برانکو ایوانکوویچ در مصاحبه اختصاصی با جام جام:

کشــور دوم مــن؟ قطـعاً ایــران

شاید سال 96 یکی از بهترین سال‌های دوران حضور برانکو در فوتبال ایران بوده باشد. پرسپولیس امسال توانست با برانکو قهرمانی لیگ فصل گذشته را جشن بگیرد و بعدازآن به قهرمانی سوپرجام برسد. سرخ‌پوشان در حال حاضر هم در آستانه قهرمانی لیگ قرار دارند تا سالی رؤیایی برای برانکو رقم بخورد.
کد خبر: ۱۱۳۱۱۶۳
کشــور دوم مــن؟ قطـعاً ایــران

شاید تنها نقطه تاریک برانکو در سال 96 نرسیدن پرسپولیس به فینال لیگ قهرمانان امسال بود. در آستانه سال 97 مصاحبه‌ای را با این کروات خوش اخلاق انجام داده‌ایم. سرمربی تیم پرسپولیس درباره اتفاقات سال 96 و همچنین سال جدید صحبت‌های جالبی را مطرح کرد. شما دعوت‌اید به یک مصاحبه خواندنی.

خوشحالیم که فرصتی دست داد و یکبار دیگر در خدمت مربی خوشنام کروات هستیم. راستی در این آخر سالی، به ما بگویید سال 96 برای برانکو چطور گذشت؟

سال 96 برای من سالی بهیادماندنی بود؛ هیچوقت آن را از یاد نخواهم برد. در این سال قهرمانی لیگ را بهدست آوردیم و توانستیم در سوپرجام لیگ هم به قهرمانی برسیم و نفت را بهعنوان قهرمان جام حذفی، شکست بدهیم و نتایج درخشانی را کسب کنیم. تنها شکست تلخ برای ما باخت برابر الهلال بود که باعث شد نتوانیم به فینال لیگ قهرمانان برسیم.

دوست دارید در سال 97 به چه هدفی برسید؟

سال 97 باید برای همه بازیکنان و خود من تنها به تلاش کردن خلاصه شود. ما باید سال خوبی را برای خودمان بسازیم، ما میخواهیم در این سال بازهم با تلاش نتایج درخشانی را کسب کنیم و بتوانیم همچنان هواداران خودمان را راضی نگه داریم.

در سال 96 پرسپولیس در دربی هم پیروز شد...

بهخوبی میدانید که دربی مهمترین بازی در فوتبال ایران است و البته خیلی برای هواداران این دو تیم هم مهم است، اما خوشحالم که توانستیم در دربی هم پیروز شویم.

پرسپولیس در سال 96 از رسیدن به فینال آسیایی بازماند. چه برنامهای برای رسیدن برای این دوره دارید؟

واقعیت این است که ما در برابر الهلال بازیکنان کلیدی خودمان را از دست دادیم، این در حالی بود که آنها در این بازی با تمام نفرات بازی کرد و به همین دلیل شکست خوردیم. اما ما آن بازی را فراموش کردیم و به دنبال این هستیم تا در این دوره نتایج خوبی را بهدست بیاوریم.

این در حالی است که پرسپولیس از نقل و انتقالات محروم است...

بههرحال ما این موضوع را میدانیم و به دنبال این هستیم تا بتوانیم با همین ظرفیت موجود به کار خودمان ادامه بدهیم. البته این در حالی است که نوراللهی مجوز بازی را کسب کرده است و عالیشاه هم بهزودی برمیگردد و البته به دنبال تمدید با بازیکنان حاضر هم هستیم.

نگران تمدید نکردن بازیکنان نیستید؟

من بارها این موضوع را گفتهام که اگر هر بازیکنی پیشنهاد بهتری دارد، برود و من مشکلی با این موضوع ندارم و ما به کار خودمان ادامه خواهیم داد.

عید نوروز برای ما ایرانیان اهمیت بسیاری دارد. نظر مربی کروات شاغل در ایران دراینباره چیست؟

برای من هم یک افتخار است که در ایران حضور و سرمربیگری پرسپولیس را بر عهده دارم. من ایران را دوست دارم؛ ایران کشور دوم من است. ازاینجا بودن لذت میبرم و آرزوی سلامتی برای همه مردم دارم.

شما سالها در ایران زندگی کردهاید، چه حسی از نوروز ما ایرانیها یا به عبارت بهتر، نوروز در ایران دارید؟

من اولین بار از طرف بلاژوویچ به کار در ایران دعوت شدم. وقتی چیرو به من پیشنهاد داد با هم به ایران برویم طبیعی بود درباره کشور ایران تحقیقی داشته باشم. قبل از من مربیانی در ایران فعالیت میکردند که آن زمان غیر از وینگو با بقیه ارتباط نداشتم و به بگوویچ این دسترسی نبود که تماس بگیرم. یکی از اولین مواردی که توجهم را جلب کرد تقویم شما بود که یک تقویم خورشیدی است و با بهار شروع میشود و دوباره با آغاز بهار به پایان میرسد. اما اطلاعات اصلی را از چلنگر پرسیدم.

یعنی چلنگر شما را با عید نوروز آشنا کرد؟

شما ایرانیها در ترافیک و رانندگی انگار در یک رالی و در یک پارکینگ هستید، اولین بار وقتی در زمستان خیابانها ناگهان شلوغ شد، متوجه شدم مردم دارند به یک روز خاص نزدیک میشوند که همان نوروز است. میتوان در برنامهریزی فدراسیون به آن برنامه اردو گفت. آن جا بود که متوجه شدم مردم ایران در آستانه نوروز لباس نو میخرند، اگر توان مالی داشته باشند خانه و اتومبیل خود را عوض میکنند. این که ناگهان خیابانهای تهران خلوت شد و سالها بعد در فضای نوروز قرار گرفتم درواقع داخل ماجرا بودم.

حالا که چند سالی هست ایران هستید، شما هم دغدغه خانهتکانی دارید یا پیدا کردهاید؟

نه، ما عادت نداریم برای مراسم و عید یا جشن لباس بخریم، یعنی الزامی به خانهتکانی و خریدن لباس نو نیست.

هرچه درباره عید نوروز میدانید، برایمان بگویید...

عیدی است که ریشه در تاریخ کهن شما دارد، نماد نو شدن طبیعت است، خارج از شوخی نوروز برای شما حکم ورود به سال نو را دارد و دوست دارید مرتب و شیک باشید و حداقل در ظاهر هم که شده نسبت به سال قبل فرق کنید؛ این چیزی است که من فهمیدم.

نظرتان در مورد چهارشنبهسوری چیست؟

اینکه جشن نیست، جنگ است. با سروصدایی که به راه میافتد این جشن باستانی به میدان جنگ شباهت پیدا میکند. توصیه من این است که از خانه بیرون نروید. البته ما هم در کرواسی جشنی شبیه چهارشنبهسوری داریم.

به نظر خیلی از ترافیک بدتان میآید، نه؟

ترافیک جزیی از زندگی در یک کلانشهر است. دوره قبل که در ایران بودم تهران یک کلانشهر بود؛ حالا فراتر رفته.

مردم در این سالها چه تغییری کردهاند؟

مردم ایران همچنان خونگرم هستند، اما به خاطر سرعت زندگی وقت زیادی برای باهم بودن ندارند؛ نباید اجازه داد تکنولوژی به تمدن غنی ایرانی صدمه بزند.

و دعای شما در سال نوی ما ایرانیها؟

آرزوی سلامتی برای خانوادهام. از حریم و اتحاد خانواده دفاع کنیم، البته آرزوی قهرمانی پرسپولیس در ایران و آسیا را هم دارم.

از بین هفتسین کدام آنها مورد علاقه شماست؟

سیب میوه مورد علاقه من است و یکجورهایی نماد پرسپولیس هم هست.

به نظرتان چه چیزی در هفتسین جایش خالی است؟

در باور مردم باید سفرهای پهن شود از انواع خوراکیها و نمادهایی با حرف سین، البته گل و آینه و ماهی هم هست. به نظرم جای انار در سفره هفتسین خالی است. به نظر من انار را سر سفره هفتسین هم باید گذاشت.

شما تابهحال در ایران سفره هفتسین پهن کردهاید؟

خودم نه، حتی درخت کریسمس هم تزیین نکردم. این مدل کارها را معمولاً همسرم انجام میدهد، ولی تابهحال 3 تا 4 بار پای سفره هفتسین بودهام. یکبار در باشگاه، یکبار در فدراسیون، یکبار در هتل محل اقامت و یکبار هم پای سفره هفتسین دستیارانم.

از خوراکیهای هفتسین کدام را دوست دارید؟

من آجیل را ترجیح میدهم. یکبار در تلویزیون دعوت بودم نتوانستم جلوی خودم را بگیرم و انار روی سفره شب یلدای آن برنامه را خوردم. البته سیب قرمز را هم دوست دارم.

بیشتر از همه دلتان برای چه کسی تنگ شده است؟

واقعاً دلم برای خانواده و همچنین پدر و مادرم تنگ شده است. باید این را هم بگویم که دلم برای هدیه دادنهای پدرم هم تنگ شده است.

گویا پدرتان پلیس بوده؟

بله، پدرم پلیس بود و چون خودش به آمادگی جسمانیاش خیلی اهمیت میداد، به ما هم توصیه میکرد که ورزش کنیم و بهترین مشوقمان بود. مادرم هم به معنای واقعی کلمه یک مادر بود و همیشه نگران ما.

نماد سال 96 خروس بود. آیا برای شما خوشیمن بود؟

خروس نمادی است که در سال چینی هم وجود دارد اما امیدوارم که همه مردم ایران در سال 97 بتوانند شاد و خوشحال باشند.

پرسپولیس در سال 97 هم میتواند قهرمان شود؟

فکر میکنم لیگ با قهرمانی پرسپولیس به پایان برسد. امیدوارم که روند صعودی بازیکنانم در سال جدید هم ادامه پیدا کند و در آسیا نیز از گروهمان صعود کنیم. هرچند که کار سختی را در پیش داریم.

خیلیها معتقدند که پرسپولیس را باید از حالا قهرمان زودهنگام سال بعد هم دانست. نظر شما؟

این اتفاق خطرناکی است که از حالا خودمان را قهرمان بدانیم. ما میخواهیم تا روز آخر برای قهرمانی بجنگیم و تا وقتی این اتفاق نیفتد، دست از تلاش بر نمیداریم.

و حرفهای باقیمانده شما که فرصت نشد بپرسیم؟

باید دوباره بگویم که من و گروه کادر فنی از حضور در ایران بسیار لذت میبریم. ایرانیان به من عشق دادند.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها