در حالی که کنفدراسیون فوتبال آسیا (AFC) شعار اتحاد و حرفه ای گری را سرلوحه برنامه های خود در قاره کهن تعیین کرده است، عربستان سعودی در تازه ترین اقدام تفرقه افکنانه، تشکیل فدراسیونی مرکب از تعدادی از کشورهای جنوب و غرب آسیا را در دستور کار قرار داد.
کد خبر: ۱۱۴۱۳۳۲
اقدام تفرقه‌افکنانه عربستان در فوتبال آسیا

به گزارش جام جم آنلاین از ایرنا، کنفدراسیون فوتبال آسیا چشم انداز و ماموریت این نهاد را بر اساس شعار «یک آسیا یک هدف» ترسیم کرده است. اما سعودی ها در این میان بدنبال تشکیل یک بلوک جدید شامل کشورهای جنوب آسیا مانند هند و پاکستان در فوتبال قاره کهن هستند. برخی این اقدام ریاض را تلاشی برای تسلط بر نهاد حاکم بر فوتبال آسیا و یا تضعیف آن تفسیر می کنند.

تارنمای خبری «تایمز آو ایندیا» روز یکشنبه نوشت: با توجه رقابت شدید سیاسی میان عربستان با ایران و قطر در فوتبال آسیا؛ چندین کشور جنوب و غرب آسیا در اجلاس مقدماتی که روز جمعه در جده برگزار شد، برای تشکیل فدراسیون فوتبال جنوب غرب آسیا دست در دست هم داده اند.

گزارش می افزاید: اما با این حال بیشتر کشورها مانند هند قبل از ملحق شدن به این فدراسیون، منتظر اظهارنظر کنفدراسیون فوتبال آسیا (ای.اف.سی) هستند.

«کوشال داس» دبیرکل فدراسیون فوتبال هند در این باره می گوید: پیشنهادی وجود دارد و ما این پیشنهاد را بررسی می کنیم. مسائل قانونی بسیاری وجود دارد که باید ارزیابی شود و بعد از روشن شدن همه چیز، تصمیم می گیریم.

«تایمز آو ایندیا» در ادامه گزارش خود آورده است: هند در حال حاضر عضو فدراسیون فوتبال جنوب آسیا شامل پاکستان، بنگلادش، مالدیو، نپال، سریلانکا و بوتان است. این کشورها به جز نپال و بوتان در نشست ریاض، حضور داشتند. این فدراسیون در غرب آسیا هم علاوه بر عربستان سعودی، از حمایت امارات متحده عربی، عراق، کویت، بحرین، یمن و عمان برخوردار است.

غیبت اردن و فلسطین، دو قطبی سازی خاورمیانه را روشن تر می کند و رقابت میان عربستان و ایران را در کانون توجه قرار می دهد.

داس گفت: اکنون نمی توانم بگویم که آیا از فدراسیون فوتبال جنوب آسیا خارج می شویم یا خیر؟ حتی در غرب آسیا هم چندین فدراسیون مثل فدراسیون اتحادیه عرب وجود دارد. ایده این فدراسیون به منظور توسعه و همکاری فوتبال است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها