از راهروهای فدراسیون فوتبال خبر می‎رسد که گزینه بعدی هدایت تیم ملی فوتبال ایران می تواند یک گزینه داخلی باشد.
کد خبر: ۱۱۸۹۹۳۴
گزینه‌های داخلی جانشینی کی‌روش چه کسانی هستند؟

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ کارلوس کی‎روش پس از هشت سال بدون دستاوردی در زمینه قهرمانی به کار خود در تیم ملی فوتبال ایران پایان داد و حالا همه منتظر معرفی جانشین او هستند.

او در شرایطی از تیم ملی فوتبال ایران جدا شد که احتمالا جام جهانی قطر با حضور 48 تیم برگزار می شود که در این صورت سهولت صعود به جام جهانی چند برابر خواهد شد. در صورت 48 تیمی شدن رقابت ها رقابت های انتخابی جام جهانی بیشتر می شود اما در عین حال حریفان آسان تری مقابل ایران و سایر قدرت های برتر فوتبال آسیا قرار خواهند گرفت.

اگر قرار است چنین شرایط آسانی برای صعود به جام جهانی فراهم شود آنگاه حساسیت برای انتخاب یک مربی بزرگ تر برای تیم ملی فوتبال کمتر می شود. حتی می توان به موضوعات دیگری همانند تغییر نسل فکر کرد و البته اینکه یک مربی بومی را برای تیم ملی فوتبال ایران در نظر گرفت. اما حالا که خبر می رسد احتمال این وجود دارد سرمربی بعدی تیم ملی فوتبال ایران داخلی باشد او چه کسی خواهد بود؟ البته به غیر از گزینه های داخلی و پیش از آنکه به آنها بپردازیم یک گزینه خارجی را هم مد نظر قرار می دهیم؛ برانکو ایوانکوویچ سرمربی پرسپولیس.

احتمال بازگشت تاناس کوچک

دو سال است که احتمال حضور برانکو ایوانکوویچ در تیم ملی فوتبال ایران مطرح می شود. بخشی از اختلافات بین کی روش و برانکو را باید در این جستجو کرده که سرمربی سابق و پرتغالی تیم ملی فوتبال ایران می دانسته که برانکو یکی از آلترناتیوهای اوست. برانکو همین چند روز پیش در رابطه شایعات مربوط به ماندنش در تیم ملی فوتبال ایران گفت که به تازگی با پرسپولیس تمدید قرارداد کرده است اما کیست که نداند وقتی قرار است برانکو جدی ترین گزینه برای سرمربی باشد این تمدید قرارداد اهمیتی ندارد؟ به هر حال در میان سرمربیانی که در لیگ برتر فوتبال ایران مربی گری می کنند برانکو از بالاترین شانس برخورددار است. او قبلا خاطرات تلخ و شیرین متعددی با تیم ملی فوتبال ایران ثبت کرده است. در جام‌جهانی 2006 آلمان وقتی ایران دو بر صفر به پرتغال باخت و حذفش از این رقابت‌ها قطعی شد یکی از روزنامه های ورزشی تیتر زد «فیل بزرگ، تاناس کوچک». فیل بزرگ کنایه از اسکولاری سرمربی پرتغال بود و تاناس هم منظور از برانکو. سرمربی پرسپولیس را به زودی بر روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران می‌بینیم؟

امپراتور افشین

افشین قطبی هر چقدر از خودش در پرسپولیس خاطره شیرین ثبت کرد (قهرمانی لحظه آخری در سال 87) با تیم ملی فوتبال ایران موفق به ثبت خاطره شیرینی نشد (ناکامی در راه صعود به جام جهانی). اما عجیب این است که افشین قطبی یکی از آلترناتیوهای داخلی کی روش است. قطبی که هم اکنون سرمربی گری تیم فولاد را بر عهده دارد بسیار تمایل دارد یک بار دیگر هدایت یوزها را بر عهده بگیرد اما خوب می دانیم اگر واقعا چنین اتفاقی بیفتد چقدر مخالف دارد. امپراتور سابق سرخ ها به هر حال یکی از گزینه های داخلی جانشینی کارلوس کی‎روش است.

بازگشت ژنرال به قلعه تیم ملی؟

امیر قلعه نویی نیز دیگر گزینه داخلی جانشینی کارلوس کی‎روش است. ژنرال فوتبال ایران هم اکنون هدایت سپاهان را بر عهده دارد و اگر قرار باشد سرمربی تیم ملی ایرانی باشد او یکی از بیشترین شانس ها را خواهد داشت. امیر قلعه نویی نیز مانند قطبی در تیم ملی فوتبال ایران امتحان پس داده است و با ناکامی از تیم ملی فوتبال ایران کنار رفته است. تیم ملی فوتبال ایران با هدایت امیر قلعه نویی در جام ملت های 2007 در یک چهارم نهایی در ضربات پنالتی حذف شد.

البته قلعه نویی پس از اتمام جام ملت های 2019 مصاحبه بسیار تندی علیه تیم ملی و کارلوس کی‎روش انجام داد که با واکنش عبدالکاظم طالقانی، عضو هیات رئیسه فدراسیون فوتبال همراه شد. طالقانی گفت: مردم ما نتایج درخشان کی روش و غیورمردان تیم ملی در جام جهانی که تحسین همگان را بر انگیخت را فراموش نمی کنند. تیم ملی بعد از 14 سال به چهار تیم برتر آسیا در رقابتهای جام ملتهای فوتبال آسیا قرار گرفتیم و معتقدم تنها با یک شکست نباید عقده گشایی کرد. عده ای به خاطر منافع شخصی اکنون دم از عقده گشایی می زنند.»

اما با وجود اینکه قلعه نویی اکنون در جبهه مقابل برخی از فدراسیونی هاست اما می تواند گزینه بعدی هدایت تیم ملی فوتبال ایران باشد.

نخستین فرصت جدی «یحیی»

یحیی گل محمدی هم اکنون یکی از موفق ترین مربیان ایرانی است. او در حال حاضر سرمربی تیم پدیده است، تیمی که در رتبه دوم جدول رده بندی لیگ برتر قرار دارد و تا همین چند هفته پیش هم صدرنشین بود. یحیی گل محمدی اکنون در موقعیتی قرار گرفته که تا پیش از این سابقه نداشته است، یعنی فرصت سرمربی‌گری در تیم ملی فوتبال ایران. یحیی گل محمدی از دیگر گزینه های داخلی جانشینی کارلوس کی روش است. البته او باید مراقب باشد به سرنوشت فراموش نشدنی علی دایی در تیم ملی فوتبال ایران دچار نشود تا آینده مربی‌گری‌‎اش تحت شعاع قرار بگیرد. گل محمدی هم اکنون از موفق ترین مربیان داخلی به شمار می رود و احتمال این دارد که بالاخره نشستن بر روی نیمکت تیم ملی فوتبال ایران تجربه کند.

فعلا مارکار تا بعد

تیم ملی فوتبال ایران به یک مربی خارجی سطح بالا نیاز دارد، این نظر صریح بسیاری از کارشناسان و مربیان فوتبال ایران است. تا امروز نیز گزینه های متعددی برای قبول سرمربی گری تیم ملی فوتبال ایران مطرح شده اند، از زاکرونی گرفته تا رنار.

اما در شرایط کنونی محتمل ترین گزینه برای سرمربی گری تیم ملی فوتبال ایران مارکار آقاجانیان است که گفته می شود تا معرفی سرمربی بعدی به صورت موقت هدایت ایران را در دست خواهد داشت.

کارلوس کی روش که حالا دیگر باید او را سرمربی سابق تیم ملی فوتبال ایران خطاب کنیم تا آخر این هفته سرمربی تیم ملی فوتبال کلمبیا می شود این در حالی است که گزینه جانشینی او در تیم ملی ایران حتی هنوز از سوی فدراسیون معرفی نشده است.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها