وقایع نگاری به یادماندنی ترین جام ملت های 25 سال اخیر

روزی که مسیر اسطوره شدن جوانان ترکه ای آغاز شد

تیم ملی فوتبال ایران در مسیر آماده سازی برای جام ملت های امارات قرار دارد. آخرین باری که امارات میزبان جام ملت‌های آسیا بود خاطرات بسیار شیرینی برای فوتبال ایران رقم خورد.
کد خبر: ۱۱۶۴۰۹۹
روزی که مسیر اسطوره شدن جوانان ترکه ای آغاز شد

به گزارش جام جم آنلاین ، 22 سال پیش تیم ملی فوتبال ایران با ترکیبی که برخی از آنها به اسطوره های فوتبال ایران تبدیل شدند به جام ملت های 1996 امارات متحده عربی اعزام شد. جام ملت های 1996 امارات فصل جدیدی در تاریخ فوتبال ایران است. پس از این رقابت ها ستاره های فوتبال ایران دو برابر شدند، اسطوره های بعدی شکل گرفتند، بهترین نسل تاریخ فوتبال ایران معرفی شد و تلاش برای صعود به دومین جام جهانی استارت خورد.

22 سال پیش ستاره های بهترین نسل تاریخ فوتبال ایران جوانانی ترکه ای و لاغراندام بودند. 22 سال پیش این ستاره ها می توانستند به عنوان بهترین نسل تاریخ فوتبال ایران قهرمانی را جشن بگیرند اما هرگز چنین نشد تا این اتفاق یکی از بزرگ ترین حسرت های تاریخی فوتبال ایران باشد.

***

در سال 1996 کشور امارات متحده عربی میزبانی جام ملت های آسیا را بر عهده داشت. این دوره چهاردهمین دوره جام ملت های آسیا محسوب می شد. دو شهر ابوظبی و دبی میزبانی را بر عهده داشتند. 12 تیم دراین رقابت ها با یکدیگر رقابت کردند.

تنها تیمی که به صورت مستقیم به این رقابت ها صعود کرد تیم ملی فوتبال ژاپن بود چرا که عنوان قهرمانی دوره قبل را بر عهده داشتند.

تیم ملی فوتبال ایران با هدایت محمد مایلی کهن در گروه دوم جام ملت های 96 امارات با تیم های عربستان، عراق و تایلند همگروه شد. ایران به عراق باخت اما تایلند و عربستان را برد. دیدار با عربستان بیشتر از همه به یاد ماند. در آن دیدار شاگردان مایلی کهن سه بر صفر این تیم را شکست دادند. گلهای بازی را دایی، خداداد عزیزی و کریم باقری زدند. از همان مرحله گروهی بود که دایی، باقری و عزیزی مسیر طولانی اسطوره شدن را آغاز کردند.

***

ایران به یک چهارم نهایی رسید. با سر بانداژ شده علی دایی و با دریبل های خداداد عزیزی. این زوج طلایی به سرعت محبوبیت بسیار زیادی به دست آوردند. یکی گل می زد و یکی پاس گل می داد. این زوج محبوب و موفق در فوتبال ایران حداقل تا امروز هرگز تکرار نشدند.

شاگردان محمد مایلی کهن پس از صعود از مرحله مقدماتی به یک چهارم نهایی رسیدند. جایی که باید مقابل کره جنوبی یکی از مدعیان قهرمانی جام ملت ها قرار می گرفتند. یک جوان 26 ساله لاغر و قد بلند اردبیلی به نام علی دایی و یک جوان 24 ساله چشم بادامی مشهدی به نام خداداد عزیزی باعث شدند این مسابقه برای همیشه در تاریخ فوتبال ایران ماندگار شود...

***

ایران و کره جنوبی در تاریخ 16 دسامبر سال 1996 در دبی به مصاف هم رفتند. مایش درخشان تیم ملی در بازی قبلی مقابل عربستان همه ایرانی ها را به شکست کره جنوبی امیدوار کرده بود. بازی با سوت جمال شریف سوری در ورزشگاه آل مکتوم آغاز شد و کیم دو هون در دقیقه ۱۱ دروازه نکیسا را گشود. کریم باقری در دقیقه ۳۰ این گل را جواب داد و ۴ دقیقه بعد تائه یونگ شین کره جنوبی را ۲-۱ پیش انداخت. در اوایل نیمه دوم خداداد عزیزی بازی را به تساوی ۲-۲ کشاند و فقط ۴ دقیق بعد آتش بازی علی دایی شروع شد! او در دقایق ۵۵ و ۶۶ دو گل زد تا تیم ملی ۴-۲ پیش بیافتد. اما این پایان کار نبود و دو گل دیگر از دایی در ۱۰ دقیقه پایانی که دومی پنالتی بود، کره جنوبی را ۶ تایی کرد. ۴ گل از دایی و درخشش به یاد ماندنی خداداد که ۴ گل ایران را ساخت، یک نتیجه تاریخی و رویایی را برای تیم ملی رقم زدند. چهره پارک جونگ هوان سرمربی کره بود که لحظه ای بعد از گل ششم دوربین روی چهره او زوم شد؛پارک داشت اشک می ریخت یا چهره او شبیه انسان های ماتم زده بود که آماده اشک ریختن بود. چهره پارک جونگ هوان سرمربی کره جنوبی و اشک های او از تصاویر به یاد ماندنی جام ملت های ۱۹۹۶ شد. شاید کمتر کسی فکر می‌کرد، بازی تیم‌های ملی فوتبال ایران و کره جنوبی در مرحله یک‌چهارم نهایی مسابقات فوتبال جام ملت‌های ۹۶ آسیا در تاریخ ۱۶ دسامبر ۱۹۹۶ (۲۶ آذر ۱۳۷۵) به دیداری تاریخی تبدیل شود.

***

توطئه بود؟ نمی توان نامش را توطئه گذاشت اما به هر حال دست هایی در کار بود تا اتفاقی غیر معمول در جام ملت های آسیا بیفتد.

معمولا سیستم حاکم بر تورنمنت های فوتبالی به اینگونه است که وقتی تیم ملی فوتبال کشوری در مرحله مقدماتی با تیمی روبرو شود دیگر با آن تیم مسابقه ندارد مگر اینکه در فینال به هم بخورند. اما اماراتی از ترس روبرو شدن با ایران کاری کردند تا در نیمه نهایی به تیمی غیر از ایران بخورند. نتیجه اش این شد که تیم ایران دوباره مقابل عربستان قرار گرفت. آن هم در مرحله نیمه نهایی و آن هم در حالی که همین تیم در گروه مقدماتی با سه گل مقابل ایران تحقیر شده بود.

این دیدار با خاطراتی تلخ همراه است. داوری یک طرفه به سود عربستان سعودی و گل صحیح خداداد عزیزی که مردود اعلام شد.

کار به ضربات پنالتی کشید، همان جایی که تصویر علی دایی پس از ناکامی در زدن پنالتی در حالی که دست هایش را روی سرش گرفته برای همیشه در ذهن فوتبالدوستان ماند. ایران در ضربات پنالتی باخت تا ناباورانه به رده بندی برود، جایی که کویت حریف ایران بود. این دیدار هم در اذهان ماند. گل پس کله علی دایی که یکی از خطرناک ترین گل های تاریخ فوتبال ایران بود در این مسابقه به ثمر رسید. کار به ضربات پنالتی کشید و اینبار تیم ملی فوتبال ایران با شکست حریف پیروز میدان شد و به عنوان سومی جام ملت ها رسید.

در پایان آن رقابت ها علی دایی برترین گلزن تورنمنت شد و خداداد عزیزی برترین بازیکن. عنوان بهترین دروازه بان هم به محمد الدعایه رسید. جایزه اخلاق هم به تیم ملی فوتبال ایران تعلق گرفت.

تیم منتخب جام ملت های آسیا:

محمد الدعایه (عربستان)، عبدالله زبرماوی، (عربستان)، یوسف صالح (امارات متحده عربی)، مهرداد میناوند (ایران) ، محمد علی (امارات متحده عربی)، خالد التیماوی (عربستان)، بخیت سعد (امارات متحده عربی)، خداداد عزیزی(ایران) ، جاسم الهویدی (کویت)، علی دایی (ایران)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها