ورزشگاه «نفت و گاز اروندان»، آخرین تپش نبض فصل فوتبال ایران

فوتبال به وقت خرمشهر

42 سال از نخستین باری که رقابت هایی موسوم به جام حذفی در ایران برگزار شد می گذرد. در این 42 سال جام حذفی پس از رقابت های تخت جمشید، لیگ آزادگان و لیگ برتر معتبرترین رقابت های فوتبال برگزار شده در کشور است.
کد خبر: ۱۱۳۹۰۵۲
فوتبال به وقت خرمشهر

به گزارش جام جم آنلاین ، هم‌اکنون فدراسیون فوتبال ایران این جام را به صورت تک‌حذفی و تک بازی برگزار می‌کند و یکی از سهمیه‌های ایران در لیگ قهرمانان آسیا به قهرمان جام حذفی تعلق می‌گیرد.

از سال ۱۳۵۵ تاکنون ۳۰ دوره از مسابقات جام حذفی برگزار شده‌است و ۱۳ تیم قهرمانی در این جام را تجربه کرده‌اند.

ملوان بندرانزلی با برتری ۴−۱ برابر تراکتورسازی تبریز در فینال سال 1355 نخستین قهرمان این رقابت ها لقب گرفت.

تا پیش از انقلاب ۱۳۵۷ ایران یک دورهٔ دیگر از مسابقات حذفی به انجام رسید که با قهرمانی تاج تهران همراه بود. پس از آن به دلیل وقوع انقلاب و آغاز جنگ ایران و عراق مسابقات جام حذفی ایران برای ۸ سال (از ۱۳۵۷ تا ۱۳۶۵) برگزار نشد.

در سال ۱۳۶۵ مسابقات جام حذفی مجدداً از سر گرفته شد. از سال ۱۳۶۵ تا ۱۳۶۸ که لیگ سراسری فوتبال باشگاه‌های ایران وجود نداشت، جام حذفی تنها مسابقات سراسری و ملی ایران به‌شمار می‌رفت و قهرمان آن به رقابت های جام باشگاه‌های آسیا راه پیدا می‌کرد. با این حال پس از آغاز مسابقات لیگ سراسری در ایران و مسابقات جام برندگان جام در آسیا، نحوه مشخص شدن نمایندگان ایران در مسابقات آسیایی دگرگون شد. بدین ترتیب که قهرمان لیگ به مسابقات جام باشگاه‌های آسیا راه می‌یافت و قهرمان جام حذفی راهی مسابقات جام برندگان جام آسیا می‌شد. کنفدراسیون فوتبال آسیا در فصل 2003-2002 تصمیم به انحلال رقابت های جام برندگان جام آسیا و تغییر ساختار گرفت که در پی آن رقابت های لیگ قهرمانان آسیا راه‌اندازی شد. از آن پس همواره یکی از نمایندگان فوتبال ایران در مسابقات لیگ قهرمانان آسیا، قهرمان جام حذفی ایران بوده‌ است و این موضوع اهمیتی دوچندان را به مسابقات حذفی داده‌است.

استقلال تهران با ١١ بار حضور در فینال و شش بار قهرمانی در این جام، پرافتخارترین تیم فوتبال ایران در این مسابقات محسوب می‌شود.

اما از قهرمانان و و نایب قهرمانان و دیگر موارد مربوط به جام حذفی که بگذریم به میزبان آن می رسیم، میزبانی که در سه سال اخیر خیلی خاص شده است، خرمشهر...

چرا خرمشهر؟

با شنیدن کلمه «خرمشهر» نخستین چیزی که به ذهن مبادرت می کند جمله «خرمشهر را خدا آزاد کرد» است. خرمشهر شهر خون و خاطره، شهر حماسه و ایثارگری و پاکی حالا میزبان دومین رویداد مهم فوتبالی کشور است. ورزشگاه نفت و گاز اروندان که ظرفیت 15 هزار نفر را دارد امسال هم میزبان جام حذفی بود. این برای سومین سال پیاپی است که میزبانی به خرمشهر می رسد و بر اساس تصمیم مصوب شده فدراسیون فوتبال خرمشهر به صورت دائمی میزبان جام حذفی است. هدف از انتخاب خرمشهر به عنوان میزبان فینال جام حذفی این موارد است: توجه به شهر رنج دیده و محروم خرمشهر، یادآوری حماسه های دفاع مقدس، رهایی از حصر تاریخی و بازپس گیری آن.

سوم خرداد ماه سالروز گرامیداشت آزادسازی خرمشهر است و فینال جام حذفی نیز به فاصله دو تا سه ماه به این روز با نام و یاد گرامیداشت خرمشهر برگزار می شود.

قهرمان جام حذفی 95-94 : ذوب آهن اصفهان

قهرمان جام حذفی 96 - 95: نفت تهران

قهرمان جام حذفی 97-96: ؟ (فینال بین استقلال و خونه به خونه برگزار می شود)

در واقع فینال بین استقلال و خونه به خونه در ورزشگاه نفت و گاز اروندان سی و یکمین اختتامیه تاریخ رقابت های جام حذفی ایران است.

یک ورزشگاه تازه تاسیس

ورزشگاه نفت و گاز اروندان خرمشهر یک ورزشگاه چندمنظوره در خرمشهر، ایران است.

این ورزشگاه که در مهر ۱۳۹۰ ساخت آن شروع شده بود در ۳ خرداد ۱۳۹۵ (همزمان با سالروز گرامیداشت آزادسازی خرمشهر) افتتاح و فینال جام حذفی فوتبال ایران ۹۵–۱۳۹۴ در آن برگزار شده است. ورزشگاه نفت و گاز خرمشهر که توسط شرکت نفت و گاز اروندان و منطقه آزاد اروند ساخته شده در ۱۷ شهریور ۱۳۹۵ به اداره ورزش و جوانان استان خوزستان تحویل داده شد.

نوع زمین آن چمن است و ورزشگاه نیز ظرفیت 15 هزار نفر را دارد. 60 میلیارد تومان هزینه ساخت آن ارزیابی شده است.

البته برگزاری فینال جام حذفی در این ورزشگاه با انتقادهایی نیز روبرو بوده است. شرایط سخت ایاب و ذهاب هواداران و البته امکانات کم این ورزشگاه از مهم ترین انتقادات است. همین اکنون نیز بابت اینکه هواداران استقلال و خونه به خونه بابل باید مسافتی بسیار طولانی را بابت رسیدن به این ورزشگاه طی کنند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها