جامعه شناس در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین مطرح کرد؛

متاسفانه برای «بچه معروف‌ها» حد و مرز تعیین نکردیم

یک جامعه‌شناس ورزشی می گوید که رفتار برخی از افراد مشهور قابل اصلاح نیست چون اصولا اصلاح‌پذیر نیستند. در واقع برای اصلاح بسیاری از آنها دیر شده است.
کد خبر: ۱۱۹۴۹۲۴
متاسفانه برای «بچه معروف‌ها» حد و مرز تعیین نکردیم

به گزارش جام‏ جم آنلاین، حامد قاسمی جامعه‎شناس در رابطه با رفتارهای ضداجتماعی دو سلبریتی ورزشی(علیرضا حقیقی و فرهاد مجیدی) گفت: اول ما باید تعریفی از سلبریتی داشته باشیم. سلبریتی فردی است که در زمینه‎های گوناگون شهرت دارد و رسانه‎ها و شبکه‎های مختلف اجتماعی به خوبی شناخته می‎شود. سلبریتی‎ها عاملی برای درآمدزایی هستند و البته ممکن است رفتارهای غیراخلاقی و ناهنجارانه‎ای نیز از آنها سر بزند که اتفاقی بسیار معمول نه تنها در ایران که در دنیاست.

وی افزود: ما در ایران نیز با انبوهی از سلبریتی‎ها روبرو هستیم، سلبریتی‎های بی‎هنر و بی‎استعداد. از سلبریتی‏های ورزشی گرفته تا سلبریتی‎های ورزشی به خصوص فوتبالی. نگاه کنید همین‎هایی که الان در رسانه‎ها در بوق و کرنا هستند چه فیلم ارزشمندی از خود بر جای گذاشته‎اند و چه زمانی در عرصه ورزش به مدت طولانی ستاره بوده‎اند؟ متاسفانه دلایل دیگری در مشهور شدن برخی از چهره‎ها دخیل است و اصولا استعداد در این میان نقشی ندارد. به این بستگی دارد که چهره و یا رفتارهای خاص یک فرد چقدر به دل مخاطب بنشیند.

قاسمی در ادامه گفت: کافی است نگاهی به سلبریتی ها بیندازید. طرف در طول سال یک فیلم هم بازی نمی‎کند و یا از آخرین گلی که به ثمر رسانده بیش از 150 روز می‎گذرد اما حسابی روی بورس است. نمی‎توان گفت تقصیر کسی است. بنا به دلایل متعددی یک چهره با استقبال خاص و زیاد عموم مردم به خصوص رده‎های سنی جوان و نوجوان مواجه می‎شود. این در تمام دنیا جریان دارد. هم اکنون بسیاری از چهره‌های شاخص اینستاگرام هیچ هنر خاصی ندارند.

این جامعه شناس اختصاصی ورزشی بیان داشت: مشکل این نیست که چرا این سلبریتی ها چرا مشهور هستند، مشکل اینجاست که بسیاری از آنها حدو مرز خود را نمی دانند، دست و پای خود را گم می کنند و فکر می کنند حساب جداگانه ای با سایر افراد جامعه دارند.

او ادامه داد: هر چند وقت یکبار حرکاتی از این افراد معروف سر می‎زند که واقعا عجیب است. آنها خوب باید بدانند که مشهورند و نباید بی پروا در سطح جامعه رفتار کنند. مشکل اینجاست که ما برای این بچه معروف‎ها حد و مرز تعیین کردیم و نخواستیم و نتوانستیم برای آنها پیش زمینه تربیتی اصولی رقم بزنیم.

قاسمی با تاکید بر اینکه ناهنجاری‎های رخ داده از سوی سلبریتی‎های ورزشی قطعا در جامعه تاثیرگذار است گفت: ما می‎توانیم برای بسیاری از بازیکنان جوان در سطح باشگاه برنامه‎هایی خاص در نظر بگیریم و آنها را با موازین مختلف آشنا کنیم. به آنها هشدار بدهیم چه خطراتی در انتظار آنهاست و چه موقعیت‎های جدیدی برابر آنها به وجود می‎آید. باید آنها را نسبت به این موضوع آگاه کنیم که موقعیت آنها خطیر است و ممکن است هر مشکلی برایشان به وجود بیاید. امکان دارد افراد فرصت‎طلب به آنها نزدیک شوند و یا اینکه مشکلات دیگری به وجود بیاید که آنها را به واسطه ثروت و شهرتشان به دام بیندازد.

او اذعان داشت: تمام چیزهایی که گفتم را می‎توانیم برای بازیکنان جوان به وجود بیاوریم اما در رابطه با فردی مثل فرهاد مجیدی چه؟ آیا می‎توان انتظار داشت او را مثلا به مشاوره‎های فرهنگی و اجتماعی بفرستند؟ مشکل اینجاست که با امثال او نمی‎توان کاری کرد. اما حداقل فکری به حال نسل جوان فوتبال کنیم تا جلوی بخشی از ناهنجاری‎های آینده را بگیریم.

این جامعه شناس در پایان گفت: بسیاری از مشکلاتی که سلبریتی‎ها به وجود می‎آورند ریشه‎ای است. طی سال‎ها حضور در بطن ورزش مشکلاتی را به چشم دیدم که واقعا تاسف برانگیز است. ما برای سلبریتی‎های ورزشی خود کاری نکردیم، همان طور که اکثر آنها نیز برای ورزش ما کاری نکردند و فقط برای خود معروفیت رقم زدند و پولدار شدند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها