گپ و گفت با علی‌اکبر حیدری در پنجاهمین سالگرد درگذشت جهان پهلوان تختی

«پوریای ولی» زمانه ما بود!

هفدهم دی‌ماه سال 1346 اصلا روز خوبی برای ایران و ایرانی‌‌ها نبود! خبر مثل صاعقه از سر شهر گذشت، به همه کشور و بعد به همه جهان رسید؛ جهان پهلوان تختی درگذشت!
کد خبر: ۱۱۱۰۶۱۹
«پوریای ولی» زمانه ما بود!

به گزارش جام جم آنلاین ، 50 سال قبل در چنین روزی قهرمانی که 37 سال با عزت و سربلندی زندگی کرده بود، درگذشت و همه را در بهت فروبرد. 50سال از درگذشت اسطوره ورزش و کشتی ایران می‌گذرد، اما هنوز کسی نتوانسته لقب پهلوانی او را به تنهایی از آن خود کند، هنوز ورزشکاران و پهلوانان ایرانی نام خود را بعد از نام او می‌نویسند. در سالگرد درگذشت تختی با علی‌اکبر حیدری، پیشکسوت ورزش کشتی و دوست و هم‌دوره‌ای تختی هم‌صحبت شدیم تا از تختی و مرام پهلوانی برایمان بگوید.

چه خصوصیاتی در زنده‌یاد تختی وجود داشت که به او لقب پهلوان دادند، لقبی که هنوز هم مورد قبول مردم بوده و به آن احترام می‌گذارند؟

درباره این موضوع از چند زاویه می‌توان صحبت کرد؛ این که چرا مردم به مرحوم تختی لقب جهان پهلوان دادند، در صورتی‌ که هم‌دوره ایشان کشتی‌گیران و ورزشکاران رشته‌های دیگری هم بودند که مدال‌های بیشتری گرفته بودند. او علاوه بر این که ورزشکار درجه یکی بود، از نظر اخلاق،‌ رفتار و مردم‌داری هم الگوی خوبی بود. جهان پهلوان تختی در مسابقات، تورنمنت‌ها و المپیک که خودش هم مسابقه داشت و باید با حریفان قدری مبارزه می‌کرد قبل از شروع مسابقه بشدت به ما روحیه می‌داد و آنقدر انرژی‌ زیادی داشت که به اصطلاح ما دوپینگ می‌شدیم. او به ما می‌گفت باید از همه وجودمان مایه بگذاریم تا پرچم کشورمان بالا برود، روی مردم خیلی حساس بود و می‌گفت ما با مالیات مردم به این مسابقات آمده‌ایم، پس باید آبروداری کنیم و باعث افتخار و عزت ایران باشیم.

فروتنی آقای تختی یکی از صفات اوست که هنوز هم درباره آن صحبت می‌کنند، این ویژگی ریشه در اخلاق ورزشکاری او داشت یا این‌گونه تربیت شده بود؟

ریشه در ذات پهلوانی او داشت!‌ اصلا مدال‌ها و اسم و رسم جهانی او را مغرور نکرده بود و با همه متواضعانه رفتار می‌کرد. ما قبل از این‌که وارد تمرین شویم گاهی برای گرم کردن بدنمان مثلا گل‌کوچیک بازی می‌کردیم. وسط بازی اگر می‌رسید، با صبر و حوصله کنار زمین می‌نشست تا بازی ما تمام شود. این رویه‌‌ و رفتار فروتنانه‌ای که داشت او را بین ورزشکاران و مردم عادی بسیار محبوب کرده بود.

آیا مختصات پهلوانی در روزگار ما با دوره زنده‌یاد تختی یکسان است یا در تعریف و شکل آن تغییراتی به وجود آمده؟

الان هم یک‌سری قهرمان خوب داریم که می‌توانیم به آنها لقب پهلوان بدهیم. قهرمانانی که متواضع‌اند و کارهای عام‌المنفعه زیاد انجام می‌دهند. اما هنوز هم بعد از گذشت 50 سال، ورزشکارانی که روحیه پهلوانی دارند، آقای تختی را الگوی خود می‌دانند.

یعنی هنوز کسی نتوانسته در مقام پهلوانی جای زنده‌یاد تختی را بگیرد؟

برای ایرانیان پوریای ولی، اسطوره پهلوانی است. او در روزگار خود کارهایی کرده بود که مختص خودش بود و همان‌رفتارها برای ورزشکاران و مردم به الگو تبدیل شده بود، جهان پهلوان تختی، تنها ورزشکاری بود که توانست جای پوریا ولی را در ذهن مردم بگیرد. قهرمانان ورزشی زیادی داریم اما هنوز نتوانسته‌اند محبوبیت زنده‌یاد تختی را کسب کنند. زلزله بوئین‌زهرا و کمک‌هایی که آقای تختی به مردم کرد نام او را بر سر زبان‌ها انداخت و محبوبیتی برای او به وجود آورد که هنوز هم پابرجاست. ویژگی‌های منحصر به فردی داشت مثلا زمانی که ما در اردو بودیم یا برای مسابقه به خارج از کشور می‌رفتیم، خودش تختش را مرتب می‌کرد، اتاقش همیشه مرتب بود و اصلا اینجور نبود که بگوید من قهرمان هستم و مثلا نباید تخت و اتاقم را مرتب کنم.بسیار منظم بود، قبل از همه با لباسی مرتب و شیک سر میز صبحانه حاضر می‌شد و آنقدر خوش برخورد و خوش اخلاق بود که در دل همه جا باز می‌کرد.کاپیتان تیم بود اما تنها چیزی که در او دیده نمی‌شد غرور و تکبر بود به همین دلیل هنوز هم به عنوان یک مرد بزرگ الگوی ورزشکاران و جوانان است.

از زلزله بوئین زهرا گفتید، در حوادثی مثل زلزله بم و کرمانشاه ورزشکاران برای کمک به مردم به مناطق زلزله‌زده به میدان آمدند. ورزشکاران و چهره‌های معروف چقدر می‌توانند برای کمک‌رسانی الگوی دیگران باشند؟

چهره‌های محبوب و معروف خیلی در حوداث و بحران‌ها می‌توانند موثر باشند. در زلزله کرمانشاه ورزشکاران بزرگی پیشقدم شدند و مردم همراهی خوبی با آنها کردند. در بحران‌‌ها و حوادث بزرگ است که ورزشکاران، پهلوانی خود را به نمایش می‌گذارند مثل آقای علی دایی که پیشقدم شد و کمک‌های زیادی برای زلزله‌زده‌ها جمع‌آوری کرد.مردم به او اعتماد کردند و به حسابی که اعلام کرد پول زیادی واریز کردند که این نشان‌دهنده محبوبیت و اعتماد مردم به آقای دایی بود.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰
فرزند زمانه خود باش

گفت‌وگوی «جام‌جم» با میثم عبدی، کارگردان نمایش رومئو و ژولیت و چند کاراکتر دیگر

فرزند زمانه خود باش

نیازمندی ها