پینگ‌پنگ بانوان یکی از حساس‌ترین و بهترین موقعیت‌های ورزش بانوان ایران را در سال‌های اخیر ایجاد کرده است؛ المپیک. این رشته که در سراسر جهان طرفداران زیادی دارد در ایران نیز علاقه‌مندان زیادی به خود می‌بیند که بخش عظیم و مهم این علاقه‌مندان ، زنان هستند.
کد خبر: ۱۱۸۴۱۵۲
المپیکی شدن پینگ‌پنگ بانوان، نقطه برجسته ورزش بانوان ایران در 40 سال اخیر

به گزارش جام جم آنلاین ، داستان رشد پینگ‌پنگ در ورزش بانوان ایران را می‌توان قسمت‌بندی کرد. قسمت اول آنجایی است که در دوران جنگ تحمیلی به سر می‌بردیم. در این دوران پینگ‌پنگ به‌صورت محدود برای زنان در سطح آموزشگاهی و استانی وجود داشت.

قسمت دوم نیز از دهه هفتاد آغاز می‌شود یعنی وقتی‌ رقابت‌های کشوری پینگ‌پنگ بانوان به‌صورت جدی‌تری دنبال شد. پس‌ازآن در قسمت سوم شاهد اعزام‌های برون‌مرزی و درنهایت به کسب سهمیه المپیک می‌رسیم.

پیمان حسنی، کارشناس پینگ‌پنگ که از برجسته‎ترین و فعال‎ترین اعضای پینگ‌پنگ ایران به شمار می‎رود در گفت‌وگو با جام جم آنلاین عنوان کرد: در بخش بانوان یک معضل اساسی وجود داشت، معضلی به نام حریف تمرینی. این معضل با هماهنگی حل و از همان موقع جهش پینگ‌پنگ بانوان کشور در رقابت‎های مختلف شروع شد. نخستین مسابقه قهرمانی جهان در مالزی بود که ملی پوشان ایران پس از چند سال با شکست رقیبان خود به دسته دوی آسیا وارد شد.

حسنی افزود: ندا شهسواری در شرایط بسیار سخت در رقابت‌های انتخابی المپیک در منطقه آسیای میانه که در کشور خودمان برگزار شد سهمیه را به دست آورد. دومین کسب سهمیه در رقابت‌های انتخابی المپیک در هنگ‌کنگ به دست آمد و بازهم ندا شهسواری بود که سهمیه را کسب کرد.

این کارشناس ورزشی در ادامه گفت: موضوعی که فدراسیون بسیار به آن توجه کرد رده‎های پایه بود. اکنون در رقاب‌های بزرگسالان بیش از 80 درصد مدعیان کشور زیر 21 سال هستند. فدراسیون در بحث پایه، انگیزه بسیار خوبی برای بازیکنان به وجود آورده است. اعزام‌های بین‎المللی در سطح کشور برای بازیکنان خوب اتفاق می‎افتد و این بازیکنان به رقابت‎های برون‌مرزی می‌روند و رنکینگ خود را ارتقا می‌دهند.

وی با اشاره به کثرت بازیکنان پینگ‌پنگ در ایران گفت: سابقه نداشته که در هر رده‎ای مسابقه برگزار کنیم و در آن رده کمتر از 120 بازیکن شرکت نکنند. فدراسیون درواقع در بخش توسعه‌ای رقابت‎ها نیز خوب کارکرده است.

دلیل اهمیت بیشتر به پینگ‌پنگ بانوان

توسعه همه‌جانبه ورزش بانوان توسعه بیشتر رشته‌هایی مثل پینگ‌پنگ را هم می‌طلبد. دلیل اهمیت بیشتر به رشته‌هایی نظیر پینگ‌پنگ، تیراندازی و ... چیست؟

راحله صفایی زیبا، کارشناس ارشد تربیت‌بدنی و مربی پینگ‌پنگ نیز دراین‌باره به جام جم آنلاین گفت: اصل مهم برای ورزش هر کشوری سرمایه‌گذاری روی رشته‌هایی است که یا شانس مدال‌آوری و موفقیت آنها بالاست یا اینکه ظرفیت‌های المپیکی شدن دارند.

وی افزود: به ورزش بانوان ایران نگاه کنید. چند رشته ظرفیت المپیکی شدن و کسب مدال در رقابت‌های مختلف دارند؟ تعدادشان محدود است. خیلی از کشورهای دنیا حتی کشورهایی که در رفاه و پیشرفت کامل هستند نیز چنین موقعیت‌هایی ندارند.

این کارشناس ورزشی در ادامه گفت: در رابطه با ورزش بانوان همه ما خوب می‌دانیم تیراندازی تا چه اندازه از مدال‌آوری در بخش بانوان برخوردار است. در رابطه با پینگ‌پنگ اما همه‌چیز متفاوت است. باوجود ابرقدرت‌هایی مانند چین رویای مدال‌آوری در بخش زنان چیزی شبیه یک رویاست اما فراموش نکنید حضور در المپیک آن‌هم در رشته‌ای مانند پینگ‌پنگ که سهمیه آن به‌سختی به دست می‌آید بسیار باارزش است. به همین دلیل است که باید سرمایه‌گذاری‌های متعدد و بیشتری روی پینگ‌پنگ بانوان شود.

این کارشناس ورزشی خاطرنشان کرد: پینگ‌پنگ بانوان در دهه‌های اخیر سروشکل پیدا کرد و تا المپیک هم رفت. این روند حاکی از یک مدیریت با برنامه برای این رشته بود اما به نظر من لازم است برنامه‌های جدیدی به پینگ‌پنگ بانوان اضافه شود تا ضریب موفقیت آن بالاتر برود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها