‌روش به ایران آمد در همان نخستین روزهای حضورش در ایران نام او را «کروش» می‏نوشتند، بعد این کروش تبدیل شد به «کوئیروش» و این یکی هم بعد از چند وقت به صورت «کوئیروز» در آمد. مدت دیگری هم طول کشید تا «کی‎روش» باب شود؛ کلمه‎ای که دیگر ماندگار شد و مرد پرتغالی به این نام خوانده می‎شد. اما حالا که «مارک ویلموتس» احتمالا سرمربی جدید تیم ملی فوتبال ایران است رسانه‎ها از همین ابتدا نام او را درست و بدون تغییر می‎نویسند. فارغ از این حرف‎ها این سناتور بلژیکی در فوتبال ایران چه می‎خواهد بکند؟
کد خبر: ۱۲۰۶۱۲۵
دیپلماسی بلژیکی در اردوی یوزها

به گزارش جام‎جم آنلاین ، پنج ماه از جدایی کارلوس کی‎روش از تیم ملی فوتبال ایران می‎گذرد، اتفاقی که پس از ناکامی در راه کسب قهرمانی در جام ملت‌های آسیا رخ داد. کی‎روش حتی پشت سرش را هم نگاه نکرد و برخلاف همیشه که پاسخ کوبنده ای به مخالفان و منتقدانش می داد یک راست به کلمبیا رفت و سرمربی تیم ملی فوتبال این کشور شد. البته کی‎روش چند ماه بعد از فدراسیون فوتبال ایران و مهدی تاج به دلیل مطالباتش به فیفا شکایت کرد که حالا حتی دیگر آن هم اهمیتی ندارد. در این پنج ماه از صف مربیان بزرگ جهان مثل زیدان و مورینیو به مربیان داخلی مثل قطبی و دایی و حتی قلعه نویی و سپس دوباره به مربیان خارجی البته از نوع درجه دو و سه از جمله رنار و مربیانی از آمریکای جنوبی رسیدیم. نکته بسیار مهم این است که فدراسیون فوتبال و البته شخص رئیس فدراسیون یعنی مهدی تاج همواره بر این تاکید می کردند که سرمربی بعدی یک «مربی بزرگ خارجی» است. حالا که مارک ویلموتس بلژیکی می خواهد به ایران بیاید نخستین سوالی که مطرح می شود این است که او همان «مربی بزرگ خارجی» است؟ و اینکه او در تیم ملی فوتبال ایران چه خواهد کرد؟ دستمزد سالیانه و یک و نیم میلیون دلاری او صحت دارد؟

نخستین تردیدی که درباره این مرد بلژیکی به وجود آمد به عکسی مربوط می شود که نشان می دهد او زمانی دستیار لیکنز سرمربی کنونی تراکتورسازی بوده است. ویلموتس که در دنیای سیاست هم فعالیت داشت و مدتی به عنوان سناتور بلژیکی‎ها کار می کرد اکنون در آستانه تجربه کردن چالشی جدید در زندگی اش است، چالشی به نام سرمربی گری تیم ملی فوتبال ایران.

ویلموتس، یک مربی کارآمد؟

نخستین گمانه زنی ها درباره مارک ویلموتس این است که او به درد تیم ملی فوتبال ایران می خورد و در این تیم موفق خواهد بود و از خودش کارآمدی نشان می‎دهد؟ ابتدا کارنامه این بلژیکی را باید مرور کنیم. ویلموتس یکی از بازیکنان مطرح فوتبال کشورش به شمار می رفت. او 70 بازی ملی در کارنامه دارد ، 28 گل زده و در دو جام جهانی 1998 فرانسه و 2002 کره و ژاپن هم بازی کرده است. در جام جهانی 98 فرانسه لینکز سرمربی کنونی تراکتورسازی هدایت بلژیکی ها بر عهده داشت. در دیدار بلژیک و فرانسه که با تساوی دو بر دو به اتمام رسید ویلموتس هر دو گل تیم ملی کشورش را به ثمر رساند. فرانسه در همان رقابت ها به عنوان قهرمانی رسید. او در تیم هایی همچون سنت ترویدنس، مشلان، استاندارد لیژ، شالکه (در دو مقطع) و بوردوی فرانسه بازی کرده است. ویلموتس در سال 2003 با فوتبال خداحافظی کرد. او که متولد سال 1969 در شهر ژودوآنی بلژیک و اکنون 50 ساله است در دوران فوتبالی خود ستاره ای بزرگ به شمار نمی رفت اما کارنامه خوبی به عنوان یک بازیکن دارد.

ویلموتس در سال 2003 بلافاصله پس از وداع با فوتبال کار مربی گری را آغاز کرد. او در شالکه به صورت موقت مربی گری کرد و در فصل 2005-2004 نیز سرمربی تیم سنت ترویدنس شد. از سال 2009 تا 2012 نیز دستیار سرمربی تیم ملی فوتبال بلژیک بود اما از سال 2012 به عنوان سرمربی انتخاب شد؛ در واقع اخراج لیکنز به دلیل نتایج ضعیف باعث شد تا او به عنوان جانشین انتخاب شود به و عنوان سرمربی برسد. او در مقطعی سرمربی گری تیم ملی فوتبال ساحل عاج را بر عهده داشت. ویلموتس بیش از یک سال و نیم است که جایی مربی گری نکرده. حالا قرار است به ایران بیاید سرمربی ایران باشد.

«گاومیشِ دانگلبرگ» و «خوک جنگلی» لقب هایی است که بر روی این مربی بلژیکی گذاشته اند. در کنار همه این داستان های فوتبالی ، او یک داستان جداگانه دیگر هم در زندگی اش تعریف کرده است؛ داستانی سیاسی. ویلموتس در سال 2003 و هنگامی که تنها 34 سال داشت در انتخابات فدرال بلژیک شرکت کرد و به عنوان عضوی از حزب محافظه کار فرانسوی زبان ها به عنوان سناتور وارد پارلمان بلژیک شد. هرگز نمی توان «خوک جنگی» را یک سناتور و اصلا یک سیاست مدار موفق قلمداد کرد. او فوتبالیست خوبی بود اما هرگز سیاستمدار خوبی نشد چرا که دوران حضورش در دنیای پرتنش سیاست فقط دو سال طول کشید. او در سال 2005 از پارلمان بلژیک کنار کشید.

وقتی به دوران بعد از کناره گیری ویلموتس از سیاست نگاه می کنیم متوجه می‏شویم که به عنوان مربی فوتبال کارنامه خوبی از خود بر جای گذاشته و نشان داده که فردی تاثیرگذار و کارآمد در هر تیمی به شمار می رود. در انتخابی جام جهانی 2014 برزیل، ویلموتس هدایت بلژیکی ها در دست داشت. تیم بلژیک در گروهی بسیار دشوار با کرواسی، صربستان، اسکاتلند، ولز و مقدونیه همگروه بود اما از همین گروه دشوار به عنوان سرگروه به جام جهانی صعود کرد؛ آنها در جام جهانی 2014 تا یک چهارم نهایی هم پیش رفتند که عملکردی فوق العاده محسوب می شد.

در یورو 2016 اما کار سختی پیش روی شاگردان ویلموتس بود. بلژیک به عنوان دومین تیم از گروه مقدماتی خود به یک هشتم نهایی صعود کرد اما در یک چهارم نهایی با قبول شکست مقابل ولز از دور رقابت ها کنار رفت.

او دوره کوتاهی هم سرمربی تیم ملی فوتبال ساحل عاج بود، تیمی که از هم پراکنده ، بی برنامه بود. ستاره های این تیم در باشگاه های اروپایی پراکنده شده بودند و دل به تیم ملی نمی دادند. در نهایت حضور ویلموتس در این تیم پایان یافت.

در انتظار ویلموتس

مرد بلژیکی در آستانه سفر به ایران است. او عملکردی خیره کننده در جام جهانی و مقدماتی جام جهانی و حتی یورو 2016 با تیم ملی فوتبال کشورش داشته است و این کارنامه موفقیت آمیز پیش درآمدی مثبت برای آغاز کار او در ایران است. فعلا قراردادی قطعی نشده است و همه منتظر آمدن این مربی هستند. داستان حضور ویلموتس در ایران چگونه آغاز می شود؟ اصلا آغازی در کار هست؟

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها