شمارش معکوس برای یک دربی دیگر آغاز شد، یک دربی پرتماشاگر، حساس و دیدنی بین دو رقیب همیشگی و ابدی. برای دیدن دربی شماره 86 تا پنج شنبه صبر کنید.
کد خبر: ۱۱۲۴۷۶۰
پیشواز از دربی 86 ؛ مرور 49 سال تاریخ دربی (قسمت یک)

به گزارش جام جم آنلاین ، دو رقیب همیشگی در حالی مقابل هم قرار می گیرند که پرسپولیس در آستانه قهرمانی است و استقلال برای رده های بالاتر تلاش می کند.

دربی رفت دو تیم در نیم فصل نخست یک بر صفر و با پنالتی علی علیپور به سود سرخ ها به پایان رسید. استقلال حالا هم به دنبال جبران آن نتیجه است و هم به دنبال رسیدن به رده های بالاتر.

تاریخ برگزاری دو تیم پر از اتفاقات ریز و درشت است. از رکوردزنی های مختلف گرفته تا صحنه های درگیری و زد و خورد. از هت تریک گرفته تا تساوی های بدون گل و یا پر گل.

49 سال از برگزاری نخستین دربی تاریخ سرخابی های میگذرد. مروری کوتاه بر تاریخ داریم و تا تمامی رکوردهای ثبت شده در این 49 سال...

نخستین دربی، 1347

فروردین ماه 49 سال پیش نخستین دربی تاریخ برگزار شد. تقابل حدودا 50 سال پیش استقلال و پرسپولیس کاملا دوستانه بود و با تساوی بدون گل هم به پایان رسید.

نخستین دیدار رسمی دو تیم

9 ماه بعد از برگزاری نخستین دیدار دو تیم ، تاج ( استقلال) و پرسپولیس در سوپرجام تهران به مصاف یکدیگر رفتند. این دیدار باز هم با تساوی بدون گل به پایان رسید. سرخ ها با این تساوی بدون گل قهرمان مسابقات پنج گانه تهران شدند و مجوز حضور در جام باشگاه های آسیا را به دست آوردند.

یک استقلالی، نخستین گلزن تاریخ دربی

«هزار سال هم بگذرد من فراموش نمی شوم». این جمله را احمد منشی زاده نخستین گلزن تاریخ دربی می گوید. استقلال و پرسپولیس در سومین دربی پایتخت در تاریخ 31 مرداد 48 مقابل هم قرار گرفتند، مسابقه ای که از سری مسابقات لیگ تهران به شمار می رفت. این دیدار با نتیجه سه بر یک به سود استقلال رقم خورد تا آبی ها نخستین برنده تاریخ دربی باشند. احمدمنشی زاده در دقیقه 8 نخستین گل تاریخ دربی را زد. علی جباری و کارو حق وردیان نیز گل های دوم و سوم استقلال را زدند. ناظم گنجاپور هم در دقیقه 72 نخستین گل تاریخ پرسپولیس را در دربی به ثمر رساند.

این مسابقه یک «نخستین» دیگر هم داشت. رضا وطنخواه بازیکن پرسپولیس اولین اخراجی دربی لقب گرفت.

نخستین دربی جنجالی تاریخ

هفدهم بهمن سال 48 نخستین دربی جنجالی تاریخ ثبت شد. دو تیم در لیگ تهران به مصاف هم رفتند. این مسابقه تا دقیقه ۸۲ ادامه یافت اما در این لحظه تیم پرسپولیس به دلیل نپذیرفتن گل تساوی دقیقه ۸۲ این تیم واعتراض بازیکنان به قضاوت داور و سیلی زدن عزیز اصلی دروازه‌بان پرسپولیس به داور و ترک زمین توسط بازیکنان پرسپولیس به عنوان اعتراض، فدراسیون فوتبال نتیجه را سه بر صفر به سود تاج اعلام کرد. فدراسیون فوتبال پس از این بازی اعلام کرد که از این پس دیدارهای حساس را داور خارجی قضاوت خواهد کرد.

نخستین تخلف بارز تاریخ دربی

در تاریخ سوم مهر ماه سال 49 پرسپولیس و استقلال در لیگ ایران به مصاف هم رفتند و استقلال سه بر دو به پیروزی رسید. از نکات جنجال‌برانگیز این بازی دو تعویضعباس مژدهی بود. ابتدا جواد قراب جای او را در زمین گرفت و بر خلاف قوانین وی دوباره به جای مهدی حاج محمد وارد زمین شد و گل برتری تاج را به ثمر رساند.

سلام به ورزشگاه آزادی

استقلال و پرسپولیس در یکی از به یادماندنی ترین دربی های تاریخ 16 شهریور سال 52 به مصاف هم رفتند که در این دیدار شش تایی های معروف تاریخ رقم خورد. این نخستین دربی تاریخ در ورزشگاه آزادی بود. به دلیل همزمان بودن مسابقات کشتی قهرمانی جهان در تهران و شهرآورد، دوربین‌های تلویزیون در استادیوم نبودند. در آن زمان صدا و سیما فقط یک گروه تصویر برداری داشت.

هجوم تاریخی تماشاگران

سال 58 دو تیم به مصاف هم رفتند، دیداری که دوستانه بود و به مناسبت گرامیداشت علی دانایی‌فرد برگزار شد.بازی در دقیقه ۷۵ به دلیل هجوم تماشاگران پرسپولیس به داخل زمین نیمه تمام ماند.این بازی هرگز تکرار نشد و نتیجه ۱–۰ تا دقیقه ۷۵ به سود استقلال ثبت شد.

خداحافظ بانوان!

دو تیم در مهر سال 60 در لیگ تهران به مصاف هم رفتند و به تساوی بدون گل رسیدند. این آخرین حضور بانوان تماشاگر در شهرآورد قبل از قانون ممنوعیت حضور آنها در ورزشگاه ها بود.

این 120 هزار نفر تاریخ ساز

سال 62 و در دربی 26 پرتماشاگرترین دربی تاریخ برگزار شد. در دیداری که استقلال یک بر صفر به پیروزی رسید 120 هزار تماشاگر به ورزشگاه آزادی رفته بودند.

عادل وارد می شود

دربی شماره 44 آبان سال 77 برگزار شد. این مسابقه که از سری رقابت های لیگ آزادگان بود با تک گل مهدی هاشمی نسب به سود پرسپولیس به پایان رسید. بازگشت علی پروین به پرسپولیس بعد از ۵ سال غیبت و اولین گزارش عادل فردوسی‌پور در دربی نکات مهم این مسابقه بود.

تساوی 9 نفره

دربی 47 مهر سال 78 برگزار شد. پرسپولیس در این دیدار 9 نفره مقابل استقلال بدون گل مساوی کرد.

جنجال دی ماه 79

یکی از جنجالی ترین دربی های تاریخ دی ماه سال 79 برگزار شد. در آن دیدار دو تیم دو بر دو مساوی کردند. مهدی هاشمی نسب که از پرسپولیس به استقلال پیوسته بود پس از گلزنی به تیم سابقش غش کرد. این دیدار با درگیری بازیکنان دو تیم خاتمه یافت.

علی 30 ثانیه

دربی 53 دی ماه سال 81 برگزار شد. پس از سال ها دربی جایی غیر از تهران بود. این دربی در تبریز برگزار شد چرا که ورزشگاه آزادی در دست تعمیر بود. این دیدار با تساوی یک بر یک به پایان رسید. علی سامره در ثانیه 48 این مسابقه گلزنی کرد اما به «علی 30 ثانیه» مشهور شد.

یک 9 نفره دیگر

دربی 54 خرداد ماه 82 برگزار شد. پرسپولیس در حالی این دیدار را دو بر یک برد که برای دومین در تاریخ یکی از دو تیم حاضر در دربی 9 نفره شد. اینبار نوبت به 9 نفره شدن استقلال بود.

خداحافظ ناصرخان

مهر 86 دربی شماره 63 برگزار شد. دو تیم یک بر یک مساوی کردند. این آخرین دربی برای مرحوم ناصر حجازی به عنوان سرمربی بود.

دوباره داور ایرانی

بهمن سال 87 دربی شماره 66 برگزار شد. بعد از ۱۴ سال، داور وسط این بازی از ایران بود، محسن ترکی قضاوت این دیدار را برعهده داشت.

بازگشت پیروزی به دربی با علی دایی

بهمن ماه سال 88 پرسپولیس در دربی موفق به شکست استقلال شد. علی دایی سرمربی پرسپولیس را بر عهده داشت. پس از ۶ بازی متوالی با نتیجه تساوی، این بازی برنده داشت.

اختلاف بیش از دو گل

دربی 71 شهریور 90 برگزار شد و استقلال با دو گل پرسپولیس را شکست داد. پس از ۱۲ سال و ۲۳ بازی، یکی از دو تیم با اختلاف بیش از یک گل برنده شد.

آخرین گل کاپیتان هادی

دربی شماره 72 آبان ماه سال 90 برگزار شد. پرسپولیس و استقلال در جام ولایت دو بر دو مساوی کردند. هر دو گل پرسپولیس را مرحوم هادی نوروزی زد. اینها آخرین گل های کاپیتان در دربی بود.

10 دقیقه ، 10 نفره

دربی شماره 74 را هیچ یک از هواداران پرسپولیسی فراموش نمی کنند. استقلال پس از چهار پیروزی پشت سر هم مقابل سرخ ها در آستانه پنجمین پیروزی پیاپی بود. آنها دو گل جلو بودند اما ... ایمون زاید در حالی که تیمش دو گل عقب بود وارد میدان شد ، هت تریک زد و یکی از شیرین ترین پیروزی های تاریخ دربی تیمش را به وجود آورد.

10 کارت زرد

دربی 77 در شهریور 92 که با تساوی بدون گل پایان یافت 10 کارت زرد داشت که در تاریخ این دو تیم بی سابقه است.

استقلال مشکی پوش

آذر ماه 93 استقلال دو بر یک در لیگ برتر از پرسپولیس شکست خورد. رکورد ۱۲ شهرآورد بدون باخت امیر قلعه‌نویی شکسته شد.
برای اولین بار در تاریخ دربی، استقلال لباس آبی نپوشید و به احترام درگذشت غلامحسین مظلومی مشکی به تن کرد.

مشکی برای هادی

آذر ماه 94 استقلال و پرسپولیس در حالی به مصاف هم رفتند که سرخ ها هنوز داغدار کاپیتان خود هادی نوروزی بودند. پرسپولیس به خاطر در گذشت هادی نوروزی پیراهن مشکی پوشید. این دیدار یک بر یک مساوی تمام شد.

چهارتایی تاریخی

دربی شماره 82 فروردین 95 برگزار شد. پس از ۴۳ سال، بار دیگر پر گل‌ترین دربی پایتخت رقم خورد.پرسپولیس با نتیجه چهار بر دو از سد استقلال گذشت.

هیلدا حسینی خواه / جام جم آنلاین

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها