تبانی، جابجایی پول، گل نادرست، اشتباه داوری، کلاهبرداری، و ... اینها واژه هایی است که در رابطه با جام جهانی 1978 آرژانتین شنیده می شود.
کد خبر: ۱۱۴۵۸۱۸
این جام جهانی فوتبال بود یا بنگاه رسوایی و کلاهبرداری؟! / کثیف‌ترین «شش بر صفر» تاریخ فوتبال

به گزارش جام جم آنلاین ، 6 در یک مسابقه جام جهانی؟ اصلا بعید نیست. به خاطر بیاورید جام جهانی 2002 ژاپن و کره را که در مرحله مقدماتی این رقابت ها عربستان نماینده ناشایست قاره آسیا هشت گل از آلمان خورد. به غیر از این در تاریخ 88 ساله جام جهانی نتایج پر گل کم نبوده است. اما برخی از پیروزی های پر گل توجیه ناپذیر است، همانند آنچه که در بیست و یکم ژوئن 1978 و در مرحله گروهی جام جهانی آرژانتین رقم خورد. به این نتیجه توجه کنید: آرژانتین شش ، پرو صفر. در تاریخ فوتبال تا دلتان بخواهد نتیجه پر گل شش بر صفر رقم خورده اما این یکی پر از حرف و حدیث است. در واقع این مسابقه رسواترین «شش بر صفر» تاریخ فوتبال دنیاست.

شیوه برگزاری جام جهانی 1978 آرژانتین به این شکل بود که 16 تیم در 4 گروه چهار تیمی مرحله گروهی را برگزار کرده و در پایان دو تیم برتر هر گروه به دور بعد صعود کردند، دقیقا همانند فرمولی که در جام جهانی پیش رو هم جریان خواهد داشت. اما در مرحله دوم جام جهانی 1978 ، هشت تیم نهایی به دو گروه چهار تیمی تقسیم شدند بدین صورت که تیم اول هر گروه به فینال و تیم دوم به رده بندی می‌رسیدند. از گروه اول هلند مقتدرانه به فینال رسید اما رقابت میان دو تیم آرژانتین و برزیل در گروه دوم سرسختانه ادامه داشت.

برزیل با شکست سه بر صفر پرو و تساوی مقابل آرژانتین تقریبا از حضور خود در فینال مطمئن بود اما آرژانتین برای رسیدن به فینال باید پرو را در آخرین مسابقه خود با اختلاف حداقل چهار گل شکست می‌داد. "دانیل پاسارلا" و هم تیمی هایش ‎ 6 بار دروازه پرو را گشودند تا با امتیاز برابر با برزیل و تفاضل (8+) بالاتر از طلایی پوشان با تفاضل (5+) قرار بگیرند و در خانه خود به فینال برسند. از این میان دو گل سهم "ماریو کمپس" معروف ترین بازیکن آرژانتین بعد از مارادونا بود. چطور ممکن است وقتی آرژانتین نیاز مبرم به بیش از شش گل دارد ناگهان این تیم از خواب بلند شود و به پرو که در آن زمان یکی از قدرتمندترین تیم های جهان بود شش گل بزند؟ همه چیز عجیب بود، عجیب و مشمئز کننده. هیچ نتیجه‌ای جز تبانی باقی نمی‌ماند.

این نتیجه مشکوک به تبانی در حالی به دست آمد که حکومت آرژانتین به ریاست خورخه ویدلا با دخالت سیاسی و تبانی با فرانسیسکو برمودز رئیس جمهور پرو در دهه 70 ، موجبات برد پرگل تیمش را فراهم کرد. تیم آرژانتین در دیدار نهایی نیز 3 - 1 تیم هلند را شکست داد. در همین رابطه جنارو لدسما سناتور سابق پرو با فاش کردن این موضوع گفت دولت آرژانتین در ازای این نتیجه حاضر شد 13 پناهنده مخالف دولت را به پرو بازگرداند. لدسمای 80 ساله با حضور در دادگاهی در آرژانتین گفت‌: « ویدلا در تلاش بود تا چهره زشت آرژانتین در جهان را با قهرمانی در جام جهانی پاک کند، برای همین او حاضر شد در برابر شکست سنگین تیم پرو مخالفان را به دولت پرو تحویل دهد.»

خورخه رافائل ویدلا رییس جمهور وقت آرژانتین که در سال 2013 درگذشت همیشه به دست داشتن در تبانی دو دیدار آرژانتین و پرو متهم بود. او در این عکس در فینال جام جهانی و در کنار کاپ قهرمانی دیده می‌شود

افشاگری بعد از 40 سال

هر سال که می‌گذرد جزئیات بیشتری درباره اثبات تبانی بدنام ترین جام جهانی تاریخ «رو» میشود. مثلا فیلمی منتشر شد مبنی بر اینکه بازی 48 ساعت پیش از آغاز دیدار آرژانتین و پرو یک جلسه محرمانه بین برخی سران بلندپایه حکومتی دو کشور برگزار شده است، جلسه ای که خبری از آن در رسانه های پرو و آرژانتین پخش نشد.

کارلوس آره‌س که یک خبرنگار آرژانتینی است می گوید در آن زمان از نزدیک رقابت های جام جهانی را پوشش می داده است. وی می گوید: «بعد از آن جلسه برخی به ما گفتن نگران نباشید، آرژانتین قرار است پرو را ببرد و صعود کند».

البته ستاره های تیم ملی فوتبال آرژانتین در آن زمان سفت و سخت روی عقیده خود که هیچگونه تبانی وجود نداشت باقی ماندند به غیر از یک نفر. کمپس که ستاره آرژانتینی ها بود گفت که خبر تبانی در آن مسابقه یک دروغ بزرگ است. ریکاردو ویا که بعد از آن جام جهانی به تاتنهام پیوست نیز گفت که هیچ تبانی در کار نبوده و زدن شش گل به پرو کاری برای آنها نداشت. اما لئپولد لوکه تنها بازیکنی از تیم ملی آرژانتین بود که گفت شاید پرویی ها پول گرفته بودند تا مقابل آنها ضعیف بازی کنند.

در سال 2012 نیز جنارو لدسما که یک سناتور پرویی است شواهدی را به دادستان بوینس آیرس ارائه داد که سران این دو کشور آمریکای جنوبی (پرو و آرژانتین) برای تبانی در آن مسابقه توافق کرده بودند.

گلزنان مشمئز کننده ترین مسابقه تاریخ جام جهانی

تیم ملی فوتبال آرژانتین در بحث برانگیزترین مسابقه تاریخ جام جهانی شش بر صفر پرو را شکست میدهد. در این دیدار ماریو کمپس در دقایق 21 و 49، تارانتینی در دقیقه 43، لوکه در دقایق 50 و 72 و هوسمن در دقیقه 67 برای پرو گل زدند. روساریو (زادگاه لیونل مسی) میزبان این مسابقه بحث برانگیز بود و ورزشگاه گیگانته د ارویتو نیز همان جایی است که میزبان این مسابقه شد.

گلی که تارانتینی زد شاید بیشتر از هر گل دیگری احتمال تبانی را قوت ببخشد. او به سادگی از میان چند مدافع پرویی عبور کرد تا زننده گل سوم آرژانتین باشد.

کمپس که یکی از پرچمداران اصلی مخالفت با عقیده تبانی در این مسابقه است در همان جام جهانی آقای گل شد.

رامون کیروگا دروازه بان پرو یکی دیگر از تناقض های بسیار بزرگ این مسابقه است. او شش گل دریافت کرد و این موضوع که این بازیکن در خاک آرژانتین متولد شده بود می تواند نظریه را قوی تر کند. اما بد نیست بدانید او در همین مسابقه هر چند شش گل دریافت کرد اما چند سیو هم انجام داد تا اتهام به او یک طرفه نباشد.

راز بزرگی که باقی می‌ماند

40 سال گذشته اما رازهای مسابقه بیست و یکم ژوئن سال 1978 که در ورزشگاه گیگانته د ارویتو برگزار شد همچنان باقی می ماند. سال ها گذشته ، شواهد یکی پس از دیگری رو می شوند، ادله محکم تر و منطقی تر به نظر می رسند اما انگار رازهای بازی نفرین شده شش بر صفر آن تاریخ برای همیشه سر بسته باقی ماند.

آرژانتین در همان جام جهانی و در فینال رقابت ها سه بر یک هلند را شکست داد و قهرمان جهان شد.

مترجم: هیلدا حسینی خواه / منبع: دیلی میل

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها