مدال طلای سعید محمدپور وزنه بردار دسته 94 کیلوگرم ایران در بازی های المپیک 2012 لندن از سوی کمیته بین المللی المپیک تایید شد.
کد خبر: ۱۱۴۱۷۷۷
طلای وزنه بردار ایران در المپیک لندن تایید شد

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، کمیته بین المللی المپیک (ioc) پس از بررسی نمونه های آزمایش وزنه برداران عنوان دار در بازی های المپیک 2008 پکن و 2012 لندن، تست بیش از 43 نفر را مثبت اعلام کرد که بر اساس آن قزاقستان (10 دوپینگ)، روسیه (9 دوپینگ)، بلاروس (7 دوپینگ)، جمهوری آذربایجان (5 دوپینگ)، ترکیه، ارمنستان، اوکراین، چین و مولداوی (3 دوپینگ) 9 کشوری بودند که اسامی ورزشکارانشان در فهرست دوپینگی های این رشته قرار گرفت.

بر همین اساس، در دسته 94 کیلوگرم وزنه برداری بازی های المپیک 2012 لندن چهار نفر برتر یعنی ایلین ایلیا از قزاقستان، الکساندر ایوانف از روسیه، آناتولی کریکو از مولداوی و آندری دیمانوف از روسیه از جمله کسانی بودند که آزمایش آنان مثبت اعلام شد.

در این دسته که سعید محمدپور از ایران به مقام پنجم دست یافته بود، با تاییدیه کمیته بین المللی المپیک به مدال طلا دست یافت.

علاوه بر چهار نفر نخست دسته 94 کیلوگرم، دوپینگ نفرات ششم و هفتم نیز مثبت اعلام شده است که بر این اساس کیم مین جائه از کره جنوبی و توماس زیلینسکی از لهستان که هشتم و نهم شده بودند به مدالهای نقره و برنز المپیک می رسند.

البته کیانوش رستمی وزنه بردار دسته 85 کیلوگرم ایران نیز در بازی های المپیک لندن به مدال برنز دست یافته بود که به دلیل مثبت اعلام شدن تست دوپینگ آپتی آیوکادوف روس، مدال برنز کیانوش رستمی نیز به نقره تبدیل خواهد شد.

بدین ترتیب و با تایید کمیته بین المللی المپیک، جمع مدال های کاروان ورزشی ایران در بازی های المپیک 2012 لندن به 13 مدال شامل 5 طلا، 6 نقره و دو برنز تغییر خواهد یافت. این موضوع باید از سوی کمیته بین المللی المپیک به ایران اعلام شود.

در رشته وزنه برداری و در این بازی ها بهداد سلیمی (دسته به اضافه 105 کیلوگرم) مدال طلا گرفت، سجاد انوشیروانی (به اضافه 105 کیلوگرم) و نواب نصیر شلال (دسته 105 کیلوگم) مدال نقره را به گردن آویختند.

محمدپور روز سه شنبه در گفت و گو با خبرنگاران افزود: بر همین اساس حکم و مدال طلای دسته 94 کیلوگرم بازی های المپیک باید از سوی کمیته ملی المپیک از ioc پیگیری شود تا هر چه زودتر به دستم برسد.

وی در عین حال اظهار داشت که پیگیری این موضوع نیز به اطلاع کمیسیون ورزشکاران کمیته ملی المپیک و حمید سوریان رییس این کمیسیون رسانده شده است.

دارنده مدال برنز رقابت های بزرگسالان سال 2011 جهان در پاریس ادامه داد: فکر می کنم که کمیته بین المللی المپیک تا الان مدال های افراد دوپینگی را از آنها گرفته باشد و اکنون نیاز است که کمیته ملی المپیک با پیگیری، مدال طلا را برایم بگیرد.

وی در خصوص جوایز دارندگان مدال طلا در آن سال نیز گفت: وزارت ورزش و جوانان به دارندگان مدال طلا در بازی های المپیک 2012 لندن 200 سکه طلا و کمیته ملی المپیک نیز 70 میلیون تومان پول نقد پرداخت کرد و انتظار دارم که همین جوایز نیز به من تعلق گیرد.

دارنده مدال طلای جوانان جهان در سال 2011 مالزی ادامه داد: قبل از عید تمرینات خود را در اردوی تیم ملی آغاز کردم و البته در بازی های آسیایی 2018 حضور نخواهم داشت و خود را مهیای پیکارهای قهرمانی جهان در ترکمنستان می کنم.

وی یادآور شد: در دسته 105 کیلوگرم وزنه برداران خوبی هم اکنون در اردوی تیم ملی هستند که همگی آنان از دوستانم هستند اما در بحث ورزش قهرمانی من کار خود را دنبال می کنم. اکنون شرایطم خوب است و حتی 2 سال پیش که به تازگی به این دسته آمده بودم به رکوردهای دنیا حمله کردم و اگر آسیب دیدگی دوباره ای برای من به وجود نیاید، به طور حتم موفق خواهم شد.

این وزنه بردار اردبیلی تیم ملی ادامه داد: 2 سال پیش و بعد از مصدومیت شدیدی که از ناحیه آرنج دست برایم پیش آمد، وزنه برداری خود را تمام شده می دانستم، اما با تلاش فراوان این دوران را پشت سر گذاشتم و البته محمدحسین برخواه سرمربی تیم ملی نیز حمایت خوبی داشت و من را به اردوی تیم ملی دعوت کرد.

وی خاطر نشان کرد: این حمایت به گونه ای بود که مربیان قبلی تیم ملی با وجود داشتن رفاقت، چنین کاری را در حقم نکردند اما برخواه با وجود آنکه در اردوی ماهشهر که اسفند ماه سال 96 برگزار شد، با وجود مصدومیت جزیی، دوباره من را به اردوی تیم ملی دعوت کرد.

محمدپور همچنین گفت: امسال برای کسب مدال جهانی به ترکمنستان می روم و البته هدف اصلی من بازی های المپیک 2020 توکیو است و این هدف دور از دسترس نخواهد بود.

وی خاطر نشان کرد: تمریناتم را بدون ریسک و به آرامی دنبال می کنم. چنانچه مصدومیت دیگری برایم به وجود آید، برای همیشه باید از وزنه برداری، خداحافظی کنم ولی اگر امسال را با موفقیت و بدون آسیب دیدگی پشت سر بگذارم از سال آینده نمی گذارم کسی با من رقابت کند.

سعید محمدپور در 24 مهر 1394 و چند ماه پیش از رقابت های جهانی سال 2015 آمریکا و در جریان رقابت های لیگ از ناحیه آرنج به شدت مصدوم شد و پیکارهای جهانی سال های 2015 و 2017 جهان و همچنین بازی های المپیک 2016 ریو را از دست داد.

همچنین مدال طلای بازی های المپیک 2012 لندن در دسته 94 کیلوگرم به دلیل مثبت شدن نفرات برتر در حالی به محمدپور رسیده است که به همین دلیل ایران در بازی های المپیک 2020 توکیو تنها 2 سهمیه در مردان و 2 سهمه در زنان خواهد داشت.

فدراسیون بین المللی ماه گذشته و در تازه ترین اقدام پیشگیرانه و سرسختانه خود برای راضی نگه داشتن کمیته بین المللی المپیک و حفظ این رشته در المپیک، سهمیه المپیکی کشورهایی را که در 10 سال گذشته موارد متعدد دوپینگ داشتند، به شدت کاهش داد. این نهاد کشورهایی را که 20 مورد یا بیشتر دوپینگ در فاصله سال های 2008 تا 2020 داشته اند، در بازیهای المپیک 2020 توکیو، مجاز به داشتن تنها 2 سهمیه (یک مرد و یک زن) دانسته است که این موضوع شامل حال کشورهای روسیه، قزاقستان، جمهوری آذربایجان، ارمنستان و بلاروس خواهد بود.

بر همین اساس کشورهایی که دارای 10 تخلف یا بیشتر باشند نیز سهمیه‌های المپیکی آنان به 2 وزنه‌بردار مرد و 2 وزنه‌بردار زن محدود می‌شود. دستکم 9 کشور دیگر همچون بلغارستان، ایران و هند در این دسته قرار می گیرند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها