تفاوت تفکرات بسیاری از بازیکنان با افشین قطبی باعث شد تیم ملی در سال ۲۰۱۱ هم نتواند به جمع ۴ تیم برتر آسیا برسد و در همان مرحله یک هشتم باز هم مغلوب کره‌جنوبی شود.
کد خبر: ۱۱۸۲۴۵۳
دودستگی بازیکنان تیم‌ ملی با امپراتور بی‌انگیزه

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، پس از دو دوره جام ملت‌های آسیا در شرق آسیا نوبت غربی‌ها بود تا میزبان این مسابقات باشند.

جام ملت‌های ۲۰۱۱ با شرکت ۱۶ تیم در قطر برگزار شد و تیم ملی با افشین قطبی پا به میدان رقابت با رقبا گذاشت.

قهرمانی برای تیمی که بسیاری از بازیکنانش با «امپراتور» مشکل داشتند و روحیه کافی برای کسب جام را نداشتند، بسیار مشکل بود.

قطبی با قهرمانی لیگ به تیم ملی آمد

بعد از رفتن علی دایی و عدم صعود به جام جهانی ۲۰۱۰، دوباره یک مربی ایرانی که سابقه قهرمانی در لیگ برتر را با یکی از سرخابی‌های پایتخت داشت، هدایت تیم‌ملی را بر عهده گرفت.

افشین قطبی با «دل شیر» این بار روی نیمکت تیم ملی نشست تا شاید با قهرمانی، افتضاح باخت و حذف تیم ملی از مقدماتی جام جهانی ۲۰۱۰ فراموش شود.

قطبی که با قهرمان کردن پرسپولیس در لیگ برتر، نیمی از ایران را خوشحال کرده بود، حالا وقتش رسیده بود تا ضمن شکستن طلسم ناکامی ایران در جام ملت‌های آسیا، این بار تمام ایران را غرق در شادی کند. او باید کاری را انجام می‌داد که امثال علی پروین، مرحوم پرویز دهداری، محمد مایلی‌کهن و امیر قلعه نویی نتوانسته بودند انجام دهند و حالا این وظیفه سنگین بر عهده قطبی بود.

اقتداری که همه را گول زد

در انتخابی، تیم ملی با تیم‌های اردن، سنگاپور و تایلند هم‌گروه شد و با ۴ پیروزی و تساوی برابر تایلند و شکست مقابل اردن به جام ملت‌ های آسیا صعود کرد.

استقبال کم هواداران و ناامیدی مردم از تیم ملی باعث شده بود که شاگردان قطبی با چالش دیگری دست و پنجه نرم کنند.

هم‌گروهی در سخت‌ترین گروه جام ملت‌های ۲۰۱۱ با تیم‌های کره‌شمالی، امارات و عراق کار ایران را برای ادامه کار سخت کرد اما عملکرد خیره‌کننده تیم قطبی در دور گروهی باعث شد بدبین‌ترین هواداران تیم ملی هم نیم‌نگاهی به قهرمانی این تیم داشته باشند.

عراق، قهرمان دوره قبل خیلی زود از ایران پیش افتاد اما با گل‌های غلامرضا رضایی و ایمان مبعلی نخستین سه امتیاز جام به حساب شاگردان قطبی واریز شد.

سپس نوبت کره‌شمالی و امارت بود که از زیر تیغ تیم ملی عبور کنند. تک گل کریم انصاریفرد در دیدار با کره‌شمالی و گل‌های آرش افشین، محمد نوری و ولید عباس (گل به خودی مدافع امارات) ایران را به عنوان مقتدرترین تیم و تنها تیمی که امتیازات کامل را کسب کرده است، راهی مرحله یک هشتم نهایی کرد.

تکراری مثل ایران و کره

ایران و کره همانند چهار سال پیش باز هم در این دوره باید برابر هم قرار می‌گرفتند. اختلافات داخلی تیم ایران تازه در حال رخ‌نمایی بود و کره‌جنوبی هم ترسی از رویارویی با تیمی که هر سه بازی قبلی خود را با پیروزی پشت سر گذاشته نداشت.

بر خلاف بازی‌های قبلی ایران و کره، تیم قطبی کاملا منفعل نشان می‌داد و نتوانست بیش از یکی دو موقعیت جدی روی دروازه کره‌جنوبی مدعی ایجاد کند. در نهایت هم قفل دروازه ایران در دقیقه ۱۰۶ باز شد تا قطبی هم تجربه تلخی روی نیمکت تیم ملی داشته باشد.

بروز اختلافات پس از بازگشت به ایران

سرمربی تیم ملی به ایران بازنگشت و به ژاپن رفت تا کار خود را در یک تیم باشگاهی آغاز کند که تمام فکر و ذکرش را در طول مسابقات جام ملت‌ها معطوف آن کرده بود.

مصاحبه‌های تند جواد نکونام و مسعود شجاعی علیه قطبی باعث شد اختلافات تیم ملی ایران سر باز کند.

دو دستگی تیم و تفاوت تفکرات بعضی از بازیکنان با افشین قطبی باعث شد بسیاری از کارشناسان، خوب بازی نکردن بازیکنان در دیدار برابر کره را دلیل این امر بدانند.

مسعود شجاعی، محمد نوری و جواد نکونام، سردمداران اعتراض به «آقای سرمربی» بودند. صحبت‌های بازیکنان نشان می‌داد که تیم ملی در قطر دچار دو دستگی شده و بسیاری از بازیکنان علاقه‌ای برای نتیجه گرفتن تیم قطبی نداشتند.

سکوت قطبی و فرار از گفتن واقعیت، تعدادی دیگر از کارشناسان را متقاعد کرد که این سرمربی تیم ملی بوده که هیچ انگیزه‌ای برای نتیجه گرفتن در آسیا نداشته و تنها سودای رسیدن به تیم جدیدش را در ذهن داشته است.

در آن جام، کره‌جنوبی علی رغم برتری برابر ایران، در ضربات پنالتی، بازی نیمه نهایی را به ژاپن واگذار کرد تا سامورایی‌ها با شکست استرالیا قهرمان سال ۲۰۱۱ جام ملت‌های آسیا لقب بگیرند. کانگوروها در نیمه‌نهایی ازبکستان را شش‌تایی کرده بودند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها