بازی های آسیایی جاکارتا از امروز آغاز شد و تیم ملی کبدی بانوان ایران به عنوان نخستین ورزش تیمی بانوان ایران در بازی های آسیایی مقابل تیم کره جنوبی به میدان رفت.
کد خبر: ۱۱۵۹۹۸۶
بازی های آسیایی جاکارتا / «کبدی» بانوان با قدرت آغاز کرد (تصاویر)

به گزارش جام جم آنلاین ، تیم ملی کبدی بانوان کشورمان در اولین دیدار خود در بازی‌های آسیایی 2018 اندونزی با نتیجه 46 بر 20 کره جنوبی را شکست داد. تیم ملی کبدی بانوان کشورمان فردا در دومین دیدار خود در دور مقدماتی بازی‌های آسیایی از ساعت 11:30 به وقت محلی به مصاف بنگلادش خواهند رفت.

کبدی بازان بانوی ایرانی در دوره گذشته بازی های آسیایی مدال نقره را به دست آوردند و این دوره نیز یکی از مدعیان اصلی قهرمانی به شمار می رود.

اما شاید بسیاری از ورزش دوستان ایرانی با ورزش «کبدی» آشنا نباشند. کبدی شباهت زیادی با همان بازی سنتی «زو» دارد.

مهاجمان دو تیم در حالی که به‌طور مرتب کلمه «کبدی کبدی» را تکرار می‌کنند با انجام حرکات حمله و دفاع و جابه جایی سعی می‌کنند با لمس یا گرفتن یار تیم مقابل بتوانند به بالاترین امتیاز دست یابند. تعویض در این بازی محدودیت ندارد. در صورت تساوی دو تیم در وقت قانونی، پنج حمله از سوی دو تیم انجام می‌شود و اگر باز هم مساوی شدند، حمله یک به یک پیگیری می‌شود.

در طول بازی باید کلمه کبدی با صدای بلند و واضح از سوی بازیکن مهاجم تکرار شود. به‌طوری‌که قطع کردن کلمه (کبدی کبدی) یا نفس‌گیری در بازی به معنی قطع کردن محسوب می‌شود و مهاجم باید تا زمان برگشت به زمین خود آن را بگوید. نحوه کسب امتیاز هم بدین صورت است که اگر مهاجم با حریف یا حریف با مهاجم تماس پیدا کند و مهاجم به زمین خود برگردد، امتیاز کسب می‌شود؛ ولی اگر حریفان مهاجم را نگه دارند و در زمین خود متوقف کنند و اجازه رسیدن مهاجم به زمین خودش را ندهند مهاجم یک امتیاز از دست می‌دهد.

بازی کبدی دارای خطوطی در زمین و قوانینی خاص است که در طول بازی باید رعایت شود. تیم‌ها به نوبت «مهاجم» را در طول خط مانع نیمه زمین ارسال نموده و تیمی که بیشترین امتیاز را در پایان بازی بدست آورده باشد برنده اعلام می‌شود. لازمه این ورزش واکنش سریع، ظرفیت ایده‌آل مربوط به جهاز تنفسی، هماهنگی عضلات و قابلیت بازتابی بازیکنان می‌باشد.

ورزش کبدی اصالتاً یک رشته ایرانی الاصل می‌باشد و در بازی‌های المپیک سال ۱۹۳۶ به عنوان یک رشته نمایشی در المپیک برلین به نمایش درآمد. همچنین رشته کبدی در بازی‌های آسیایی چین ۱۹۹۰ گنجانده شد و از همان زمان به عنوان یکی از رشته‌های رسمی بازی‌های آسیایی در برنامه بازی‌ها وجود داشته‌است.

تصاویری از دیدار تیم ملی کبدی بانوان ایران با کره جنوبی:

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها