در تاریخ 88 ساله رقابت های جام جهانی فوتبال 17 کشور میزبان این رقابت های بسیار مهم، بزرگ و پربیننده بوده اند. در حالی که برخی از کشورها سال هاست برای گرفتن میزبانی این رقابت ها به سختی تلاش می کنند و هنوز به این هدف نرسیده اند برخی از کشورهای دیگر بیش از یک بار میزبانی این رقابت ها را بر عهده داشته اند.
کد خبر: ۱۱۳۹۶۴۲
میزبانان «دوبل» جام جهانی +اینفوگرافیک

به گزارش جام جم آنلاین ، میزبانی از رقابت های جام جهانی فوتبال که پس از المپیک مهم ترین رقابت های ورزشی سراسر جهان است شرایط بسیار خاصی را می طلبد و هیچ کشوری بدون امکانات لازم و استاندارد هرگز نمی تواند میزبان این رقابت ها باشد.

کشوری که خواهان گرفتن میزبانی جام جهانی است باید این قوانین را رعایت کند: شرایط بدون ویزا یا دستکم فرایندهای بدون تبعیض، معافیت مجوز کار برای دست اندرکاران جام جهانی و معافیت مالیاتی برای نهاد حاکم بر فوتبال جهان و سازمان های وابسته. همچنین کشور خواهان میزبانی رقابت ها باید حداقل ۷۲ زمین برای برگزاری تمرینات تیم‌های صعود کننده داشته باشد و در جریان رقابت‌ها نیز حداقل از ۴۸ زمین بتوان استفاده کرد؛ بنابراین گزارش در حال حاضر فیفا تنها یک گزینه برای میزبانی جام جهانی ۲۰۱۶ دریافت کرده است.

البته شرایطی همانند داشتن 72 زمین استاندارد برای جام جهانی 2026 به بعد است چرا که از آن زمان به بعد این رقابت ها با حضور 48 تیم برگزار خواهد شد.

تمکن مالی کشور خواهان میزبانی، نحوه درست اسکان تیم ها ، بهره مندی کشور خواهان میزبان از هتل های استاندارد و لوکس، برآورده کردن کلیه امکانات پوشش رسانه ای از دیگر شرایط است.

البته اعطای میزبانی به کشورهای خواهان میزبانی در طول 88 سال تاریخ جام جهانی دستخوش تغییر شده است. مسلم است که در دوره های ابتدایی برگزاری جام جهانی سخت گیری های امروزی وجود نداشت و شرایط گرفتن میزبانی راحت تر بود. البته در آن زمان کشورهای کمتری هم خواهان میزبانی بودند و رقابت های سرسختانه امروز وجود نداشت.

میزبان جام جهانی بعدی (2022) قطر است و میزبان 2026 نیز از بین آمریکا، کانادا، مکزیک و مراکش انتخاب خواهد شد.

***

همانطور که ذکر شد برخی از کشورها بیش از دو بار میزبان جام جهانی بوده اند. ایتالیا ، فرانسه، برزیل، مکزیک، آلمان. ایتالیا، فرانسه و آلمان به عنوان میزبان جام جهانی هر کدام یک بار عنوان قهرمانی را به دست آورده اند.

مکزیک هرگز قهرمان جام جهانی نشد، هر چند تا امروز دو بار میزبان جام جهانی بوده است. مکزیک می تواند نخستین کشوری در تاریخ جام جهانی باشد که برای سومین بار میزبانی این رقابت ها را بر عهده می گیرد، این کشور یکی از کاندیداهای جام 2026 است.

برزیل نیز هر چند 5 بار قهرمان جام جهانی شده است اما با اینکه دو بار میزبان بوده هرگز در خاک خودش این قهرمانی را کسب نکرده است.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها