قرایی‌مقدم در گفت‌وگو با جام‌جم آنلاین:

مصونیت قضائی نمایندگان دلیل هتاکی‎های آن‎هاست

روان‎شناس ورزشی در گفت‌وگو با جام‎جم آنلاین مطرح کرد؛

رفتار نامطلوب ستاره‎های ورزش؛ بازتاب واقعیت جامعه

جنجال بزرگ دو چهره شاخص فوتبالی اکنون به یکی از سوژه‎های اصلی رسانه‎ها تبدیل‌شده است. یکی از این دو چهره بینی فرد دیگری را شکسته و دیگری با مأمور نیروی انتظامی درگیری لفظی پیداکرده است. آنها چقدر مقصرند؟ اصلاً می‎توان آنها را مقصر محسوب کرد؟
کد خبر: ۱۱۹۴۸۵۳
رفتار نامطلوب ستاره‎های ورزش؛ بازتاب واقعیت جامعه

به گزارش جام جم آنلاین ، رفتار این دو چهره شاخص فوتبال باعث شده است تا بار دیگر بحث بی‎ظرفیت بودن سلبریتی‎های ورزشی پیش کشیده شود. آنها چقدر مقصرند و اصلاً چرا باید چنین رفتارهایی از خود نشان بدهند؟ چه کسی به رفتار آنها ناظر است و چه کسی بیش از همه در صورت بروز ناهنجاری‎ها از سوی این ستاره‎ها تأثیرگذار است؟

نگین آقاباشی روان‎شناس ورزشی در گفت‎وگو با جام جم آنلاین در این رابطه عنوان کرد: رفتارهایی که از برخی ستاره‎های ورزشی می‌بینیم ممکن از سوی هر فرد عادی در جامعه هم دیده شود اما مسئله بسیار مهم این است که چگونه یک فوتبالیست جایگاه خود را نمی‎داند و اطلاعی از این موضوع ندارد که هرگونه رفتار از او به شکلی چند برابر در سطح عموم دیده می‌شود؟ نکته تأسف‌بار این است که بسیاری از ستاره‌ها از تأثیرگذاری رفتاری خود اطلاع دارند اما بازهم هرچند وقت یک‌بار دست‌به‌کارهایی می‎زنند که چهره آنها را به‌شدت مخدوش می‎کند.

آقاباشی افزود: یک فوتبالیست، یک فرد مشهور و یک ستاره بزرگ باید به‌اندازه کافی توجیه شود. او باید بداند رفتارهای ریزودرشت او چه بازخوردی در جامعه دارد. وقتی کوچک‎ترین رفتارهای یک ستاره محبوب ورزش زیر ذره‏بین انبوه طرفداران نوجوانش قرار دارد او باید نهایت سعی و تلاش خود را به کار بگیرد تا رفتاری نامطلوب حداقل در انظار عمومی از او سر نزند. او الگوی بسیاری از نوجوانان است و به‌سرعت دیگران را تحت تأثیر قرار می‏دهد.

این روان‏ شناس ورزشی در ادامه گفت: از طرف دیگر باید به این مسئله توجه داشت رفتارهایی که از سویی افراد مختلف می‏بینیم درواقع بازتابی از واقعیت‏های جامعه است، حالا چه آن فرد مشهور باشد و چه یک فرد عادی. رفتارهای مختلف را می‏توان در دسته‌بندی‌های گوناگونی قرارداد و آسیب‌شناسی کرد اما مشخص به نظر می‏رسد که برای اصلاح بسیاری از شرایط موجود در جامعه مدت‌زمان زیادی باید انتظار کشید چون برخی از اتفاقات واقعاً از کنترل خارج‌شده است و فعلاً نمی‎توان برای آنها کاری کرد.

او بیان داشت: اما اگر بخواهیم فقط رفتارهای ناپسند افراد مشهور را موردبررسی قرار بدهیم باید بگویم که مشکل به‌صورت چندجانبه است. این مشکل از خانواده فرد آغاز می‎شود، سپس به خودِ او و درنهایت باشگاه‎ها و مربیان، هم‎تیمی‎ها و فدراسیون‎ها می‎رسند. هرکدام از این‌ها به‌نوبه خود در گمراه شدن یک ستاره ورزشی مقصر هستند و بررسی نقش هر یک قابل‌توجه است و نکات زیادی را گوشزد می‎کند.

آقاباشی ادامه داد: خانواده مقصر است چون زمینه‎های تربیتی درست را از همان ابتدا نزد فرزند به وجود نیاورده است. مقصر بعدی باشگاه و شاید هم مربیان و فدراسیون‎های ورزشی هستند که این زمینه‎های تربیتی و فرهنگی را نزد او پررنگ‎تر نکرده‎اند و اخلاق در ورزش را برای او توضیح نداده‎اند. هم‎تیمی‎ها هم مقصرند، هم‎تیمی‎هایی که خود روند تربیتی درست را پشت سر نگذاشته‎اند و روی دیگران تأثیر می‎گذارند. بررسی نقش هر یک می‌تواند از بروز مشکلات بعدی جلوگیری کند.

وی خاطرنشان کرد: نقش روان‎شناس و مشاور تقریباً در تمامی باشگاه ‎ا و فدراسیون‎های ورزشی نادیده گرفته‌شده است. اگر چنین چیزی وجود داشت بسیاری از ناهنجاری‎ها را از سوی ستاره‎ها نمی‎دیدیم و هر بار آنها را متهم نمی‎کردیم. یک سلبریتی مقصر نیست، مقصر اصلی را باید در لایه‎های مختلف جامعه جستجو کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها