در لیست اولیه رقابت‌های بین‌المللی شطرنج جام فردوسی نام سباستین فلر، شطرنج باز جنجالی کشور فرانسه به چشم می خورد.
کد خبر: ۱۱۲۶۰۰۹
حضور احتمالی جنجالی‌ترین شطرنج باز جهان در ایران +عکس

به گزارش جام جم آنلاین به نقل از فارس، هشتمین دوره مسابقات آزاد بین المللی شطرنج جام فردوسی از 11 اسفند به میزبانی مشهد آغاز می‌شود و تا 18 همین ماه ادامه دارد. یکی از نکات جالب و حاشیه‌ای این رقابت‌ها وجود نام سباستین فلر، شطرنج باز جنجالی فرانسوی در لیست استادان این رویداد بین‌المللی است.

فلر یکی از سرشناس ترین شطرنج بازان جهان است، اما نه به علت نایب قهرمانی جوانان اروپا یا قهرمانی جوانان فرانسه بلکه شهرت او به سبب تقلب بزرگ و سازمان یافته‌اش در المپیاد جهانی 2010 خانتی مانسیسک روسیه است. او به سبب این تقلب بزرگ 5 سال از طرف فدراسِون جهانی شطرنج (فیده) از شرکت در کلیه مسابقات محروم شد.

مروری بر تقلب فلر و همدستان در سال 2010

سباستین فلر شطرنج باز فرانسوی متولد سال 1991 است. ریتینگ فعلی وی 2578 می باشد. فلر در سال 2007 به عنوان استاد بین المللی و استاد بزرگ دست پیدا کرد. وی در همان سال قهرمانی جوانان فرانسه و نایب قهرمانی زیر 16 سال اروپا را در کارنامه دارد. در سال 2010 پس از کسب قهرمانی بلیتس کشور فرانسه وی به همراه تیم این کشور در سی و نهمین المپیاد جهانی شطرنج به میزبانی خانتی مانسیسک روسیه شرکت کرد. وی از 9 بازی به 5 برد، دو تساوی و دو باخت رسید و مدال طلای میز 5 را از آن خود کرد اما شیرینی کسب مدال مدت زمان زیادی طول نکشید چرا که کمیته انضباطی فدراسیون جهانی شطرنج(فیده) در جولای سال 2012 پی به تقلب بزرگ فلر و دو دستیارش در المپیاد جهانی برد و ضمن محروم کردن 5 ساله وی از مسابقات شطرنج، مدال و جایزه او را نیز پس گرفت.

روند تقلب فلر به این صورت بود که وی در سالن مسابقات در حال ارائه بازی بر روی میز 5 بود و مارزلو یکی از دوستانش در فرانسه بهترین حرکات را با کامپیوتر چک می کرد و به صورت کد با اس ام اس آنها را به هاوچارد(دیگر دستیارشان) می داد. هاوچارد که خود در سالن مسابقات حضور داشت پشت شطرنج بازی خاص می رفت و در یک موقعیت معین قرار می گرفت تا طبق یک کد از قبل تعریف شده که هر میزی نمایانگر یک حرکت بود، حرکت صحیح را به فلر برساند.

فدراسیون شطرنج فرانسه ادعا کرد که در طی این مسابقات حدود 200 پیام در طی مسابقات رد و بدل شده است. این تقلب توسط جوانا پمین نایب رئیس فدراسیون شطرنج فرانسه پرده برداری شد.

در جولای سال 2012 کمیته انضباطی فیده این سه بازیکن(فلر-مارزلو و هاوچارد) را محروم کرد. رای این کمیته این بود که فلر را از شرکت در تمام مسابقات فیده به عنوان بازیکن یا عضوی از تیم به مدت 2 سال و 9 ماه محروم کرد. این محرومیت از یک آگوست سال 2012 میلادی آغاز شد.

ششم می سال 2015 میلادی بود که فلر بعد از گذراندن مدت محرومیت و بازگرداندن مدال طلای المپیاد جهانی و جایزه آن حالا دیگر محروم نبود و می توانست در مسابقات شرکت کند. وی پس از آن در رویدادهای مختلف زیادی از جمله تورنمنت های کشور فرانسه، بلژیک، آلمان و سوئیس شرکت کرد اما هرگز به موفقیتی دست پیدا نکرد. حالا امروز فلر یکی از شرکت کنندگان احتمالی جام بین المللی شطرنج فردوسی است.

وی که سال‌ها از مدت محرومیتش در شطرنج می‌گذرد بدون شک جنجالی ترین مهمان شطرنجی تاریخ شطرنج ایران است.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها