جدول مدال آوران بازی های آسیایی 2018 ؛

این فاصله دیگر جبران شدنی نیست

بانوان ایرانی در بازی‌های آسیایی جاکارتا خوش درخشیدند؛

مدالم برای تو

از بازی‌های آسیایی 2010 گوانگجو تاکنون که هشت سال گذشته، ورزشکاران زن کاروان ایران نقش بسیار زیادی در ارتقای جایگاه کشورمان در جدول مدال‌آوران بازی‌های آسیایی پیدا داشته‌اند.
کد خبر: ۱۱۶۱۶۷۶
مدالم برای تو

به گزارش جام جم آنلاین ، باید پرونده گله‌گذاری را ببندیم. به این فکر نکنیم چند ورزشکار و چند تیم بانوان دیگر می‌توانستند راهی بازی‌های آسیایی جاکارتا شوند اما نشدند. به وقتش درباره آنها صحبت می‌کنیم. اکنون زمانی برای صحبت درباره قهرمانی‌ها، اشک‌ها و لبخندهای دختران و بانوان ورزشکار ایرانی در بازی‌های آسیایی جاکارتاست. اکنون وقت آن است که از مدال‌های خوش‌رنگ آنها صحبت کنیم و بگوییم چقدر زحمت و مرارت کشیدند تا به قله ورزش آسیا برسند. باید بگوییم که این دختران و بانوان قهرمان چه احساسی پس از قهرمانی داشتند و مدال‌های خوش‌رنگ خود را به چه کسانی اهدا کردند.

سلحشوری مرجان

این دختر ایرانی فامیلی جالبی دارد؛ جالب از این لحاظ که خوراک مطبوعات برای ساختن تیترهای قشنگ است. مرجان سلحشوری در رشته پومسه که زیرمجموعه تکواندو است مدال نقره گرفت تا نخستین مدال‌آور کاروان ایران در بازی‌های آسیایی جاکارتا باشد. او مدال خود را در روز نخست رقابت‌ها دریافت کرد. فردای آن روز یکی از روزنامه‌های ورزشی تیتر زد: «سلحشوری مرجان! این دختر سلحشور مدال خود را به شهید گیتی‌نما اهدا کرد.» نکته بسیار جالب این است که این شهید عظیم‌الشان خود مربی ورزش‌های رزمی بوده است. سلحشوری از آنجا که هم نخستین مدال‌آور ایران بود و هم مدالش را به یک شهید اهدا کرد بسرعت نامش بر سر زبان‌ها افتاد.

برنزی برای والدین

ناهید کیانی از معدود تکواندوکاران دختر ایرانی است که در تاریخ ورزش ایران از بازی‌های آسیایی مدال می‌گیرد اما با این حال راضی نیست چرا که برای طلا به اندونزی رفته بود. با این حال ناهید کیانی مدال برنز را به پدر و مادرش اهدا کرد؛ کاری که ورزشکاران دیگری از ایران پس از دریافت مدال انجام داده بودند.

مدالی از میان آب‌ها

همه چیز در ظاهر قشنگ و شیرین است، چیزی که در مورد ورزش قایقرانی صدق می‌کند. شگفت‌آور آن که بسیاری فکر می‌کنند ورزش قایقرانی خیلی راحت است؛ یک پارو برمی‌داری و می‌زنی به دل آب. اما وقتی در جزئیات دقیق شویم متوجه می‌شوید که پوست کف دست قایقرانان حرفه‌ای چطور کنده می‌شود و خود پارو زدن و راندن قایق چقدر سخت و طاقت‌فرساست. اما با وجود همه این سختی‌ها دختران قایقران ایرانی از بازی‌های آسیایی جاکارتا سربلند بیرون آمدند. آنها، هم نقره تیمی گرفتند هم برنز تیمی. نازنین ملایی، نازنین رحمانی، مریم امیدی، مریم کرمی، پریسا احمدی و مهسا جاور؛ این دختران افتخارآفرین مدال‌های نقره و برنز را در رشته روئینگ از آب‌ صید کردند. نازنین رحمانی، یکی از قایقرانان پس از دریافت مدال به خبرنگاری گفت که این مدال را به پدر و مادر گلش تقدیم می‌کند. مهسا جاور، دیگر قایقران باتجربه تیم ملی ایران هم پس از دریافت مدال برای همیشه از ورزش قهرمانی خداحافظی کرد.

جالب است بدانید مهسا جاور و همسرش در بازی‌های آسیایی از خود رکورد جالبی به جای گذاشتند. همسر مهسا جاور کسی نیست جز محسن محمدسیفی ووشوکار تیم ملی ایران که موفق به کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی شد. در واقع این زوج ورزشی تنها زن و شوهری در کاروان ورزشی ایران هستند که هر دو مدال گرفتند. البته به غیر از این دو زوج دیگری در کاروان ایران نداریم. محمدسیفی پس از دریافت مدال طلا آن را به خانواده و بخصوص «همسرش» تقدیم کرده بود.

باز هم مدال، باز هم مه‌لقا

مه‌لقا جام‌بزرگ یکی از معتبرترین نام‌های ورزش تیراندازی ایران است. دختری که کوهی از افتخارات در میادین داخلی و خارجی دارد و به المپیک هم رفته برای کسب مدال طلای بازی‌های آسیایی جاکارتا بسیار برنامه‌ریزی کرده بود اما در نهایت به برنز بسنده کرد. مه‌لقا اما قدر برنز خود را می‌داند و آن را بسیار باارزش تلقی می‌کند.

حماسه یعنی کبدی!

فکرش را بکنید که در آستانه شکست قرار دارید، آن هم مقابل بهترین تیم جهان، اما ناگهان ورق برگردد و با همت، انگیزه و فداکاری حریف را شکست دهید و قهرمان ‌شوید.

این اتفاق حماسی برای تیم ملی کبدی بانوان در بازی‌های آسیایی جاکارتا افتاد. آنها در حالی که عقب بودند بازی را واگذار نکردند و برای نخستین‌بار قهرمانی در آسیا را جشن گرفتند. چه شگفت‌انگیز بود این مدال طلا. راحله نادری، فریده ظریف‌دوست، زهرا عباسی، رویا داوودیان، سمیرا عطاریان، محبوبه سنچولی، فاطمه کریمی، آزاده سعیدی، زهرا کریمی، غزاله خلج، صدیقه جعفری و سعیده جعفری این دختران حماسه‌ساز بودند.

دختران حماسه ساز کبدی ورزش ایران پس از این پیروزی تاریخی هر‌کدام از احساسات خود گفتند. یکی گفت به رویایش رسیده و دیگری گفت فقط برای همین قهرمانی به اندونزی آمده بود. ظریف دوست هم گفت برای این قهرمانی اتحادی عجیب بین همه وجود داشت.

زهرا عباسی نیز تاکید کرد وقتی نتیجه را از هند عقب بودند اطمینان داشته این فاصله امتیازی جبران می شود و در نهایت به قهرمانی ایران در بازی‌های آسیایی می رسد. برخی از بازیکنان نظیر آزاده سعیدی، زهرا کریمی، غزاله خلج و صدیقه جعفری این مدال را به خانواده‌های خود تقدیم

کردند.

زهرا + خواهران افسانه‌ای

از ووشو با توجه به حضور خواهران افسانه‌ای شهربانو و الهه منصوریان انتظار مدال طلا می‌رفت اما مدال نقره این دو خواهر به همان اندازه طلا شیرین، دوست‌داشتنی و تحسین‌برانگیز بود. دو خواهر که البته سهیلا (خواهر کوچک‌تر) را با خودشان نداشتند به‌دلیل از دست رفتن مدال طلا اشک ریختند اما شهربانو کمی بیشتر.

پیش از خواهران منصوریان، زهرا کیانی 19 ساله هم موفق به کسب مدال نقره شده بود. او مدالش را به خانواده و بخصوص پدر و مادرش اهدا کرد.

دست پر دختران کاراته

تیم ملی کاراته ایران در بازی های آسیایی جاکارتا هشت مدال رنگارنگ به دست آورد که از این تعداد مدال چهار تایش را بانوان به دست آوردند. طراوت خاکسار و رزیتا علیپور موفق به کسب مدال نقره شدند و پگاه زنگنه و حمیده عباسعلی که اتفاقا هر دو برای مدال طلا آمده بودند مدال برنز را گرفتند.

از بین این دخترها پگاه تاکید کرد که مدال را به خانواده اش اهدا می کند.

*در تیراندازی با کمان و پنچاک سیلات نیز به ترتیب فرشته قربانی و تهمینه کربلایی صاحب مدال برنز شدند. در کانوپولو نیز تیم ملی بانوان با شکست سنگاپور قهرمان شد اما از آنجایی که این رقابت ها به صورت آزمایشی در حاشیه رقابت هاست مدال آن در جدول محاسبه نشد.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها