نگاهی به اتفاقات مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های آسیا

کدام غول، کدام شگفتی؟

مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‎های آسیا به پایان رسید. صعود دو تیم از مرحله یک چهار نهایی کاملا واضح به نظر می رسید اما اکنون که به برنامه نیمه نهایی نگاه می‌کنیم حضور دو تیم چندان پیش‎بینی نمی‎شد. البته بر خلاف نظر بسیاری آنچه که در یک چهارم نهایی و در دیدار تیم های امارات و استرالیا و البته قطر و کره جنوبی رقم خورد «شگفتی» نبود.
کد خبر: ۱۱۸۷۴۹۳
کدام غول، کدام شگفتی؟

به گزارش جام جم آنلاین ، رقابت های مرحله نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا از روز دوشنبه هشتم بهمن ماه آغاز می شود. در این روز شاهد برگزاری فینال زودرس جام ملت‌های آسیا هستیم ، دیداری که در آن ژاپن و ایران به مصاف یکدیگر می روند.

دومین دیدار نیمه نهایی برای معرفی فینالیست دوم یک روز بعد برگزار می شود و تیم‎های ملی فوتبال امارات و قطر به مصاف یکدیگر می روند.

کم رمق مثل ژاپن

تیم ملی فوتبال ژاپن به نیمه نهایی رسید و حالا دوشنبه باید مقابل ایران قرار بگیرد. تیم ملی فوتبال ژاپن در مرحله مقدماتی جام ملت های آسیا هر سه دیدار خود را با برد پشت سر گذاشت.این تیم ابتدا تیم ملی فوتبال ترکمنستان را با نتیجه سه بر دو شکست داد، سپس در دومین مسابقه به مصاف عمان رفت و با یک گل این تیم را شکست داد و در نهایت مقابل ازبکستان به برتری دو بر یک رسید.

ژاپن هر چند هر سه مسابقه مرحله مقدماتی را با برد پشت سر گذاشت اما نباید فراموش کرد که در این مرحله سه بار دروازه اش را باز شده دید. در واقع ژاپنی ها از نظر دفاعی متزلزل هستند و این یک واقعیت است.

بازیکنان سرزمین آفتاب تابان پس از صعود به مرحله یک هشتم نهایی مقابل عربستان قرار گرفتند. تقابل بسیار سختی برای ژاپنی ها محسوب می شد و بازی دفاعی آنها مقابل شاهین های سبز نیز نشان داد آنها تا چه اندازه به مشکل برخورده اند. عربستان در این دیدار آمار را از ژاپن برد و برآورد فنی دقیق تر نشان داد که تیم ملی ژاپن مقابل حریف خود 73 درصد دفاعی بازی کرده است و شگفت آنکه با همین رویه موفق به شکست یک بر صفر عربستان شد تا به یک چهارم نهایی برود و با ویتنام مسابقه بدهد.

ژاپن در حالی که هنوز اقتدار خود را به طور کامل نشان نداده بود اینبار مقابل ویتنام قرار گرفت. مشخص به نظر می رسید که ویتنام حریف قدرتمندی برای ژاپن در یک چهارم نهایی نیست. این دو تیم فقط دو بار مقابل یکدیگر قرار گرفته بودند که هر دو بار با برتری ژاپنی ها همراه بود. اینبار نیز ژاپن به لطف VAR به نیمه نهایی رسید. آنها با یک گل ویتنام را به سختی شکست دادند تا نشان دهند هنوز آن اقتدار قبلی خود را ندارند. ژاپنی که محتاط بازی می کند و کاملا دفاعی است حالا قرار است در دیداری بسیار حساس و دیدنی که روز دوشنبه برگزار می شود به مصاف ایران برود، دیداری که به فینال زودرس آسیا تعبیر می شود. به هر حال آنچه که مشخص می‌رسد این است که ژاپن هنوز کم رمق است. امیدواریم این کم رمقی تا روز دوشنبه ادامه داشته باشد!

مقتدر مثل ایران

هنوز کمی مانده بود تا ایران گل سوم را به چین بزند که در این هنگام گزارشگر انگلیسی شبکه فاکس نیوز گفت: « اگه شما یه تیمی هستین که جلوی ایران پنج دقیقه اول موقعیت پیدا کردین، باید حتما گلش کنین، وگرنه فقط یک هیولا رو بیدار کردین.»

و این هیولا بیدار شده بود. در روزی که سردار آزمون و مهدی طارمی خیلی با یکدیگر هماهنگ بودند و در روزی که هر دو گل زدند و البته در روزی که مهدی طارمی باز هم عادت هدر دادن موقعیت را تکرار کرد تیم ملی فوتبال ایران با نتیجه سه بر صفر چین را شکست داد تا باز هم فوتبال به چین نشان بدهد اقتدار ایران مقابل آنها دائمی است.

تیم ملی فوتبال ایران باز هم گل نخورد و اکنون نیز با 12 گل زده در کنار قطر در زمره گل زن‎ترین تیم های جام ملت های آسیا قرار دارد. اگر دیدار بدون گل با عراق را نادیده بگیریم باید بگوییم که تیم ملی فوتبال ایران یکی از مقتدرترین تیم های حاضر در جام ملت های آسیاست. البته به عبارت بهتر باید گفت ایران و قطر تا اینجا مقتدرترین تیم های حاضر در جام ملت های آسیا هستند.

ایران مقابل چین راحت بازی کرد. سردار آزمون هم نشان داد که انتقادات از او بازیکن بهتری می سازد. حتی خودش هم به این نکته اشاره کرد و گفت که نمی خواهد آن بازیکن جام جهانی باشد.

سردار هم گل زد و گل ساخت و البته تعویض شد. جک ها و تصاویر طنزی که بعد از دیدار با عمان درباره او و طارمی ساخته شده بود حالا جایش را به تعریف و تمجید داد. سردار از خودش راضی است و می خواهد مقابل ژاپن هم ستاره باشد. البته در این میان نباید از یاد برد که علیرضا بیرانوند به روزهای خوب خودش ادامه داد و اینبار مقابل چین گل نخورد.

یک واقعیت دیگر در رابطه با تیم ملی فوتبال ایران وجود دارد. اگر در آغاز جام ملت های آسیا به طور قطعی کی روش را سرمربی تیم ملی فوتبال کلمبیا می دانستیم اکنون اتفاق دیگری افتاده است. هر چقدر بازی به بازی پیش می رویم مجددا احتمالات ماندن این مرد پرتغالی در فوتبال ایران بیشتر می شود.

از تمام این حرف ها گذشته تیم ملی فوتبال ایران تقابل بسیار حساس و حیاتی مقابل ژاپن را در پیش رو دارد. عبور از سد ژاپن یعنی صعود به فینال بعد از بیش از 40 سال. فینال دوشنبه را از دست نمی دهیم.

این قطرِ ترسناک

بسیاری از فوتبالدوستان پیش بینی می کردند روند خوب عنابی ها (تیم ملی فوتبال قطر) بالاخره متوقف شود و آنها در یک چهارم نهایی با شکست مقابل تیم ملی فوتبال کره جنوبی حذف می شوند اما قطر ترسناک تر از این حرف ها بود. قطر و کره جنوبی در شرایطی در یک چهارم نهایی جام ملت های آسیا مقابل یکدیگر قرار گرفتند که پیش بینی ها بیشتر حاکی از پیروزی کره بود اما تعداد کسانی هم که برد قطر را پیش‎بینی می کردند کم نبود. در واقع تیم ملی فوتبال قطر در این دوره از جام ملت های آسیا آنقدر خوب و مقتدرانه ظاهر شده که اکنون در کنار ایران یکی از دو تیم برتر رقابت هاست.

قطر تا پیش از برتری سه بر صفر ایران مقابل چین ، برترین تیم رقابت ها از لحاظ تعداد گل بود اما اکنون ایران را در کنار خود می بیند.

قطر تا امروز دو قدرت بزرگ آسیا را شکست داده است. یکی عربستان سعودی و دیگری کره جنوبی. این تیم در شرایطی مقابل تیم ملی فوتبال عربستان به پیروزی رسید که تنش های سیاسی موجود بین این دو کشور و منزوی کردن قطر در منطقه از این مسابقه یک دیداری تمام سیاسی ساخته بود. قطر که در فشارهای اخیر یک سال اخیر مثل فنر جمع شده بود در میدان مسابقه انتقام سختی از عربستان در مرحله گروهی گرفت و با دو گل این تیم را شکست داد. اما کار بزرگ تر قطری ها روز گذشته رقم خورد، جایی که آنها با نتیجه یک بر صفر کره جنوبی را که بی شک یکی از قدرت های برتر آسیاست را شکست دادند و به مرحله نیمه نهایی رسیدند. این برای نخستین بار است که قطری ها به نیمه نهایی جام ملت های آسیا می رسند. پیش‌بینی‌ها حاکی از این است که قطر در نیمه نهایی، امارات را هم شکست می دهد و پیش‌بینی‌های بعدتر از آن نیز حاکی از این است که حریف قطر در فینال ایران خواهد بود!

امارات، مدیون یک اشتباه

استرالیایی ها هرگز نمی خواهند صحنه اشتباه مدافع خود را که منجر به ثمر رسیدن گل امارات شد را ببینند اما در مقابل همان اماراتی ها حاضرند تا روزهای متوالی این گل را تماشا کنند. این گل بار دیگر تیم ملی فوتبال امارات با به نیمه نهایی جام ملت‌های آسیا برد. در واقع کمتر کسی تصور می کرد که استرالیا با شروع ضعیفی که در جام ملت های آسیا داشت اینبار بخواهد مقابل تیم ملی فوتبال امارات تن به شکست بدهد.

در این دوره از جام ملت‎های آسیا امارات میزبان است و بسیاری صعود این تیم تا مرحله نیمه نهایی را مرهون نفوذ آنها در دایره داوری می دانند اما این حرف بی‌انصافی است. همین شب گذشته که امارات ، استرالیا را شکست داد و حذف کرد بسیاری از فوتبال کثیف امارات و در اختیار بودن داور از سوی آنها حرف زدند که باز هم بی‌انصافی است. امارات هر چند تا امروز فوتبال زیبایی ارائه نداده است اما حداقل از لحاظ نتیجه گیری و رسیدن به این مرحله کاملا موفق بوده است و نمی توان صعود این تیم به مرحله نیمه نهایی را به مسئله داور و یا میزبانی آنها ارتباط داد.

البته یک واقعیت دیگر نیز وجود دارد. شب گذشته که قطر و امارات به ترتیب کره‌جنوبی و استرالیا را شکست دادند بسیاری از شگفتی و غول کشی حرف به میان آوردند. اما کمی تامل در وضعیت کیفی و فنی کره جنوبی و استرالیا از ابتدای رقابت ها تا دیشب نشان می دهد توصیف کردن آنها با عنوان غول کمی اغراق گونه است. در واقع تیم هایی که مقابل قطر و امارات بعدازظهر و شب گذشته شکست خوردند غول نبودند و نتیجه ای که هم رقم خورد شگفتی نبود. به عبارت ساده تر حذف کره و استرالیا حتی از سوی بسیاری از کارشناسان و حتی تماشاگران عام پیش بینی می شد.

این دو تیم در شرایطی غول کش می شوند که به فینال برسند و مقابل یکی از دو تیم ایران و ژاپن قرار بگیرند و آن تیم را در فینال شکست بدهند. البته امیدواریم تیمی که به فینال می رسد ایران باشد و هیچ یک از دو تیم امارات و قطر در این فینال «غول کش» لقب نگیرند!

هیلدا حسینی خواه - خبرنگار ورزشی جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها