تقابل پرسپولیس و استقلال در توئیتر

بزن بریم دربی

روز پنج شنبه و از ساعت 18:30 باز هم شاهد آغاز یک دربی هیجان انگیز دیگر خواهیم بود.
کد خبر: ۱۱۶۶۱۶۸
رکوردداران گلزنی در دربی

به گزارش جام جم آنلاین ، هنوز نمی دانیم این دربی شماره 87 است یا 88 اما خوب می دانیم در تاریخ 50 ساله دیدارهای پرسپولیس و استقلال چه کسانی بیشتر از بقیه گلزنی کرده اند.

پیش از این در مطلبی به بازیکنانی اشاره کرده بودیم که با پیراهن هر دو باشگاه سابقه گلزنی در دربی را دارند. اینبار بهترین گلزنان تاریخ دربی را مرور می کنیم.

برخی از گلزنان دربی کاملا فراموش شده اند و امروز اسمی از آنها نیست ، مگر اینکه یک دربی مانند دربی روز پنج شنبه در پیش باشد و رسانه ها بخواهند مو به مو تاریخ دربی را مرور و احیانا به نام این گلزنان فراموش شده برخورد کنند.

اما برخی دیگر از گلزنان بنا به دلایل متعددی نام ماندگاری در همه دربی ها پیدا کرده اند.

آقای گل دیرینه

صفر ایرانپاک رکورددار بیشترین گل زده در دربی است و هنوز هم آقای گل تاریخ 50 ساله این مسابقه دیدنی وهیجان انگیز به شمار می رود. گل های او در دربی های هفتم ، هشتم ، نهم، پانزدهم، شانزدهم و بیست و یکم به ثمر رسید. در مجموع این شش دربی ایرانپاک هفت گل زد. آخرین گل او در دربی به سال 56 و جام تخت جمشید برمی گردد. 41 سال گذشته و هنوز کسی موفق نشده رکورد او را تکرار کند. این بازیکن اسبق پرسپولیس در سال 87 در کشور سوئد به دلیل شدت گرفتن سرطان ریه اش در گذشت.

مرد شماره دو گلزنان

حسین کلانی، نفر دوم رکوردداران گلزنی در دربی است تا جدول گلزنان تاریخ دربی باز هم شاهد حضور یک پرسپولیسی دیگر باشد. کلانی گلزنی های خود در بزرگ ترین دیدار فوتبال باشگاهی ایران را از سال 49 شروع کرد، یعنی 49 سال پیش و یک سال پس از برگزاری نخستین دربی تاریخ. در آن دیدار دوستانه که کلانی یک گل زد پرسپولیس سه بر دو باخت.

دربی های ششم، هشتم و دوازدهم هم او گلزنی کرد تا در مجموع شش گل به استقلال زده باشد.

سه استقلالی در رتبه سوم

غلامحسین مظلومی و علی جباری دو استقلالی هستند که هر کدام با 5 گل رتبه سوم رکوردداران گلزنی در دربی را در اختیار دارند.

مهدی هاشمی نسب نیز در رتبه سوم قرار دارد.

چهار گله های تاریخ دربی

همایون بهزادی از پرسپولیس و فرهاد مجیدی و مجتبی جباری هر دو از استقلال هر کدام چهار گل زده اند و از دیگر رکوردداران دربی هستند.

در این میان همایون بهزادی نخستین هت تریک تاریخ دربی را رقم زد. او در دربی شماره 12 که با برتری تاریخی شش بر صفر سرخ ها همراه بود سه گل زد. مرحوم بهزادی در دربی شماره 13 آخرین گل خود را به ثمر رساند.

فرهاد مجیدی چهره بسیار محبوب آبی ها نیز دیگر چهار گله دربی است. فرهاد کار خود را برای گلزنی از دربی شماره 67، 68 ، 69 پشت سر هم گل زد. در دربی شماره 71 برای آخرین بار موفق به گلزنی در دربی شد.

مجتبی جباری که تنها بازیکنی در میان رکوردداران دربی است که هنوز از فوتبال خداحافظی نکرده نیز در دربی های شماره 66، 71 و 73 گلزنی کرده است. در آخرین دربی دو بار پایش به گلزنی باز شد. شماره هشت آبی ها امید داشت در دربی 86 هم به میدان برود اما اخیرا با بی مهری از این باشگاه رانده شده است تا در آستانه خداحافظی قرار داشته باشد.

دیگر نکات

مهدی هاشمی نسب، شاهرخ بیانی و غلامرضا فتح آبادی سه بازیکنی هستند که با پیراهن هر دو باشگاه موفق به گلزنی شده اند.

علی سامره سریع ترین گل دربی را زده (دربی 53 و در ثانیه 48) و اسماعیل شریفات نیز دیرترین گل دربی را ثبت کرده است (دقیقه 107 در دربی 73)

ایمون زاید مهاجم سابق و ایرلندی پرسپولیس نیز سریع ترین هت تریک تاریخ دربی تهران را به نام خود ثبت کرده است. او در سال 90 در 9 دقیقه سه گل به استقلال زد.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۱ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها