از سال 1972 برای برترین بازیکن جام ملت های آسیا جایزه در نظر گرفته شد.
کد خبر: ۱۱۸۲۸۱۰
برترین بازیکنان هر دوره از جام ملت های آسیا / 23 سال در حسرت

به گزارش جام جم آنلاین ، نخستین دوره جام ملت های آسیا 62 سال پیش یعنی سال 1956 برگزار شد. نخستین دوره جایزه ای به نام برترین بازیکن رقابت ها نداشت. در سه دوره بعدی جام ملت ها یعنی 1960 ، 1964 و 1968 باز هم خبری از انتخاب ، معرفی و اهدای جایزه به برترین بازیکن تورنمنت نبود اما از جام ملت های 1972 که به میزبانی تایلند برگزار شد مسئولان برگزاری رقابت ها تصمیم گرفتند در پایان تورنمنت به بهترین و درخشان ترین بازیکن جام جایزه ویژه ای اهدا کنند. نخستین بازیکنی که در تاریخ جام ملت های آسیا جایزه برترین بازیکن آسیا را دریافت کرد یک ایرانی بود. مرحوم ابراهیم آشتیانی در پایان جام ملت های آسیا این عنوان ارزشمند را به دست آورد و به عنوان نخستین برنده این جایزه نام خود را در تاریخ جام ملت ها ثبت کرد. در آن رقابت ها که با قهرمانی ایران به پایان رسید حسین کلانی با 5 گل عنوان آقای گلی را به دست آورده بود.

در جام ملت های 1976 که با سومین قهرمانی پی در پی ایران همراه بود باز هم یک ایرانی جایزه برترین بازیکن تورنمنت را برد. این عنوان به علی پروین رسید.

سال ها طول کشید تا جایزه برترین بازیکن جام ملت های آسیا باز هم به یک ایرانی برسد. این اتفاق در جام ملت های 1996 افتاد. خداداد عزیزی در این رقابت ها جایزه را برد، این در حالی است که علی دایی در همان رقابت ها که توام با مقام سومی ایران بود با هشت گل آقای گل شد.

پس از جام ملت های 1996 تاکنون دیگر هیچ بازیکن ایرانی موفق به کسب جایزه برترین بازیکن جام ملت های آسیا نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها