اتفاقی تاریخی در جام جهانی زنان

عکس | فوتبالیست مراکشی با حجاب بازی کرد

«حجاب» در ورزش بانوان ایران یکی از ارزشمندترین مباحث تلقی می شود، مبحثی که در کنار ورزش برای بسیاری از ورزشکاران و تیم ها از اهمیت بسیار زیادی حتی بیشتر از قهرمانی و کسب توفیق های بین المللی برخوردار است.
کد خبر: ۱۱۵۱۵۴۲
داستان غم انگیز کاراته بانوان / بردند اما بخاطر محجبه بودن حذف شدند

به گزارش جام جم آنلاین ، ماجرای حذف تیم ملی فوتبال بانوان ایران از رقابت های مقدماتی المپیک را به خوبی می دانیم، همان روزی که ایران قرار بود در مرحله نخست مقدماتی المپیک به مصاف اردن برود اما مسئول برگزاری بحرینی این مسابقه به دلیل حجاب اسلامی بازیکنان ایران اجازه شروع بازی را نداد تا ایران با وجود اینکه صدرنشین مرحله قبلی بود مقابل اردن بازی نکند و حریف سه بر صفر برنده اعلام شود.

اما این تنها ماجرای تراژیک پایداری ورزشکاران زن ایرانی برای حفظ حجاب حتی به قیمت از دست دادن موفقیت ها و موقعیت های خوب ورزشی نیست. بانوان ورزشکار ایرانی در میدان بزرگ دیگری هم برای «حجاب» ایستادگی کردند، میدان بزرگی به نام رقابت های کشورهای اسلامی.

بزرگ ترین تناقض

تصور کنید تیم ملی کاراته بانوان ایران در رقابت های کشورهای اسلامی شرکت می کند و سپس از همان رقابت ها به دلیل نوع حجاب اسلامی حذف می شود! ماجرا به 5 سال پیش برمی گردد، یعنی مهر ماه سال 1392. تیم ملی کاراته بانوان ایران مدعی اصلی قهرمانی در رقابت های کشورهای اسلامی به میزبانی اندونزی بود.

اعضای این تیم متشکل از مهسا افسانه، الناز تقی پور و نجمه قاضی‌زاده در دور اول 5 بر صفر ترکیه را شکست دادند، در دور دوم به دلیل حاضر نشدن عراق 5 بر صفر برنده اعلام شدند و در نیمه نهایی 4 بر یک از سد مصر گذشتند و گام به دیدار نهایی گذاشتند. این تیم در شرایطی که خودش را آماده برای پیکار نهایی آماده می‌‌کرد که ناگهان با اعتراض تیم مصر از دور رقابت‌ها کنار گذاشته شد. اعتراضی مبتنی بر اینکه ورزشکاران ایران برخلاف لباس مورد تایید فدراسیون جهانی در پیکارهای کاتا از ساق بند و همچنین یک تکه پارچه برای پوشاندن پشت گردن خود استفاده کرده بودند. حال آنکه در پیکارهای چون کاراته و تکواندو گردن ورزشکاران به دلیل بار امتیازی باید باز باشد و به همین دلیل اعتراض مصری ها وارد دانسته شد و تیم ایران به همین راحتی از دور رقابت ها کنار رفت. این در حالی بود که ایران در روز نخست این بازی ها با لباس مورد تایید فدراسیون جهانی مبارزه کرده و امتیازات ارزشمندی کسب کرده بودند.

اشک هایی که ماندگار شد

تراژدی تیم ملی فوتبال بانوان اینبار برای تیم ملی کاراته بانوان تکرار شد. تراژدی اشک و افسوس. چیزی که از آن رقابت ها باقی ماند گریه های شدید ملی پوشان کاراته بانوان ایران بود، دخترانی که در عین شایستگی مصر را مقتدرانه بردند ولی با یک اعتراض ساده از سوی همین مصری ها از دور رقابت ها کنار گذاشته شدند. اما یک نکته دیگر از آن تراژدی باقی ماند، کم کاری واضح مسئولان وقت ورزش ایران.

با وجود این اتفاقات تلخ ملی پوشان کاراته و سرمربی این تیم یعنی فرحناز ارباب در گفت و گوهای خود تاکید کردند این اتفاق هر چند برایشان بسیار ناراحت کننده بوده اما هرگز روحیه خود را نمی بازند و در آینده از مصر انتقام می گیرند. جالب است بدانید وعده اعضای تیم ملی کاراته بانوان در سال های آینده محقق شد و این تیم نه تنها در ادامه با همان حجاب اسلامی موفق به کسب مدال در میادین جهانی و آسیایی شد که یک بار دیگر هم با مصر روبرو شد و باز هم این تیم را شکست دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها