یک تیم مثل آلمان در یک مسابقه هفت گل می زند و یک تیم هم مثل ایران در کل دوران حضورش در رقابت های جام جهانی فقط هفت گل زده است.
کد خبر: ۱۱۴۰۴۰۳
7 گلزن ایران در تاریخ جام جهانی +اینفوگرافیک

به گزارش جام جم آنلاین ، ایران کارنامه قابل توجهی در جام جهانی ندارد، نه صعود از مرحله گروهی و نه پیروزی پر گل. کل موفقیت تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی خلاصه می شود به همان دیدار با آمریکا در جام جهانی 1998 فرانسه و برتری دو بر یک مقابل این تیم. به غیر از آن هیچ نتیجه قابل توجه دیگری برای فوتبال ایران در رقابت ها به دست نیامد.

از 40 سال پیش که تیم ملی فوتبال ایران برای نخستین به جام جهانی رفت (جام جهانی 1978 آرژانتین) تاکنون فقط هفت بازیکن ایرانی موفق به گلزنی در رقابت های جام جهانی شده اند. نکته جالب در میان این هفت گلزن اسطوره هایی مثل علی دایی، کریم باقری ، خداداد عزیزی و علی کریمی حضور ندارند. این هفت گلزن چه کسانی هستند؟

1- ایرج دانایی فرد نخستین بازیکنی در تاریخ فوتبال ایران است که در رقابت های جام جهانی موفق به گلزنی شد.

تیم ملی فوتبال ایران در رقابت‌های جام جهانی 1978 آرژانتین با تیم‌های اسکاتلند، هلند و پرو در یک گروه قرار گرفت. ایران در نخستین دیدار خود در تاریخ جام جهانی به مصاف تیم ملی هلند رفت و در پایان با سه گل مغلوب شد.

تیم ملی ایران در دومین دیدار خود نیز مقابل اسکاتلند تیم آماده و قدرتمند آن زمان قرار گرفت که در این دیدار نخستین گل ایرانی در تاریخ جام جهانی به ثمر رسید.

این دیداد در هفتم ژوئن 1978 در ورزشگاه مایوآلبرتوکمپس برگزار شد. در حالی که تیم ایران در نیمه نخست با گل به خودی اسکندریان عقب افتاده بود، در نیمه دوم موفق به جبران نتیجه شد.

ایرج دانایی فرد که در آن زمان بیست و هفت ساله بود، در دقیقه 60 اولین گل ایرانی در جام جهانی را زد.

2- حسن روشن که در دوران جوانی به "طفل شیرین رایکوف" معروف بود دومین گلزن ایرانی تاریخ جام جهانی است.

تیم ملی ایران در جام جهانی 1978 آرژانتین در سومین دیدار گروهی خود در یازدهم ژوئن و از ساعت 16 و 45 دقیقه به وقت محلی برابر تیم ملی پرو قرار گرفت و در پایان با نتیجه سنگین 4 بر یک مغلوب شد.

تک گل تیم ایران را در این بازی حسن روشن به ثمر رساند. روشن که در آن زمان 22 سال داشت، بازیکن تاج سابق بود.

3- سومین گلزن ایرانی تاریخ جام جهانی کسی نیست جز حمید استیلی. ایران در جام جهانی 1998 فرانسه نخستین دیدار خود را با شکست یک بر صفر مقابل یوگسلاوی سابق پشت سر گذاشت، اما در دومین دیدار بی تردید بزرگ ترین پیروزی تاریخ فوتبال ایران رقم خورد، جایی که تیم ملی فوتبال ایران مقابل آمریکا قرار گرفت.

در آن دیدار تاریخی و فراموش نشدنی استیلی گل اول تیم ملی را با یک ضربه سر استثنایی به ثمر رساند. بعدها این گل حمید استیلی به گل قرن شهرت یافت. استیلی زمانی که گل قرن را به ثمر رساند، سی و یک ساله بود.

4- موشک سابق هامبورگ یعنی مهدی مهدوی کیا چهارمین گلزن ایران در تاریخ جام جهانی است. گل او در همان مسابقه تاریخی با آمریکا به ثمر رسید.

مهدوی کیا گل دوم ایران به آمریکایی‌ها را به ثمر رساند. او روی پاس طلایی علی دایی با فراری رو به جلو گل دوم ایران را وارد دروازه ایران کرد.

ایران در جام جهانی 1998 فرانسه در سومین دیدار خود مقابل آلمان با دو گل شکست خورد و در مجموع با سه امتیاز در گروه خود سوم شد.

5- یک مدافع گلزن بعدی ایران در جام جهانی است، مدافعی به نام یحیی گل محمدی. او زننده گل ایران در تلخ ترین جام جهانی فوتبالدوستان ایرانی بود. ایران در بازی نخست گروهی سه بر یک به مکزیک باخت. تیم ملی فوتبال ایران در جام جهانی 2004 آلمان با مکزیک، پرتغال و آنگولا هم گروه شده بود. مکزیک گل اول را زد، اما این نتیجه با گل بازیکنی به تساوی انجامید که کمتر کسی احتمال گلزنی وی را در جام جهانی می‌داد. یحیی گل محمدی، بازی را به تساوی کشاند، اما ایران در ادامه دو گل دیگر از مکزیک خورد تا با شکست نخستین دیدار خود را پشت سربگذارد.

گل محمدی به عنوان مدافع نخستین گل ایران در جام جهانی را زد، سی و شش ساله و بازیکن صبا باتری بود.

6- سهراب بختیاری زاده دیگر مدافعی است که در جام جهانی 2006 گل زد و ششمین گلزن تاریخ فوتبال ایران در رقابت های جام جهانی است. دیدار دوم ایران در جام جهانی 2006 در مرحله‌ی گروهی با شکست مقابل پرتغال به پایان رسید.

ایران در آخرین دیدار خود در جام جهانی 2006 مقابل آنگولا قرار گرفت. زننده تک گل ایران سهراب بختیاری زاده بود. وی در جام جهانی آلمان سی و چهار ساله بود.

7-رضا قوچان نژاد آخرین بازیکنی از ایران است که در جام جهانی گل زد. ایران در جام جهانی 2014 با تیم های نیجریه، آرژانتین و بوسنی هرزگوین همگروه بود. ایران بازی اول را با تساوی بدون گل پشت سر گذاشت، بازی دوم را یک بر صفر به آرژانتین باخت و در بازی سوم در حالی که برای صعود به پیروزی نیاز داشت ناامیدانه سه بر یک به بوسنی باخت و حذف شد. رضا قوچان نژاد تک بیهوده ایران را به ثمر رساند.

8 - گلزن هشتم ایران چه کسی است؟ در جام جهانی روسیه گلزن نهم، دهم، یازدهم و ... هم خواهیم داشت؟! تا آغاز جام جهانی روسیه صبر کنید...

هفت گلزن تاریخ فوتبال ایران در جام جهانی:

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها