در تاریخ جام ملت های آسیا گلزنان شهیر ایرانی همواره نقش پررنگی داشته اند و رکوردهای مختلفی را به نام خود زده اند.
کد خبر: ۱۱۸۰۶۳۷
داستان سلاطین ایرانی هت تریک تاریخ جام ملت های آسیا

به گزارش جام جم آنلاین ، آن از علی دایی که رکورد گلزنی تاریخ جام ملت های آسیا را در اختیار دارد و آن هم از جدول بازیکنانی که در این رقابت ها هت تریک کرده اند و ایرانی ها در آن نقش پررنگی دارند.

حسین کلانی

بازیکن اسبق پرسپولیس نخستین بازیکن ایرانی و اصلا نخستین بازیکنی در کل تاریخ آسیاست که در جام ملت های آسیا هت تریک کرده است. این اتفاق در جام ملت های 1972 افتاد و کلانی در دیدار با عراق هر سه گل ایران را به ثمر رساند.

علی جباری

او دومین بازیکن تاریخ جام ملت های آسیاست که هت تریک می کند، اتفاقی که در همان جام ملت های 1972 افتاد.

جباری در دیدار با تایلند در مرحله گروهی که با برتری سه بر دو ایران همراه بود هر سه گل ایران را زد.

غلامحسین مظلومی

سومین بازیکنی که در تاریخ جام ملت های آسیا هت تریک کرد باز هم یک ایرانی است، یک ایرانی به نام غلامحسین مظلومی. مرحوم مظلومی در دیدار مرحله گروهی با یمن در جام ملت های 1976 که با برتری هشت بر صفر ایران همراه بود سه گل از هشت گل ایران را به ثمر رساند.

بهتاش فریبا

جام ملت های 1980 فرارسید و چهارمین هت تریک تاریخ جام ملت های آسیا باز هم به نام یک ایرانی ثبت شد، بازیکنی به نام بهتاش فریبا. او در دیدار مرحله گروهی با بنگلادش چهار گل به ثمر رساند. به عبارتی او نخستین بازیکن تاریخ جام ملت هاست که در یک مسابقه چهار گل می زند.

علی دایی

پس از چهار گل بهتاش فریبا 16 سال طول کشید تا یک ایرانی دیگر آتش به پا کند. در این 16 سال بازیکنانی از کره جنوبی و چین موفق به هت تریک شدند تا بالاخره بازیکنان دیگری به غیر از ایرانی ها وارد جدول هت تریک کنندگان شوند.

در جام ملت های 1996 امارات و در دیدار تاریخی ایران و کره جنوبی در مرحله گروهی رقابت ها تیم تحت هدایت مایلی کهن شش بر دو کره را شکست داد تا سرمربی کره ای ها بر روی نیمکت اشک بریزد. علی دایی در آن دیدار چهار بار دروازه تیم مدعی قهرمانی را باز کرد.

علی کریمی

هشت سال پس از گل های تاریخی علی دایی به کره جنوبی اینبار علی کریمی مقابل کره جنوبی هت تریک کرد. او در دیدار ایران و کره جنوبی در یک چهارم نهایی که با برتری چهار بر سه ایران همراه بود سه گل زد. از هت تریک علی کریمی در جام ملت های 2004 تاکنون دیگر هیچ بازیکنی از ایران موفق به هت تریک نشده است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها