غزال خلج، بازیکن تیم ملی کبدی بانوان در گفت‌وگو با جام‌جم:

امکاناتمان به اندازه هند است

زهرا کریمی عضو تیم ملی کبدی بانوان در گفت و گو با جام جم آنلاین ؛

با حمایت مسئولان به بام کبدی بانوان دنیا رسیدیم

هیچکس حتی فکرش را هم نمی‌کرد همان بازی کودکانه‌ای که در سال‌هایی نه چندان دور با نام «زو» شناخته می‌شد در سال‌های بعد آنچنان پیش رفت کند که صاحب تیم ملی شود و به رقابت‌های برون مرزی هم برود.
کد خبر: ۱۱۸۳۷۲۰
با حمایت مسئولان به بام کبدی بانوان دنیا رسیدیم

به گزارش جام جم آنلاین، «کبدی» دقیقا همان چیزی نیست که در کودکی به نام زو می‌شناختیم. ابتدا تعریف کامل‌تری برای کبدی لازم است؛ ورزش کبدی بیش‌تر در هند، پاکستان و ایران رواج دارد و سال ۱۳۸۱ برای نخستین‌بار مسابقات قهرمانی این بازی برای مردان در سطح آسیا برگزار شد.

اینکه این ورزش چطور انجام می‌شود را باید در همان بازی زوی کودکی جستجو کرد. مهاجمان ۲ تیم در حالی که به‌طور مرتب کلمه «کبدی‌کبدی» را تکرار می‌کنند با انجام حرکات حمله، دفاع و جابه‌جایی تلاش می‌کنند تا با لمس کردن یا گرفتن یار تیم مقابل بتوانند به بالاترین امتیاز دست یابند. تعویض در این بازی هیچ محدودیتی ندارد. در صورت تساوی ۲ تیم در وقت‌قانونی، ۵ حمله از سوی هر کدام از ۲ تیم انجام می‌شود و اگر باز هم مساوی شدند، حمله یک‌به‌یک پِی‌گیری می‌شود.

در طول این بازی باید مکرراً کلمه کبدی با صدای بلند و واضح از سوی بازیکن مهاجم تکرار شود. به‌طوری که قطع کردن کلمه کبدی‌کبدی به‌معنای پایان حمله و یا نفس‌گیری در حین حمله به‌معنی قطع کردن محسوب می‌شود و مهاجم باید تا زمان برگشت به زمین خود آن را بگوید.

حالا که با تعریف این ورزش آشنا شدیم بهتر است نگاهی به دستاوردهای تیم ملی کبدی بانوان در سال‌های اخیر بیندازیم، تیمی که از تشکیل شدنش مدت زمان زیادی نمی‌گذرد اما در همین مدت کم مهم‌ترین افتخار این رشته را به دست آورده؛ یعنی قهرمانی در بازی‌های آسیایی؛ این اتفاق امسال در بازی‌های آسیایی جاکارتا رقم خورد.تیم ملی کبدی بانوان سه دوره است که در بازی‌های آسیایی شرکت می‌کند.

نخستین بار در سال 2010 بازی های آسیایی گوانگجو بود که تیم ملی ما اعزام شد و به مقام سوم رسید. دومین بار هم در سال 2014 و بازی‌های آسیایی اینچوئن بود که به مقام نائب قهرمانی آسیا رسید و در نهایت امسال نیز مدال طلا را کسب کرد. این تیم در بازی‌های داخل سال اینچوئن کره جنوبی نیز نائب قهرمان شده بود.بازیکنان متعددی در این قهرمانی دخیل بودند که یکی از آنها زهرا کریمی، بازیکن 20 ساله این تیم است. او که اکنون در تیم آداک تهران هم بازی می‌کند به جام جم آنلاین گفت: کبدی در سال‌های اخیر پیشرفت بسیار زیادی داشته است. شما این پیشرفت را به راحتی می‌توانید در بازی‌های آسیایی ببینید و همه چیز مشهود است.

وی افزود: در حالی که مدت زمان زیادی از تشکیل تیم ملی کبدی بانوان نگذشته بود این تیم راهی بازی‌های آسیایی 2010 شد و به مدال برنز دست یافت. این موفقیت خیلی بزرگ برای کبدی بانوان بود. البته برای ورزش بانوان هم موفقیت بزرگی به شمار می‌رفت چرا که کمتر اتفاق می‌افتاد که ورزش‌های تیمی بانوان بتوانند در رقابت های برون مرزی مقام و مدال کسب کنند.

زهرا کریمی در ادامه گفت: روند موفقیت‌آمیز تیم ملی کبدی بانوان در بازی‌های آسیایی چهار سال بعد یعنی اینچوئن 2014 نیز ادامه پیدا کرد و اینبار با یک پله صعود به مقام دوم آسیا رسید.

این ملی پوش کبدی بانوان بیان داشت: امسال نیز تیم ملی کبدی بانوان طبق روال دو دوره گذشته به بازی‌های آسیایی اعزام شد و این بار مدال طلا را به دست آورد. این کاملا مشخص است که کبدی بانوان روندی رو به رشد را پشت سر گذاشته است.

کریمی تاکید کرد: در پیشرفت کبدی بانوان موارد متعددی دخیل است. برای ما امکانات خوبی فراهم کردند و اردوها یکی پس از دیگری برگزار شد؛ حتی به آمادگی جسمانی بازیکنان نیز اهمیت دادند و پیشرفت آن‌ها مرتب تحت نظر و ارزیابی قرار می‌گرفت. پیشرفت انفرادی این بازیکنان به دقت بررسی می‌شد و به عبارتی ما یک روند حرفه‌ای را پشت سر گذاشتیم.

وی اظهار داشت: در گذشته چنین شرایطی برای بازیکنان وجود نداشت اما اکنون همه چیز پیشرفته است و همه ما بابت این خوشحالیم. کبدی بانوان هم آنقدر استعداد داشت که از این امکانات به بهترین شکل ممکن استفاده کرد و در نهایت به مهم‌ترین افتخار ممکن یعنی قهرمانی بازی‌های آسیایی دست یافت.

ملی پوش کبدی بانوان یادآور شد: کبدی بانوان ایران در دنیا الان اول است. چرا؟ چون ما قهرمان آسیا شدیم که حرف اول را در تمام دنیا می‌زند. تیمی که در آسیا قهرمان شود یعنی قهرمان دنیاست؛ ما توانستیم هند را پشت سر بگذاریم.

کریمی تاکید کرد: کبدی را باید از سنین کم شروع کرد، یعنی همه ورزش‌ها از سن کم شروع شود بهتر است. خوشبختانه ما هم در ایران تا امروز از رده نونهالان تا بزرگسالان همه سنین را برای بانوان فعال داریم. کبدی ورزشی فیزیکی است، بنابراین اگر از سن پایین‌تر شروع شود بهتر است چون آمادگی جسمانی زیادی را می‌طلبد و بازیکن باید سخت تکاپو کند. البته من بازیکنانی را دیده‌ام که از سن بالاتر یعنی رده جوانان کبدی را آغاز کرده‌اند و موفق هم بوده‌اند.

وی در پایان گفت: کبدی بانوان ایران به خوبی از موقعیت‌هایی که داشت استفاده کرد و با کمک این موقعیت‌ها خود را بر صدر همه تیم‌های قدرتمند جهان رساند. بانوان ورزشکار ایرانی همیشه نشان داده‌اند اگر به آن‌ها توجه شود می‌توانند بزرگ‌ترین موفقیت‌ها را به دست بیاورند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها