بزرگنمایی درباره گزینه مورد نظر تیم ملی فوتبال ایران ؛

یوگی در دسترس نیست!

نزدیک به 80 روز از جدایی رسمی کارلوس کی‎روش از تیم ملی فوتبال ایران می‎گذرد و به فاصله گذشت این مدت قابل توجه هنوز مربی جدیدی برای تیم ملی ایران انتخاب نشده است. در واقع بدون سرمربی بودن تیمی مثل افغانستان، کویت و یا عراق عجیب نیست اما اینکه ایران به عنوان یکی از قدرت‎های برتر فوتبال آسیا بیش از 80 روز مربی نداشته باشد غیرقابل قبول به نظر می‎رسد. سرمربی تیم ملی فوتبال ایران باید پیش از تعطیلات نوروزی انتخاب می‎شد اما نه تنها این اتفاق نیفتاد بلکه اکنون فدراسیون هنوز درگیر کی‎روش و موضوع شکایت این مربی است.
کد خبر: ۱۲۰۱۰۱۲
یوگی در دسترس نیست!

به گزارش جام جم آنلاین ، به محض ناکامی تیم ملی فوتبال ایران در جام ملت‏های 2019 آسیا و قطعی شدن حدایی کارلوس کی‏روش که دیگر کلمبیا را به عنوان مقصد بعدی مربیگری خود انتخاب کرده بود، مازیار ناظمی یکی از مسئولان همیشه در صحنه ورزش ایران در یک توئیت جنجالی از مذاکره با مربیانی مثل گواردیولا، زیدان و مورینیو خبر داد، خبری که از همان لحظه توئیت کردن کاملا نادرست و کذب به نظر می‏رسید. در ادامه راه یکی دو جین نام دیگر از مربیان درجه دو و درجه سه جهت حضور در تیم ملی فوتبال ایران اعلام شد که مشخص به نظر می‎رسید فقط بازی رسانه‎ای است و هیچ واقعیتی در کار نیست. در این میان اکثر مربیانی که نامشان برای سرمربی‎گری ایران مطرح می‎شد مربیانی در حد و اندازه‎های کارلوس کی‎روش بودند و این کاملا با ادعای فدراسیون در رابطه با اینکه مربی بعدی تیم ملی یک چهره جهانی است در تضاد بود.

در حالی که شایعات انتصاب مربیان ریز و درشت خارجی به عنوان سرمربی بعدی تیم ملی فوتبال ایران ادامه داشت اینبار نوبت به یک سری شایعات دیگر بود، شایعاتی مبنی بر انتخاب مربی داخلی برای یوزها. این نام‎ها چهره‎های مطرحی از علی دایی تا امیر قلعه نویی و افشین قطبی را در برمی‎گرفت. نکته بسیار جالب اینجاست که همه این مربیان در تیم ملی فوتبال ایران امتحان پس داده محسوب می‎شوند و پیش از این کارنامه موفقیت آمیزی از خود بر جای نگذاشته بودند. البته حضور همین امتحان پس داده‎ها نیز در تیم ملی فوتبال ایران به جایی نرسید.

اما در شرایطی که همچنان حل معمای انتخاب سرمربی روز به روز پیچیده‏تر می‏شود بار دیگر یک نام مطرح دیگر به میان آمده است، مربی شهیر و موفقی به نام یورگن کلینزمن که از اساطیر فوتبال آلمان محسوب می‎شود. این ماجرا صحت دارد؟

سکوت فدراسیون

فدراسیون فوتبال به عنوان مرجع اصلی پاسخگویی به شایعاتی از این دست مثل همیشه سکوت کرده و حاضر نیست اطلاعاتی را درباره گزینه‎های مورد نظر تیم ملی فوتبال ایران ارائه بدهد. حالا که نام یورگن کلینزمن به میان آمده این سکوت ادامه دارد. اما در رابطه با کلینزمن چه واقعیاتی وجود دارد؟

نخست اینکه بر اساس گزارش یک منبع آگاه این مربی حتی از سوی بالاترین مراجع ورزش ایران اصلا در دسترس نیست که بخواهد پاسخگوی سوال مربوط به حضور در تیم ملی فوتبال ایران باشد اما اخبار دیگری که برخاسته از بازار نقل و انتقالات فوتبال ایران است چیز دیگری می‎گوید. بر اساس شایعات مطرح شده در راهروی فدراسیون فوتبال با این مربی در چند نوبت مذاکره شده است و کار تا جایی پیش رفت که روز گذشته چند کانال تلگرامی از قطعی شدن حضور «یوگی» در تیم ملی فوتبال ایران خبر دادند.

کلینزمن یکی از اسطوره‎های بزرگ و محبوب فوتبال آلمان است که سابقه بازی کردن مقابل تیم ایران در جام جهانی 98 فرانسه را هم دارد، همان دیداری که خود کلینزمن گل زد و سپس به درون دروازه عابدزاده رفت و تور را لرزاند. کلینزمن گلزن بزرگی بود که در تیمی مثل تاتنهام هم به میدان رفت. کلینزمن همان ستاره بزرگی بود که با وجود کسب درآمدهای هنگفت در فوتبال ، زمانی که در تاتنهام بازی می‎کرد با یک فولکس قدیمی به محل تمرینات می‎رفت.

کلینزمن تا حدودی معمار نسل جدید فوتبال آلمان هم به شمار می‎رود، او از سال 2004 تا 2006 هدایت تیم ملی فوتبال آلمان را بر عهده داشت و سپس هدایت آن را به دست دستیارش یعنی یواخیم لو داد. در واقع او کار را در تیم ملی آلمان با لو شروع کرد و همین لو در سال 2014 آلمان را قهرمان جهان کرد.

کلینزمن در تیم ملی فوتبال آمریکا هم چند سال مربی‎گری کرد و این تیم را به جام جهانی هم برد. او در فصل 2009-2008 نیز سرمربی بایرن مونیخ شد اما فقط یک فصل در این تیم دوام آورد و پس از آن به مدت پنج فصل هدایت آمریکا را در دست گرفت.

اکنون یورگن کلینزمن به یک مربی رده ملی تبدیل شده است. در دنیای فوتبال بر خلاف فوتبال ایران تمایز مشخص و آشکاری بین مربیان ملی و باشگاهی وجود دارد. مثلا مربی بزرگی مانند مورینیو با وجود موفقیت‎های زیاد در فوتبال باشگاهی هرگز حاضر نمی‎شود هدایت تیم ملی کشوری را بر عهده بگیرد چرا که اعتقاد دارد او مربی مختص به باشگاه است. اکنون نیز با در نظر گرفتن این استاندارد نانوشته دنیای فوتبال باید گفت که کلینزمن دیگر یک مربی مختص به رده ملی شده است. اما با تمام این اوصاف می توان تصور کرد او به تیم ملی فوتبال ایران بیاید؟

در شرایطی که اکنون به غیر از کلینزمن هیچ گزینه دیگری برای تیم ملی فوتبال ایران وجود ندارد باید به این نکته بسیار مهم توجه داشت که کلینزمن در تیم ملی آمریکا مربی‎گری کرده و بهترین امکانات به سهولت در دسترس او قرار گرفته است. او با ایده‎آل‎ترین شرایط در تیم ملی فوتبال آمریکا سرمربی‎گری کرده و حالا تصور کنید او بخواهد به ایران بیاید و با کوهی از مشکلات فراوان نظیر چک و چانه زدن با مسئولان فدراسیون بر سر مبلغ قرارداد، مقابله با مخالفان و منتقدان قسم خورده تیم ملی، شرایط زندگی در تهران و ... کنار بیاید. این موارد حضور کلینزمن در تیم ملی فوتبال ایران را تا حدودی غیرممکن می‎کند اما نباید فراموش کرد که در چند ماهی که از رفتن کی‎روش از تیم ملی فوتبال ایران می‎گذرد مذاکره با هیچ مربی سرشناسی بر اساس شایعات به اندازه کلینزمن به واقعیت نزدیک نبوده است. او به ایران می‏آید؟ با هیچ اطمینانی نباید درباره آمدن یا نیامدن او صحبت کرد، فعلا باید منتظر اعلام رسمی فدراسیون فوتبال ماند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها