پژوهشگر ادبی در گفت و گو با جام جم آنلاین عنوان کرد؛

مقاومت، عنصر قابل توجه ادبیات ایران پس از انقلاب

یک پژوهشگر ادبی اظهار داشت: ادبیات هر کشوری متاثر از شرایط اجتماعی هر کشوری است و در رابطه با ایران نیز می توانید نمودهای اجتماعی را در آثار ادبی مشاهده کنید.
کد خبر: ۱۱۸۳۸۴۸
مقاومت، عنصر قابل توجه ادبیات ایران پس از انقلاب

به گزارش جام‌جم آنلاین، صفورا دین‌محمدی، کارشناس ادبیات و پژوهشگر ادبی در گفت‌وگو با جام جم آنلاین عنوان داشت: پس از انقلاب اسلامی نخستین اتفاقی که در ادبیات ایران افتاد به وجود آمدن موج مقاومت در آن بود. در واقع مبارزات انقلابی، تلاش برای از بین بردن ظلم و ستم و پیش آمدن جنگ تحمیلی باعث شد تا موضوع مقاومت به شدت در آثار ادبی ایران برجسته شود.

وی افزود: اشعار زیادی در رابطه با مقاومت‌های انقلابی و جنگی سروده شد و آثار داستانی متعددی هم در رابطه با همین مقاومت به چاپ رسید. شکل گرفتن فرهنگ مقاومت در آثار ادبی ایران اتفاق ویژه ای بود.

دین محمدی گفت: ادبیات هر کشوری متاثر از معیارهای مختلف همان جامعه است از جمله تاریخ و رویدادهای اجتماعی. برای کشور ما نیز این موارد کاملا صدق می کند.

این پژوهشگر ادبی تاکید کرد: آثار دهه 60 و 70 ایران متاثر از اتفاقاتی اجتماعی مانند جنگ و انقلاب بود. پس از آن با ظهور نویسندگان جدید باز هم شاهد قوی‌تر شدن این رویه بودیم. مقاومت عنصر قابل توجه ادبیات ایران پس از انقلاب اسلامی بود.

وی یادآور شد: فاصله گرفتن از رویداد جنگ تحمیلی و انقلاب دلیلی نمی‌شود که مقاومت و مولفه‌های آن در آثار ادبیاتی ایران کمتر شود. ما شاهد این بودیم که در همین دهه نود آثار ارزشمندی در حوزه دفاع مقدس و مفاهیم عاشورایی به چاپ رسیدند.

دین محمدی خاطرنشان کرد: کتاب‌هایی مانند هرس، دا و ... از جمله آثار ارزشمندی هستند که در حوزه دفاع مقدس به چاپ رسیدند و نویسندگان خوش قریحه‌ای هم در این سال‌ها گام به عرصه گذاشته‌اند که روند ادبی ما را پربار‌تر می کنند.

وی با اشاره به نقش نویسندگان زن گفت: پس از انقلاب نویسندگان و شاعران زن زیادی در ادبیات ایران ظهور و آثار ارزشمندی خلق کردند. زنان که از موهبت احساس به شکل گسترده‌تری برخوردار هستند می‌توانند با حضور پررنگ خود ادبیات ما را زیبا‌تر کنند.

این پژوهشگر ادبی اذعان داشت: مسلما آثار ادبی ما نیاز به این دارد که پربارتر شود. نمی‌توان در رابطه با غنای ادبی ایران با اعتماد به نفس صحبت کرد، ما در حوزه مقاومت باید تلاش‌های بیشتری می‎کردیم و چیزی که تا امروز دیدیم برای نسل‌های بعدی که قرار است به وجود بیایند کافی نیست. آثار حوزه مقاومت باید ملموس باشند، آنچنان که نسل بعدی به خوبی موضوعاتی نظیر جنگ تحمیلی یا انقلاب اسلامی را درک کنند.

وی در پایان گفت: غنای ادبیات ایران و فاخر بودنش همیشه مایه مباهات بوده و ما باید این شرایط را حفظ و به نسل‌های بعدی منتقل کنیم. اکنون مهم‌ترین وظیفه در قبال ادبیات ایران مربوط به نسل جدید می‌شود که باید درک عمیقی از مسائل گذشته ایران داشته باشند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها