واکاوای حاشیه‎های سایپا-شهریار ؛

دایی جان ناپلئون، زیر تیغ

« این علی دایی سنش بالا رفته اما هر چقدر هم بگویید آرام‎تر از گذشته شده قبول ندارم. او هنوز یکدنده و لجباز است و کاری را انجام می‎دهد که فکر می‎کند درست است». این را یکی از روزنامه‎نگاران ورزشی می‎گوید، کسی که به قول خودش با علی دایی "هم‎سفره"بوده است. آیا واقعا علی دایی به قول این روزنامه‎نگار لجباز است؟ در لجباز بودن او شکی نیست اما در رابطه با اتفاقات اخیری که بین او و باشگاه سایپا افتاد نمی‎توان به صراحت یک طرفه قضاوت کرد.
کد خبر: ۱۲۰۴۲۲۸
دایی جان ناپلئون، زیر تیغ

به گزارش جام‏ جم آنلاین ، علی دایی کسی است که به قول علی پروین 10 تا روپایی پشت سر هم نمی تواند بزند، به قول علی کریمی هم خدا بغلش کرده است، به قول مایلی کهن هم رکوردش به خاطر گلزنی به تیم‎های ضعیف آسیایی است اما حتی اگر همه اینها هم صحت داشته باشد همه اینها چه بخواهند و چه نخواهند علی دایی پرافتخارترین ، مشهورترین و موفق‎ترین فوتبالیست تاریخ ایران است. کسی که بیش از هر بازیکن دیگری در تاریخ فوتبال ایران افتخار و موفقیت در کارنامه‎اش ثبت کرده است و کسی که سال‎هاست شناسنامه و برند فوتبال ایران محسوب می‎شود.

علی دایی که یکی از ارزشمندترین رکوردهای دنیای فوتبال را در اختیار دارد و آقای گل جهان با 109 گل ملی محسوب می‎شود در تمام سال های بازیگری‎اش و حتی بازنشستگی همواره با جنجال‎های مختلفی گره خورده است، از جنجال های زندگی شخصی‎اش گرفته تا مسائل فوتبالی و اجتماعی.

سال‎ها از زمانی که سردبیر اسبق یکی از روزنامه‎های ورزشی که دیگر حیات رسانه‎ای ندارد، درباره زندگی شخصی او تیتر غیرمنصفانه‎ای زد می‎گذرد. لشکر منتقدان علی دایی هر چند تلطیف شده‎اند اما هنوز هم وجود دارند و هنوز هم هر چند وقت یکبار او مورد لطف و ستایش قلم خود قرار می‎دهند. بیش از 13 سال از زمانی که سردبیر یک روزنامه ورزشی در پی نیمکت نشینی علی دایی مقابل پرتغال در جام جهانی 2006 تیتر موهن و قدرنشناسانه «وجدان علی دایی به کمرش زد» را بر روی صفحه نخست روزنامه خود چاپ کرد، می‎گذرد. واقعیت این است که آقای گل جهان در تمام سال‎های اخیر بیشتر از هر ورزشکار و هر فوتبالیست دیگری آماج حملات شدید و غیرمنصفانه بوده و بیشتر از هر بازیکن دیگری در تاریخ فوتبال ایران با انتقاداتی مواجه شده که برخی از آنها حاصل تسویه حساب شخصی بوده است. هیچ فوتبالیستی مانند علی دایی در تاریخ فوتبال ایران افتخار آفرینی نکرد و هیچ فوتبالیستی هم به اندازه او مورد انتقادات منصفانه و غیرمنصفانه قرار نداشت. اگر افتخارات علی دایی را از او می‎گرفتیم جای هیچ انتقادی باقی نمی‎ماند. بالاخره هر چقدر یک فرد بزرگ‎تر باشد حساسیت نسبت به او بیشتر است و انتقاد از او فزاینده‎تر.

حالا علی دایی در بطن یکی دیگر از حاشیه‌های زندگی فوتبالی‌اش قرار گرفته است، اخراج و مصاحبه و جنجال. همین دو روز پیش بود که حکم اخراج علی دایی از تیم سایپا صادر شد، آن هم به فاصله چند روز از برد شیرین مقابل ذوب آهن اصفهان. علی دایی می‌گوید حکم اخراجش چیزی بود که پیش از دیدار با ذوب‌آهن تصویب شده بود.

روز پنج شنبه باشگاه سایپا با بیانیه‎ای اخراج علی دایی را تایید و به این اشاره کرد که در راستای حرمت کارگران دست به اخراج سرمربی سایپا زده‎اند. حالا مشخص نیست که اشاره علی دایی به افزایش قیمت محصولات سایپا چه ارتباطی به کارگران دارد که باز هم سپر بلا شده‎اند.

اخراج دایی، حاصل اشتباه مدیران غیرورزشی سایپا

رضا اسماعیلی از سردبیران با سابقه ورزشی ایران در رابطه با اخراج علی دایی از سایپا و نوع رفتار با او به جام‎جم آنلاین گفت: متاسفانه ما همیشه اسطوره کشی می‎کنیم. علی دایی اگر حرفی زده کاملا حرف حق بوده است و مدیران باشگاه سایپا در رابطه با اخراج او مرتکب اشتباهی مطلق شده‎اند.

اسماعیلی عنوان کرد: حقانیت علی دایی پیش از این اثبات شده است. در تمام سال‎هایی که این چهره شاخص به فوتبال ما خدمت کرده است همیشه به او گفته‌اند آقای گل. آیا تا به حال به خاطر داشته‌اید کسی به او گفته باشد آقای مهندس؟ خیر، او را فقط با نام فوتبال می‎شناسند. علی دایی نه نیاز مالی دارد و نه نیاز به شهرت. فوتبال کشور ما را با نام علی دایی می‎شناسند. به عنوان یک شهروند این موضوع را در کشورهای مختلف استرالیا، آلمان و ... به چشم دیده‎ام.

اخراج علی دایی با آن وضعیت صد در صد اشتباه بود، چون مدیران سایپا ورزشی نیستند به خود اجازه دادند چنین کاری را انجام بدهند. این درد جامعه ورزشی ماست.

سردبیر خبرگزاری البرز آنلاین با تاکید بر اینکه مدیران سایپا کار ناشایستی انجام دادند ، افزود: نباید این کار را با اسطوره‎های خودمان بکنیم. این رفتار پیش از این در تیم ملی و در تیم پرسپولیس هم با علی دایی شده بود.

وی در ادامه گفت: باشگاه‎ها گاهی با مربیان قراردادهای دو تا چهار ساله می‎بندند اما از آنجایی که همانند متولیان فوتبال کشورهای عربی فقط نتیجه را می‎خواهند رفتارهایی این چنینی را شاهد هستیم. علی دایی همواره به جوانان بها داده و منشا خیر در فوتبال است. متاسفانه مدیران ما سیاسی و اقتصادی فکر می‎کنند و این درد جامعه ماست. هیچکس سرجای خودش قرار ندارد.

اسماعیلی با بیان اینکه اسطوره ‏کشی در فوتبال ایران ادامه دارد ، اذعان داشت: با اتفاقاتی از این دست باب بدی در فوتبال ایران باز می‏شود. علی دایی هیچ نیازی ندارد و کار خودش را انجام می‏دهد. او می‏توانست صاحب جایگاه بالایی در کنفدراسیون فوتبال آسیا و یا فیفا شود و پست‏هایی ویژه بگیرد اما همین جا ایستاده و به مملکتش خدمت می‏کند.

سردبیر روزنامه شوت ورزشی و خبرگزاری خبرآنلاین خاطرنشان کرد: اخراج علی دایی با آن وضعیت صد در صد اشتباه بود، چون مدیران سایپا ورزشی نیستند به خود اجازه دادند چنین کاری را انجام بدهند. این درد جامعه ورزشی ماست.

دایی در انتظار لیگ نوزدهم

دایی به درخواست برخی از خبرنگاران مبنی بر حضور در یک نشست خبری پاسخ مثبت داد و روز گذشته پاسخگوی آنها شد. او حسابی از خجالت مدیران سایپا درآمد و ناگفته‌ها را هم گفت. جنجال اخراج ادامه دارد اما به زودی پرونده‎اش بسته می‎شود، همانطوری که پرونده اخراج او از تیم ملی فوتبال ایران و البته پرسپولسی بسته شد. آقای گل جهان را فصل آینده را در چه تیمی خواهیم دید؟ اخبار مربوط به حضور او در تراکتورسازی صحت دارد؟ تا آغاز لیگ نوزدهم زمان زیادی باقی مانده است و شایعات به همان اندازه زیاد هستند. چیزی که مشخص به نظر می‎رسد این است که با تمام حوادث و اتفاقات علی دایی هرگز از فوتبال دور نمی‌شود. او دیر یا زود برمی‎گردد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها