ماموریت مردان کی‌روش از فردا آغاز می‌شود

عبور از تنگه جبل‌الطارق

شبیه هستیم به هم. هر دو با تاریخی ریشه‌دار. هر دو به لحاظ آب و هوای اقلیمی مشابه و هر دو با فوتبالی پر فراز و نشیب. برای ایران و مراکش جام جهانی 2018 روسیه، جام جهانی پنجم است. البته مراکشی‌ها بعد از 20 سال به جام جهانی صعود کرده‌اند. درست همان 20 سال پیش که تیم ملی فوتبال ایران بعد از 20 سال به جام جهانی صعود کرد. با این همه تشابه تاریخی، بازی ایران و مراکش قطعا یکی از بازی‌های جذاب جام بیست و یکم خواهد بود.
کد خبر: ۱۱۴۷۸۳۰
عبور از تنگه جبل‌الطارق

سینماییها مراکش را با اسم کازابلانکا میشناسند. با شاهکار مایکل کورتیز و آن سه جایزه اسکاری که سال 1943 به دست آورد. با این حال فوتبال همیشه در رگهای این کشور جریان دارد تا مرهمی باشد بر زخمهای مردمش. 42 سال میگذرد از آخرین قهرمانی تیم ملی فوتبال مراکش در جام ملتهای آفریقا. و باز یک تشابه دیگر. آخرین قهرمانی ایران در جام ملتهای آسیا هم درست 42 سال پیش به دست آمد، در سال 1976. البته مراکشیها امسال در فوتبال آفریقا جشن قهرمانی گرفتند؛ منتها در تورنمنتی که حضور لژیونرها در آن ممنوع بود.

تنها حسرتی که ما داریم و آنها ندارند، صعود به مرحله حذفی جام جهانیست. مراکشیها خاطرات شیرین جام جهانی 1986 را هرگز از یاد نخواهند برد. جامی که آنها در گروه، انگلستان، پرتغال و لهستان به عنوان سرگروه صعود کردند و چیزی نمانده بود یقه آلمان، تیم فینالیست آن را جام را هم در مرحله یک هشتم بگیرند، اما لوتار ماتئوس با گل دقیقه 88 خود، روی رویای مراکشیها خط قرمز کشید. مراکش به آلمان باخت تا به عنوان پدیده جام جهانی به خانه برگردد. آنها در جام جهانی 1998 هم خیلی به صعود از مرحله گروهی نزدیک شدند. با تساوی مقابل نروژ و پیروزی مقابل اسکاتلند. روز آخر اما شوکه شدند. وقتی برزیل در دیداری که برایش تشریفاتی بود به نروژ باخت تا مراکشیها احساس کنند با ناجوانمردی از جام کنار رفتهاند. جام جهانی 1998 برای ما هم خاطره انگیز بود. با پیروزی مقابل آمریکا و دو نمایش آبرومند مقابل یوگسلاوی و آلمان. حالا اما زمان ساختن خاطرات جدید است. هم برای ما و هم برای مراکشی ها. آنها معتقدند تیمشان از تیم 20 سال پیش قویتر است. ما هم معتقدیم تیمی که کی روش با خود به روسیه برده، یکی از منسجمترین تیمهای تاریخ فوتبال ایران است. تیمی با ساختار دفاعی منظم و با بیشترین تعداد لژیونر در ترکیب اصلی خود.

گرچه مراکشیها به دنبال 3 امتیاز بازی اول هستند، اما ما هم دوست داریم اینطور فکر کنیم که جام جهانی روسیه، جام جهانی ماست. دوست داریم تنگه جبل الطارق، جایی که در فاصلهای به شعاع 13 کیلومتر، سه کشور مراکش، اسپانیا و پرتغال قرار دارند را به آشوب بکشیم. دوست داریم خوابهای فوتبالی سه تیم دیگر گروه B را مشوش کنیم. برای این هم ابتدا باید از قلعه اودایا گذاشت. این قلعه کوچک زمانی محل دفاع مراکشیها بود مقابل لشگرکشی اسپانیاییها و پرتغالیها. قلعه اودایا سال هاست که به محلی برای گردشگری تبدیل شده است اما حالا وقت آن است که شیران پارسی این قلعه را هدف قرار دهند. مراکش برای تعبیر رویای صعود فوتبال ایران به مرحله حذفی جام جهانی، اولین دروازه است.

رضا پورعالی

روزنامه‌نگار

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها