یوهان کرویف پس از سال‌ها حضور در آژاکس با پیراهن تیم رقیب یعنی فاینورد برابر باشگاه سابقش ظاهر شد و شکست ۸ بر ۲ را تجربه کرد.
کد خبر: ۱۱۷۵۰۵۷
ستاره فوتبالی که برای رقیب بازی کرد و شکست خورد

به گزارش جام جم آنلاین از ایسنا، دوران ورزشی یوهان کرویف پس از پنج فصل حضور در بارسلونا وارد نوسان عجیبی شد. او پیش از این به خاطر بازی نکردن برای تیم ملی هلند در جام جهانی ۱۹۷۸ آرژانتین توجه همه را به خود جلب کرده بود. بازیکن هلندی برای صعود به مرحله نهایی این رقابت‌ها به تیم ملی کمک کرده بود.

کرویف از فوتبال خداحافظی کرد اما کمی بعد با تیم لس آنجلس آزتک قرارداد امضا کرد. سپس با پیراهن واشینگتون دیپلمات به میدان رفت و در حالی برای لوانته بازی کرد که در دسته دو حضور داشت. کرویف در یک تورنمت دوستانه به همراه میلان شرکت کرد که برایش گران تمام شد. او به شدت آسیب دید. به نظر می‌رسید دیگر دوران بازی‌اش به پایان رسیده است.

با این حال بهبود یافت و در حالی که ۳۵ ساله بود به آژاکس بازگشت. او هم بازیکن بود و هم مربی. کرویف در وضعیت خوبی قرار داشت و در نخستین بازی‌اش برابر هارلم گلزنی کرد. هافبک هلندی شرایط را برای قهرمانی تیمش در لیگ فراهم کرد. فصل بعد هم عملکرد خوبی از خود نشان داد و آژاکس دوباره قهرمان شد. در آن سال‌ها خاص‌ترین گلش را به ثمر رساند. او برای ضربه پنالتی از روش ریک کوپنز بهره برد. کرویف به جای این که ضربه مستقیم بزند خیلی آرام به توپ ضربه زد تا یاسپر اولسن آن را دریافت کند. زمانی که هم تیمی‌اش توپ را در اختیار گرفت دوباره آن را به کرویف بازگرداند تا ستاره هلندی دروازه را به راحتی باز کند. یک گل فوق العاده به ثمر رسید.

پس از پایان یافت فصل دوم کرویف اطمینان داشت مسئولان آژاکس پیشنهاد جدیدی برای تمدید قرارداد می‌دهند اما باشگاه او را ناامید کرد و پیشنهاد نداد. کرویف عصبانی شد و یک تصمیم عجیب گرفت. او پیشنهاد فاینورد، رقیب قدیمی آژاکس را پذیرفت.

فاینورد ۱۰ سال زیر سایه آژاکس بود که یکی از دلایل آن حضور کرویف بود. فاینورد نخستین تیم هلندی بود که توانست قهرمان اروپا شود.

این اتفاق در سال ۱۹۶۹ با شکست سلتیک در فینال رخ داد. در آن زمان فوتبال هلند دوران درخشانی را سپری می‌کرد و فوتبال برتری را به نمایش می‌گذاشت.

با این حال آژاکس کرویف با سه قهرمانی پیاپی در دهه ۷۰ تاریخ سازی کرد و خیلی زود جای فاینورد را گرفت. به همین خاطر تصمیم کریوف یعنی امضا با تیم رقیب سر و صدای زیادی به پا کرد و همه این انتخاب را نوعی شکست می‌دانستند.

نخستین تقابل آژاکس و فاینورد پس از امضای قرارداد کرویف فرا رسید. آژاکس با نتیجه ۸ بر ۲ رقیب قدیمی‌اش را شکست داد.

تصور می‌شد این بدترین ضربه دوران ورزشی بازیکن هلندی باشد. با این حال فاینورد پس از این شکست تلخ جان دوباره گرفت و توانست فاتح لیگ شود.

این تیم با بهره گیری از رود گولیت جوان و کرویف با تجربه توانست دوگانه را در آن سال به دست آورد. کرویف این چنین پاسخ کسانی را داد که نخواستند او قراردادش را با آژاکس تمدید کند.

پس از تغییر مدیریت در این باشگاه کرویف دوباره به تیم محبوبش بازگشت. او این بار به عنوان مربی در این تیم حضور داشت که توانست فاتح جام برندگان شود.

فوتبالی که آژاکس با کرویف بازی می‌کرد از چشمان نونیوس (مدیر وقت بارسلونا) پنهان نماند و او با سرمربی هلندی قرارداد امضا کرد تا هدایت بارسلونا را بر عهده بگیرد. این اتفاق تاریخ باشگاه کاتالانی را عوض کرد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها