جام ملت‌ های آسیا ۱۹۹۶

تولد ققنوس از خاکستر فوتبال ایران

ایران در جام ملت‌ های آسیا سال ۲۰۰۰

پرستاره و خوابیده در باد موفقیت‌ های گذشته

ایران در حالی در جام‌ ملت‌ های آسیا ۲۰۰۰ لبنان شرکت کرد که حواشی فراوان پیرامون تیم پرستاره جلال طالبی باعث شد که این تیم خیلی زود از جام ملت‌ها حذف شود.
کد خبر: ۱۱۸۱۶۵۷
پرستاره و خوابیده در باد موفقیت‌ های گذشته

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، تیم‌ ملی ایران پس از تغییر نسل در جام ملت‌های ۱۹۹۶، درخشش در جام جهانی ۱۹۹۸ و قهرمانی در بازی‌های آسیایی ۱۹۹۸ قدرتمندترین تیم در آستانه جام ملت‌های ۲۰۰۰ لبنان محسوب می‌شد. با این حال هروقت که شرایط فوتبال ایران مساعد است، اتفاقی می‌افتد که اوضاع به هم بریزد.

ایران برای حضور قدرتمند در جام ملت‌های آسیا بازی‌های تدارکاتی خوبی با کشوهایی نظیر آمریکا و دانمارک برگزار کرد اما مرحوم منصور پورحیدری که در آن زمان سکان‌دار تیم‌ملی بود، به خاطر استقلال و بدون هماهنگی با صفایی‌فراهانی، رئیس وقت فدراسیون فوتبال عطای حضور روی نیمکت تیم‌ملی را به لقایش بخشید و به استقلال رفت.

پس از رفتن پورحیدری، دوباره جلال طالبی به عنوان سرمربی تیم‌ملی انتخاب شد تا ایران با ترکیبی مشابه جام جهانی ۹۸ راهی لبنان شود البته جلال طالبی درباره بازگشت دوباره‌اش به تیم‌ملی می‌گوید که تمایلی به مربی‌گری نداشته اما مجبور به قبول این کار شده است.

این دوره از رقابت‌های جام ملت‌ها با حضور ۱۲ تیم در ۳ گروه برگزار شد که در گروه A، ایران به همراه عراق، تایلند و لبنان میزبان حضور داشت، در گروه B، چین، کویت، اندونزی و کره‌جنوبی، در گروه C، ژاپن، عربستان، قطر و ازبکستان با هم هم‌گروه بودند.

در این دوره از جام ملت‌ها هم دو تیم برتر هر گروه به همراه دو تیم برتر سوم به مرحله یک چهارم نهایی صعود می‌کردند.

جلال طالبی برای حضور در جام ملت‌ها با ترکیب مهدی واعظی، مهدی مهدوی‌کیا، مهدی هاشمی‌ نسب، سهراب بختیاری‌زاده، کریم باقری، حامد کاویان‌پور، ستار همدانی، حمید استیلی، علی دایی، خداداد عزیزی، پرویز برومند، داود سیدعباسی، محمد نوازی، اسماعیل هلالی، وحید هاشمیان، علیرضا امامی‌فر، داریوش یزدانی، علی کریمی، بهروز رهبری‌فر، داود فنایی، مهرداد میناوند و محمدرضا مهدوی تیمش را راهی این رقابت‌ها کرد.

ایران در نخستین دیدار مرحله گروهی قدرتمند ظاهر شد و مقابل حدود ۵۲ هزار تماشاگر تیم میزبان، لبنان را با چهار گل شکست داد.

در این دیدار کریم باقری، حمید استیلی (دوبار) و علی دایی گل‌زنی کردند. با این حال در دیدار دوم، ایران عملکرد خوبی نداشت و مقابل تایلند با نتیجه یک بر یک متوقف شد.

تیم‌ملی در این دیدار در همان دقایق ابتدایی از تایلند عقب افتاد تا این که علی دایی در دقیقه ۷۳ موفق شد بازی را به تساوی بکشد.

شاگردان جلال طالبی در آخرین دیدار مرحله گروهی هم با نتیجه یک بر صفر عراق را شکست داد تا پس از ۱۵ سال طلسم نبردن این تیم را بشکند.

با این که ایران توانست عراق را شکست دهد اما عملکرد معمولی‌ای در این بازی داشت و تک گل ایران هم در دقیقه ۷۷ توسط علی دایی به ثمر رسید.

پس از پایان مرحله گروهی ایران و عراق به عنوان تیم‌های اول و دوم گروه A، چین و کویت به عنوان تیم‌های اول و دوم گروه B، ژاپن و عربستان به عنوان تیم‌های اول و دوم گروه C و کره‌جنوبی و قطر به عنوان دو تیم برتر سوم به مرحله یک چهارم نهایی جام ملت‌های صعود کردند.

شاگردان جلال طالبی در مرحله یک چهارم نهایی به مصاف کره‌جنوبی رفتند تا خاطره دیدار چهار سال پیش با این تیم زنده شود.

با این حال خاطرات چهار سال پیش در این بازی تکرار نشد. نیمه نخست بازی ایران و کره بدون رد و بدل شدن گلی به اتمام رسید تا دو تیم‌ خودشان را برای نیمه دوم آماده کنند.

در نیمه دوم کریم باقری در دقیقه ۷۱ با یک ضربه استثنایی از میانه میدان دروازه کره‌جنوبی را باز کرد تا ایران یک بر صفر پیش بیفتد. دقایق بازی به سرعت برای کره و به کندی برای ایران سپری شد تا این که دقیقه ۹۰ بازی فرا برسد.

در حالی که بازیکنان ایران خودشان را برای یک پیروزی دیگر مقابل کره آماده می‌کردند، علی دایی روی ارسال بازیکنان کره از روی نقطه کرنر، تصمیم گرفت که به صورت آکروباتیک توپ را از محوطه جریمه دور کند اما اشتباه بزرگی مرتکب شد و توپ مقابل پای کیم سانگ سیک قرار گرفت تا او دروازه پرویز برومند را باز کند و بازی به تساوی کشیده شود.

بازی به وقت‌های اضافه کشیده شد ولی کره‌ای‌ها که به بازی برگشته بودند توانستند در همان نیمه نخست وقت‌های اضافه دروازه ایران را روی یک ضد حمله باز کنند تا شاگردان جلال طالبی با گل طلایی از رقابت‌های جام ملت‌های آسیا کنار بروند. لی دونگ گوک، زننده گل دوم کره‌جنوبی در دقیقه ۹۹ بود.

در پایان این رقابت‌ها ژاپن با پیروزی یک بر صفر مقابل عربستان قهرمان جام ملت‌های ۲۰۰۰ شد و کره‌جنوبی به مقام سوم رسید.

یکی از موضوعاتی که پیرامون تیم‌ملی تحت هدایت جلال طالبی وجود داشت، حواشی فراوان آن بود. جلال طالبی درباره حواشی بازیکنان در جام ملت‌های لبنان می‌گوید: بعد از تساوی با تایلند، یکی از خبرنگاران اماراتی گفت که چندتا از بازیکنان ایران، ساعت چهار صبح به اشتباه به هتل خبرنگاران آمده بودند و پولی برای برگشتن به هتل نداشتند و ما برای آن‌ها تاکسی گرفتیم. من که دستم را بو نکرده بودم و همان بازیکنان را در بازی با تایلند در ترکیب گذاشتم. نمی‌دانستم که آن‌ها استراحت نکرده‌اند.

همچنین درباره این رقابت‌ها گفته می‌شود که خیلی از بازیکنان ایران که در باد موفقیت‌های گذشته خوابیده بودند، انگیزه‌ای برای ارائه بازی خوب نداشتند و از آن طرف به بازیکنان جوان‌تر هم میدان نمی‌دادند. در نهایت مجموع این حواشی باعث شد که تیم قدرتمند ایران در جام ملت‌های ۲۰۰۰ به راحتی از این رقابت‌ها حذف شود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها