امروز پرونده بیست و یکمین دوره رقابت های جام جهانی فوتبال با برگزاری فینال و معرفی قهرمان رقابت ها بسته می‌شود.
کد خبر: ۱۱۵۳۴۱۶
فرانسه-کرواسی؛ فینال شطرنجی

به گزارش جام جم آنلاین ، خروس ها (لقب تیم فرانسه) امروز مقابل شطرنج پوشان (کرواسی) از ساعت 19:30 امروز (یکشنبه) در ورزشگاه لوژنیکی به قضاوت نستور پیتانای آرژانتینی به مصاف هم می‌روند.

تا به امروز برزیل (5 قهرمانی)، ایتالیا و آلمان (4 قهرمانی)، آرژانتین و اروگوئه (2 قهرمانی) و فرانسه، انگلیس و اسپانیا هر کدام یک بار جام قهرمانی را بالای سر برده‌ و تاریخ ساز شده‌اند. با این حساب شطرنجی‌پوشان کرواسی در صورت قهرمانی به این فهرست منحصر بفرد از بزرگان دنیای فوتبال خواهند پیوست و با قهرمانی فرانسه، خروس‌ها همچون آرژانتین و اروگوئه دو ستاره‌ای خواهند شد.

تا امروز تیم‌های اروپایی 28 بار به فینال رسیده‌اند که 12 بار عنوان قهرمانی به تیمی از قاره سبز رسیده است. از سوی دیگر تیم‌های آمریکای جنوبی (کنمبول) 14 بار فینالیست شده‌اند و 9 بار توانسته‌اند جام قهرمانی را بالای سر ببرند.

پرگل‌ترین فینال تاریخ جام جهانی به سال 1958 بازمی‌گردد که در آن برزیل موفق شد با نتیجه 5 بر 2 سوئد میزبان را شکست دهد. این در حالی است که فینال‌های دو دوره اخیر (2010 و 2014) با پیروزی یک بر صفر به سرانجام رسید.

راه‌های رسیدن به فینال

فرانسه در راه رسیدن به بازی نهایی در گروه سوم ابتدا با اولین گل تایید شده توسط سیستم ویدئویی در تاریخ جام، 2 بر یک استرالیا را برد، سپس یک بر صفر از سد پرو گذشت و در بازی آخر تنها تساوی بدون گل جام را مقابل دانمارک رقم زد تا 2 تیم با یک امتیاز مصلحتی صعود کنند. جالب اینکه تنها تساوی بدون گل جام، اولین صفر - صفر تاریخ حضور دانمارک در جام‌جهانی هم بود! فرانسه در دیدنی‌ترین بازی جام، جدال مرحله یک‎هشتم‌نهایی را با نتیجه پرگل 4 بر 3 از آرژانتین برد و در بازی بعدی با کمک دفع استثنایی یوریس و اشتباه موسلرا، سنگربان رقیب، 2 بر صفر از سد اروگوئه گذشت. در جمع 4 تیم برتر هم فرانسه موفق عمل کرد و با سومین گل یکی از مدافعانش (این بار اومتیتی) بلژیگ را شکست داد و برای اولین بار از سال 2006 به فینال رسید.

از سوی دیگر، وقتی کرواسی راهش را با برتری 2 بر صفر مقابل نیجریه در اولین دور بازی‌های گروه چهارم شروع کرد، کسی تصور نمی‌کرد تا پایان راه در جام بماند؛ حتی وقتی آرژانتین مسی را 3 بر صفر خرد کرد. کرواسی برای تبدیل شدن به یکی از 3 تیم برنده هر 3 بازی مرحله گروهی در بازی آخر 2 بر یک ایسلند را برد و برای ماراتن آماده شد. 2 پیروزی در ضربات پنالتی مقابل دانمارک و روسیه میزبان و برتری در پایان 120 دقیقه بازی با انگلیس، شاگردان دالیچ را وارد کتاب رکوردها کرد.

*در صورت قهرمانی فرانسه، دیدیه دشان پس از بکن‌باوئر به دومین برنده جام‌جهانی در هر 2 کسوت مربی و بازیکن تبدیل می‌شود.

*کرواسی در صورت قهرمانی، اولین فتح یک تیم اروپای شرقی را در جام‌جهانی رقم می‌زند؛ آن هم در اولین جام میزبانی شده توسط کشورهای این منطقه.

*کرواسی با 4 میلیون جمعیت، تنها 27 سال قدمت دارد و در صورت بردن فرانسه صاحب عنوان کم‌قدمت‌ترین و کم‌جمعیت‌ترین کشور قهرمان جهان می‌شود.

* در جریان اولین و تاکنون آخرین قهرمانی فرانسه در جام‌جهانی، 3 مدافع این تیم در جریان جام 1998 گل زدند؛ درست مانند این دوره که واران، اومتیتی و پاوارد از جمع مدافعان، خروس‌ها را به گل رساندند.

*کرواسی در صورت قهرمانی پس از برزیل 2002 به اولین فاتح برنده تمام بازی‌هایش در جام‌ تبدیل می‌شود؛ با این تفاوت که در 3 بازی‌اش در مرحله حذفی در جریان 120 دقیقه و پنالتی به برتری رسید.

*هر اتفاقی رخ دهد، اروپا برای چهارمین دوره پیاپی یک قهرمان جهان را معرفی می‌کند.

*در صورت کشیده شدن بازی به وقت اضافی، کرواسی به تنها تیم تاریخ جام‌جهانی تبدیل می‌شود که تمام بازی‌های حذفی‌اش در وقت اضافه یا ضربات پنالتی به پایان رسیده است. اگر بازی به ضربات پنالتی کشیده شود، تیم شرقی یگانه تیمی می‌شود که در یک دوره جام‌جهانی 3 بار در ضیافت پنالتی‌ها شرکت می‌کند.

*کرواسی می‌تواند نهمین تیم وارد شده به لیست قهرمانان جهان باشد.

*در 2 دهه اخیر هیچ تیمی به اندازه فرانسه به فینال جام‌جهانی نرسیده است؛ آن‌ها دراین مدت 3 بار به بازی نهایی راه یافته‌اند.

ترکیب احتمالی

فرانسه: یوریس، پاوارد، واران، اومتیتی، پوگبا، گریزمان، ژیرو، امباپه، کانته، متویدی و هرناندس

کرواسی: سوباسیچ، ورسالیکو، پیواریچ، پریشیچ، بروزویچ، ویدا، ربیچ، ماندزوکیچ، مودریچ، راکیتیچ و لاورن

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها